تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,294,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,541,225 |
آیندهشناسی و تحلیل وضعیت نهایی بخش اقتصادی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مبتنیبر نظریه بازی | ||
سیاست دفاعی | ||
مقاله 5، دوره 28، شماره 106، فروردین 1398، صفحه 143-173 اصل مقاله (883.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدجواد حضوری1؛ محمدعلی شکوهیانراد* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه پیامنور، واحد ساوه | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه پیامنور، واحد ساوه | ||
تاریخ دریافت: 06 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 0-727 فروردین 2، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
شناخت صحیح نسبت به آینده رخدادها و وقایع در حوزه مسائل راهبردی، یکی از دغدغههای اصلی مسئولان هر کشور است. بدینمنظور روشهای بسیاری تبیین شده که مشهورترین آنها بهمنظور پیشبینی وضعیت بهینه بازیگران در یک تعامل چندجانبه، نظریه بازی است. نظریه بازی اولاً شامل اصولی کلی برای مدلسازی است و ثانیاً دارای روشهای متعدد (راهبرد) برای تحلیل فرایند بازی و حصول پاسخ نهایی آن است. یکی از شاخصترین مسائل راهبردی جمهوری اسلامی. ایران که در سطح بینالملل بهعنوان مهمترین موضوع چندجانبه سالهای اخیر مطرح شده است، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که درنهایت با خروج امریکا، به شکست انجامید و منافع اقتصادی ایران تأمین نشد. حال پرسش این است که آیا توافق برجام میتوانست مطالبات ایران و سایر بازیگران را بهصورت همزمان تأمین کند؟ آیا خروج امریکا از برجام صرفاً بهدلیل تغییر حزب حاکم بود یا از ابتدا اینچنین برنامهریزی شده بود؟ با تحلیل و بررسی بخش اقتصادی برجام توسط نظریه بازی، اثبات شد که آینده این توافق ازمنظر راهبرد غالب و بهینه پارتو فاقد پاسخ بوده، با تحلیل توسط راهبرد تعادلنَشدارای دو پاسخ میانه است و براساس راهبرد حداکثر رفاه اجتماعی، حائز پاسخ بهینه (بهینگی ازمنظر ریاضی) است. درنهایت با اشتراک پاسخها اثبات شد که بخش اقتصادی برجام، حتی با روشهای تحلیلی نظریه بازی نیز از ابتدا دارای پاسخ نبوده و عامل شکست آن نیز امریکاست. ازاینرو، برای حصول توافق، حتماً یکی از بازیگران باید نسبت به مطالبات و ترجیحات خود عقبنشینی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه بازی؛ راهبرد غالب؛ راهبرد تعادل نَش؛ راهبرد بهینه پارتو؛ راهبرد حداکثر رفاه اجتماعی؛ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) | ||
مراجع | ||
امام خامنهای، سیدعلی (11/5/1395). بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم. بازیابی از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33886 اولین نشست خبری رئیسجمهور منتخب (27/3/1392)، بازیابی از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری: http://www.president.ir/fa/70006 باشگاه خبرنگاران جوان (28/10/1395)، لفاظی جان کری: تحریمها علیه ایران را به دلیل حمایت از تروریسم تمدید کردیم، بازیابی از باشگاه خبرنگاران جوان: https://www.yjc.ir/fa/news/5941980 باشگاه خبرنگاران جوان (27/3/1396)، بیش از صد اقدام امریکا برای نقض روح و جسم برجام/ پرونده قطور ایالات متحده در عهدشکنی هستهای. بازیابی از باشگاه خبرنگاران جوان: https://www.yjc.ir/fa/news/6125945 چین و روسیه تلاش امریکا برای تغییر برجام و توافقات بینالمللی را محکوم کردند (17/1/1397)، بازیابی از خبرگزاری تسنیم: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/01/17/1693750 خبرگزاری الف (5/5/1396)، فهرست تحریمهای گسترده امریکا علیه ایران بعد از برجام/ موج فزاینده تحریمها ادامه مییابد. بازیابی از خبرگزاری الف: http://old.alef.ir/vdcdjk0oxyt0nj6.2a2y.html?495882 در روز اجرای توافق، تمام تحریمها لغو خواهد شد (23/4/1394)، بازیابی از خبرگزاری صدا و سیمای ج. ا. ایران: http://www.iribnews.ir/fa/news/87674 دیپلماسی ایرانی (26/1/1394)، منافع چین از توافق هستهای ایران، بازیابی از دیپلماسی ایرانی: http://irdiplomacy.ir/fa/page/1946486 روحانی: هدف برجام گشایش اقتصادی بود (20/5/1395)، بازیابی از خبرگزاری افکارنیوز: https://www.afkarnews.com ریابکوف: اروپا تسلیم خواسته های امریکا در برجام نشود (28/1/1397)، بازیابی از شبکه العالم: https://fa.alalamtv.net/news/3502016 شیخمحمدی، مجید و عباسی، مصطفی (1395)، رویکرد نظریه بازیها در مدلسازی و تحلیل تقسیم ارث زوجین مرحوم، مدلسازی اقتصادی: 23 ـ 48. کیهان (1395، 6 اردیبهشت)، تحریمهای ایران لغو شده اما رویکاغذ، بازیابی از کیهان: http://kayhan.ir/fa/news/73344 وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران (1394)، برنامه جامع اقدام مشترک، تهران: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران. یاورزاده، م، نیکقدم حجتی، س. و رضایی کلج، فاطمه (۱۳۹۳)، تئوری بازیها و پیشبینی رویدادهای آینده، نخستین کنفرانس ملی آیندهپژوهی، مدیریت و توسعه، تهران: مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 468 |