تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,294,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,541,950 |
بررسی تطبیقی انگاره مربیان مسلمان و مربیان غربی درباره عادت و تربیت و نسبت میان آنها: از مفهوم تا کاربرد | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 27، شماره 45، اسفند 1398، صفحه 71-91 اصل مقاله (298.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهروز رفیعی* 1؛ محمد کاویانی2 | ||
1پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
2دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
تاریخ دریافت: 07 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 13 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 27 آبان 1398 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، بازشکافت پیوند عادت با تربیت از دیدگاه گروهی از مربیان مسلمان و مربیان غربی است تا روشن شود: الف. آنان درباه مفهوم تربیت چه نگرشی دارند؛ ب. عادت را چگونه تعریف میکنند؛ ج. چه نسبتی را میان عادت و تربیت حاکم میدانند؟ در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است، پس از شناسایی و گزینش شماری از مربیان مسلمان و مربیان غربی برای واکاوی نگرش آنان به مفهوم تربیت، عادت و نسبت عادت با تربیت، اطلاعات کتابخانهای لازم گردآوری شد، سپس یافتههای گردآمده توصیف و تحلیل شد و معلوم شد که مربیان مسلمان ایجاد عادات نیکو را در متربی روا و اصولاً عادتآفرینی را از روشهای تربیتی میدانند. دانشمندان غربی در این باره رویکردی همسان ندارند و به سه دسته تقسیم میشوند: الف. شماری از آنها عادت را برای تربیت سودمند میدانند؛ ب. گروهی عادت را برای تربیت زیانبار میشمارند؛ ج. برخی هم کاربرد عادت را در تربیت بهشرط شئ و بهشکل مشروط پذیرفتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
عادت؛ تربیت؛ مربیان مسلمان؛ مربیان غربی | ||
مراجع | ||
ابنسینا، حسینبنعلی(1326)، تسع رسایل، القاهرة: دارالعرب. ابنسینا، حسینبنعلی(1383)، پنج رساله، همدان: دانشگاه بوعلی سینا. ابنسینا، حسینبنعلی(1404)، الشفاء، طبیعیات و الهیات، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی. ابنسینا، حسینبنعلی(1988)، علم الاخلاق (ضمیمه المذهب التربوی عند ابنسینا، عبدالامیر شمسالدین، الشرکة العالمیة للکتاب: بیروت. ارسطو (1368)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه ابوالقاسم پورحسینی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ارسطو (1384)، سیاست، ترجمه حمید عنایت، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. افلاطون (بیتا)، قوانین (جلد چهارم دوره کامل آثار افلاطون)، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی. ایمانی، محسن و بابایی، محمداسماعیل (1387)، ارزششناسی فارابی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی، تربیت اسلامی، ش 7. التوحیدی، ابوحیان (1422)، الهوامل و الشوامل، دارالکتب العلمیه: بیروت. جیمز، ویلیام (1382)، گفتگوهایی با معلمان در زمینه روانشناسی و با دانشآموزان درباره برخی از ایدئالهای زندگی، ترجمه شمسالدین هاشمیمقدم، اراک: انتشارات دانشگاه اراک. خزایی، زهرا و رامادان، نسرین (1392)، رشد اخلاقی، اصول و روشهای آن ازنظر افلاطون، فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشهای فلسفی کلامی، دانشگاه قم، سال چهاردهم، ش 3 و 4. خلیلی، سلیمه؛ افشاری، لیلا و عباسی، محمود (1390)، بررسی تعلیموتربیت اخلاقی از دیدگاه ابنسینا، فصلنامه تاریخ پزشکی، ش 8. داهیگ، چارلز (1393)، قدرت عادت: چرایی کارهایی که انجام میدهیم، در زندگی و کسبوکار، ترجمه مصطفی طرسکی، ترجمه معصومه ثابتقدم، ویراستار ادبی طاهره خیرآبادی، تهران: نشر نوین. رفیعی، بهروز (1390)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن (جلد سوم: امام محمد غزالی)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران: سمت. رفیعی، بهروز (1392)، مربیان بزرگ مسلمان، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران: سمت. رفیعی، بهروز (1396)، مربیان ما «تاریخ اندیشههای تربیتی مربیان مسلمان»، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. روسو، ژان ژاک (1384)، امیل یا آموزش و پرورش، ترجمه ع. سبحانی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی فرخی. سیاسی، علیاکبر (1355)، علم النفس یا روانشناسی ازلحاظ تربیت، تهران: دهخدا. صفی، فخرالدین علی (1393)، لطایف الطوایف، تصحیح و تعلیقات حسین نصیری جامی، تهران: انتشارات مولی. العامری النیشابوری، ابوالحسن محمدبنیوسف (1336)، السعادة و الاسعاد فی السیرة الانسانیة، به اهتمام مجتبی مینوی، تهران: دانشگاه تهران. عثمان، عبدالکریم (1373)، روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان مسلمان، مترجم محمدباقر حجتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. عطاران، محمد (1368)، آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. غزالی، ابوحامد محمد (1380)، کیمیای سعادت، به کوشش حسین خدیوجم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. غزالی، ابوحامد محمد (1414)، الرسالة اللدنیة، بیروت: دارالکتب العلمیة. غزالی، ابوحامد محمد (1994)، روضة الطالبین و عمدة السالکین، بیروت: دارالکتب العلمیة. غزالی، ابوحامد محمد (بیتا)، احیای علومالدین، بیروت، دارالمعرفة. فارابی، ابونصر محمد (1981)، تحصیل السعادة، حققه و قدم له و علق علیه جعفر آل یاسین، بیروت: دار الاندلس. فراهانی، حسن (1380)، بررسی آراء تربیتی امام محمد غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی، معرفت، ش 44. کاردان، علیمحمد (1381)، سیر آراء تربیتی در غرب، تهران: سمت. کاردان، علیمحمد و همکاران (1372)، فلسفه تعلیموتربیت، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران: سمت. کانت، امانوئل (1372)، تعلیموتربیت (اندیشههایی درباره آموزش و پرورش»، ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران: دانشگاه تهران. کریمی، عبدالعظیم (1380)، آسیبشناسی تربیت مبتنیبر عادت، پیوند، ، شماره 259. گوتک، جرالد ال (1378)، مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، تهران: سمت. ماوردی، ابوالحسن علیبنمحمدبنحبیب (1372)، الدنیا و الدین، ترجمه عبدالعلی صاحبی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. مسکویه، احمد بنمحمدبنیعقوب (1371)، تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق، تحقیق و تصحیح حسن تمیم، قم: بیدار. مطهری، مرتضی (1391)، سیری در نهج البلاغه، قم ـ تهران: صدرا. میّلاد، مفتاح و مفتاح العماری (2016)، السیاسة و الاخلاق عند الماوردی، القاهرة: مکتبة الثقافة الدینیة. نقیبزاده، میر عبدالحسین (1391)، نگاهی به فلسفه آموزشوپرورش، تهران: طهوری. هاشمیمقدم، شمسالدین (1374)، «اندیشههای فلسفی، روانشناختی و تربیتی ویلیام جیمز»، پژوهشهای تربیتی، ش 3 و4. وسای، ژانه (1325)، آراء فلاسفه درباره عادت، ترجمه برزو بن خداد سپهری، بیجا: بینا. یالجن، مقداد (1395)، درآمدی بر تربیت اخلاقی در اسلام، ترجمه، تلخیص و اضافات بهروز رفیعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 325 |