تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,326,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,569,689 |
تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان در یک دانشگاه نظامی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 27، شماره 45، اسفند 1398، صفحه 93-121 اصل مقاله (949.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا شاهقلیان قهفرخی* 1؛ ابراهیم مولوی2؛ عباسعلی سلمانی3؛ محمد الوندی4 | ||
1مدرس و پژوهشگر دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت مربی جهادی | ||
3استادیاردانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
4عضو هیئتعلمی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) | ||
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 10 تیر 1397، تاریخ پذیرش: 19 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
نقش تربیتی مربیان علوم نظامی بهدلایل مختلف ازقبیل تدریس دروس تخصصی نظامی و موانع رشد اخلاق درونسازمانی در مجموعه و موارد دیگر، باتوجهبه ارتباط رفتاری مستقیم آنها با دانشجویان، کمرنگ دیده میشود. لذا این پژوهش ضمن تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان، گامی درجهت ایجاد زمینه لازم برای مساعدت به مسئولین است. هدف اصلی تحقیق، تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان در یک دانشگاه نظامی است. سؤال تحقیق این است که "عوامل مؤثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان در یک دانشگاه نظامی کدامند؟" نوع تحقیق، کاربردی است و روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و آمار استنباطی کمک گرفته شده است. جامعه آماری شامل صد نفر است و اطلاعات پرسشنامههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار spss تجزیهوتحلیل شد. با بهدستآوردن عوامل مؤثر بر ارتقای نقش تربیت دینی و اخلاقی مربیان در حوزههای عوامل فردی و عوامل سازمانی، میتوان به مرتفعکردن موانع رشد اخلاق درونسازمانی در مجموعه و تربیت هرچهبهتر متربیان موجود در دانشگاه اشاره کرد. با بررسیهای بهعملآمده و اولویتگذاریهای مشخصشده، نتایج، نشان می دهد که براساس شاخصههای تأثیرگذار بر نقش تربیتی مربیان نظامی، این افراد باید جهت خودسازی دینی و اخلاقی، بر موارد مؤثر بهصورت فردی همت بیشتری گمارده و آن مجموعه نیز با بازنگری نسبت به اولویتهای سازمانی جهت ارتقای مربیان، برنامهریزیهای دقیق و موردنیاز را داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ اخلاق؛ تربیت دینی؛ تربیت اخلاقی؛ مربی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. امام خمینی، سیدروحالله (1386)، صحیفة نور، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چ 4. آمدی، عبدالواحدبن محمد تمیمی (1366)، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی. ابراهیمزاده، عیسی (1383)، فلسفه تربیت (رشته علوم تربیتی)، تهران: دانشگاه پیامنور. ابن مسکویه، ابوعلی احمد (1411ق)، تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق، چ 3، قم: بیدار. اخوی، اصغر(1390)، روشهای تربیت اخلاقی ازنظر اسلام، تهران: فصلنامه راه تربیت. ادیب، علی محمدحسین (1362)، راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی(ع)، ترجمه دکتر سیدمحمد رادمنش، تهران: مؤسسه انجام کتاب. امیری، علینقی و همکاران (1389)، اخلاق حرفهای؛ ضرورتی برای سازمان، معرفت اخلاقی، سال اول، ش 4. امینی، ابراهیم (1373)، اسلام و تعلیموتربیت، تهران: انتشارات اولیا و مربیان. باقری، خسرو (1376)، مبانی و شیوههای تربیت اخلاقی، تهران: انتشارات مدرسه. باقری، خسرو (1380)، نگاهی دوباره به تعلیموتربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه. بانکی پورفرد، امیرحسین (1381)، تعلیمتربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری، قم: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. تقىپور ظهیر، على (1379)، مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درسی، تهران: انتشارات آگاه. جعفری، محمدتقی (1376)، ترجمه و شرح نهجالبلاغه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج 15. جمعی از نویسندگان (1387)، اخلاق کاربردی، قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. جوادی آملی، عبدالله (1380)، تفسیر موضوعی قرآن، قم: نشر اسراء، ج 12. حاجی دهآبادی، محمدعلی (1396)، درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، قم: مرکز بینالمللی المصطفی(ص). حسینی، سیدعلی (1379)، تعلیموتربیت اسلامی (منابع و اصول)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. حسینیان، سیمین (1388)، اخلاقدرمشاورهوروانشناسی، تهران: انتشارات کمال تربیت. داوودی، محمد (1384)، نقش معلم در تربیت دینی، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه. دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1376)، اهداف تربیت ازنظر اسلام، زیر نظر علیرضا اعرافی، تهران: انتشارات سمت. دلشاد تهرانی، مصطفی (1380)، سیری در تربیت اسلامی، تهران: مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر. دهخدا، علیاکبر (1373)، فرهنگ دهخدا، تهران: انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ج 4. راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسینبنمحمد (1402)، مفردات الفاظ قرآن، ترجمه سیدغلامرضا خسروی حسینی، تهران: مرتضوی. ژکس (1355)، فلسفهاخلاق:حکمتعملی، ترجمه سیدابوالقاسم پورحسینی، تهران: سیمرغ. سادات، محمدعلی(1384)، اخلاق اسلامی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. سبحانی تبریزی، جعفر (1354)، مربی نمونه: تفسیر سوره لقمان، قم: دارالتبلیغ اسلامی. سجادی، سیدمهدی (1384)، تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ش 11. شعارینژاد، علیاکبر (1375)، فرهنگ علوم رفتاری، تهران: انتشارات امیرکبیر. صلیبا، جمیل (1370)، واژهنامه فلسفه و علوم اجتماعی، ترجمه کاظم برگنیسی و صادق سجادی، انتشارت دانشگاه تهران. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1378)، تفسیرالمیزان، ترجمه محمدعلی کرامتی قمی، تهران: نشر رجاء. عالمزاده نوری، محمد و همکاران (1393)، نقش مربی در تربیت اخلاقی ـ معنوی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. عاملی، منیژه (1381)، بررسیمبانینظریاخلاقحرفهایدراسلام، پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. فایضی، علی و آشتیانی، محسن (1378)، مبانی تربیت و اخلاق اسلامی، قم: انتشارات روحانی. فیض کاشانی، محسن (1366)، اخلاق حسنه، ترجمه محمدباقر ساعدی، تهران: انتشارات پیام آزادی. کاردان، علیمحمد، و همکاران (1382)، فلسفه تعلیموتربیت، تهران: انتشارات سمت، ج 1. کلینی، محمدبن یعقوب (1365)، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ج 1. مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ج 2. مصطفوی، حسن (1375)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ج 4. مطهری، مرتضی (1361)، مجموعه آثار، قم: صدرا، ج 5. مطهری، مرتضی (1373)، فطرت، تهران: صدرا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 336 |