تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,216 |
تعداد مقالات | 8,811 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,412,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,346,760 |
تدوین الگوی راهبردهای انطباقی مادران در رویارویی با مسائل نوپدید نوجوانان | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 50، اردیبهشت 1399، صفحه 45-66 اصل مقاله (630.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیرا هاشمی* 1؛ معصومه اسمعیلی2؛ محمد عسگری3؛ سمیه کاظمیان4 | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطائی | ||
2استاد گروه مشاوره، دانشیار دانشگاه علامه طباطائی | ||
3دانشیار گروه سنجش، دانشگاه علامه طباطائی | ||
4دانشیار دانشگاه علامه طباطائی | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
در دنیای امروز نوجوانان با مسائل و چالشهای زیادی روبهرو هستند از جمله رویارویی با سبکهای گوناگون فکری و رفتاری، فاصله گرفتن از ارزشهای دینی و بومی، دسترسی سهل و آسان بهانواع و اقسام اطلاعات، روابط بیحد و مرز با جنس مخالف در سنین پایین و غیره. در این راستا راهبردهای انطباقی مادران شیوههایی است که مادران آن را در رویارویی با این چالشها بهکار میگیرند. این مطالعه با هدف تعیین و تدوین الگوی راهبردهای انطباقی مادران در رویارویی با مسائل نوپدید نوجوانان در شهر تهران انجام شده است. پژوهش با روش کیفی زمینهای صورت گرفت. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته از نمونهها استخراج شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند و تا اشباع نظری ادامه یافت و بهده مورد رسید و پس از آن تحلیل دادهها با روش نظریۀ زمینهای و چگونگی شناسهگذاری اشتراوس و کوربین انجام شد. در این شناسهگذاری مقولۀ مرکزی، تحت عنوان کلی راهبردهای واقعیتمدار مبتنی بر رابطۀ همگرا انتخاب شد که در سه دستۀ کلی راهبردهای آمادهساز والدینی، راهبردهای همگراساز و راهبردهای ایمنساز ارائه شده است. همچنین راهبردهای آمادهساز بهعنوان عوامل زمینهای و راهبردهای همگراساز بهعنوان عوامل علی مشخص شد. طبق تجربیات زیستۀ مادران، آن دسته از روشها و راهبردهایی که اساس آن را کاوش، تحلیل و پذیرش واقعیات فردی و اجتماعی روز تشکیل میدهد و مادران با شیوههای مختلف برآنند تا تماس خود و فرزندانشان را با این واقعیات بر قرار سازند تا آنان بتوانند فرصتها و آسیبهای واقعی را تشخیص دهند بهشرطی که در رابطهای همگرا، قوی و صمیمی صورت گیرد، راهبردهای انطباقی و کارآمد بهشمار میرود و میتواند باعث کاهش آسیبهای مسائل نوپدید شود. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای انطباقی مادران؛ مسائل نوپدید نوجوانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of a Model for Mothers' Adaptive Strategies in Dealing with the Emerging Problems of Adolescents | ||
نویسندگان [English] | ||
Samira Hashemi1؛ Masoumeh Esmaili2؛ Mohammad Asgari3؛ Somaye Kazemian4 | ||
1PhD Candidate of Counseling, Allameh Tabatabaei University | ||
2Associate Professor, Department of Counseling, Allameh Tabatabaei University | ||
3Associate Professor, Department of Assessment, Allameh Tabatabaei University | ||
4Allameh tabatabaei university | ||
چکیده [English] | ||
In today's world, adolescents face many problems and challenges, including dealing with a variety of intellectual and behavioral styles, finding distance from religious and indigenous values, easy access to all kinds of information, limitless relationship with the opposite sex at an early age, etc. In this regard, mothers' adaptive strategies are the methods that they use to deal with these challenges. This study was carried out to determine and develop the model of adaptive strategies of mothers in dealing with emerging problems of adolescents in Tehran. The research was conducted using a qualitative method. The qualitative data were extracted using semi-structured interviews from the sample. Sampling was purposively continued until it reached ten cases following theoretical saturation, and then data analysis was performed using field theory and Strauss and Corbin coding method. In this coding, the central category was selected under the general title of reality-oriented strategies based on convergent relations, which are presented in three general categories: parental preparation strategies, convergent strategies and immunization strategies. Also, preparation strategies were identified as background factors and convergent strategies are identified as causal factors. According to the life experiences of mothers, the methods and strategies which are based on exploration, analysis and acceptance of the individual and social realities of the day, and mothers seek to help themselves and their children to come into contact with these realities using different methods so that they can identify real opportunities and harms as long as this is accomplished in a convergent, strong and intimate relationship, they are considered adaptive and efficient strategies and can reduce the harms of emerging problems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
mothers’ adaptive strategies, emerging problems of adolescents | ||
مراجع | ||
آهون، روحالله (1391)، طراحی برنامه پیشنهادی پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر تأثیرات ادراک شده بر گرایش به اعتیاد در نوجوانان معتاد پسر کانون اصلاح و تربیت تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی. اعظمی، کیوان؛ قادریثانوی، رمضانعلی؛ فتحی، منصور؛ رفیعی، حسن (1393)، بررسی نقش سبکهای فرزندپروری والدین و همنشینی با همسالان در بزهکاری نوجوانان شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علومبهزیستی و توانبخشی تهران، گروه آموزشی مددکاری اجتماعی. بشیریان، سعید (1391)، طراحی و ارزشیابی برنامۀ آموزشی نظریمحور جهت پیشگیری از سوءمصرف مواد در نوجوانان، پایاننامۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی. تیمورپور، ژیلا؛ فزونمهر، نادر (1392)، نگرش بهجهانی شدن فرهنگ و نقش آن در پندارههای دینی دانش آموزان، مقالههای همایش های ایران، همایش ملی آموزشوپرورش چند فرهنگی، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران واحد استان آذربایجان غربی. تقوی، سیدمهدی؛ اصلانی، شهناز (1396)، بررسی رابطۀ مصرف رسانه، دینداری و ارزشهای خانواده: مطالعه موردی شهر سمنان، دوفصلنامه پژوهشهای انتظامی ـ اجتماعی زنان و خانواده، ش 5(2): 181 ـ 205. جلالی، مطهره (1390)، نقش تلویزیون در کاهش آسیبهای فضای سایبر بر نوجوانان (بررسی آرای متخصصان)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده علوم اجتماعی. دهقانیفیروزآبادی، اکرم (1394)، بررسی عوامل مؤثر بر گرایش نوجوانان بهرفتارهای نو، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد، دانشکده علوم اجتماعی. رجبی، حکیمه (1391)، رابطه سبکهای والدگری با بهزیستی ذهنی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی. رشید، خسرو (1391)، رفتارهای پرخطر در بین دانشآموزان نوجوان دختر و پسر شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، ش 15(57): 31 ـ 56. زادهمحمدی، علی؛ احمدآبادی، زهره؛ حیدری، محمود، (1390)، تدوین و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، س هفدهم، ، پاییز 90، ش 3: 225 ـ 218 . رضوانیمهلبانی، مریم (1393)، رابطۀ شیوههای فرزندپروری والدین با تربیت جنسی و مهارت اجتماعی نوجوانان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی. صفاییحائری، علی (1390)، انسان در دو فصل، قم: لیلهالقدر، (کتاب اصلی در سال 1385 چاپ شده است.) عاملی، سعیدرضا (1382)، دو جهانیشدنها و جامعه جهانی اضطراب، نامه علوماجتماعی، ش 21: 143 ـ 174. کریمی، محمود (1392)، طراحی، اجرا و ارزشیابی بسته آموزشی نظریمحور جهت پیشگیری از مصرف دخانیات در نوجوانان، پایاننامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی. مصطفویطالمی، معصومه (1395)، مطالعه تطبیقی تأثیر تکنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی بر هویت اجتماعی دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه شهر رشت، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنور مرکز رباط کریم پرند، گروه جامعهشناسی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |