تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,872,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,722,246 |
بررسی راهبردهای کلان تعامل مسجد و کودک و نوجوان با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد | ||
مدیریت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 28، شماره 1، اردیبهشت 1399، صفحه 47-73 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا شریف فرد1؛ روح الله رازینی* 2؛ حسین عباسی نوذری3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی، پژوهشگر دانشگاه امام صادق(ع) | ||
2استادیار گروه مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) | ||
3دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خطمشیگذاری عمومی دانشگاه امام صادق (ع) | ||
تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 28 دی 1398، تاریخ پذیرش: 28 دی 1398 | ||
چکیده | ||
مساجد جایگاهی اصیل در تربیت کودکان و نوجوانان دارند. این پژوهش با هدف اولویتبندی راهبردهای کلان در حوزه «تعامل مسجد و کودک و نوجوان» و ارائه توصیههای راهبردی به نهادهای خطمشیگذار در این حوزه شکل گرفت. با توجه به مسئله پژوهش مبنی بر سنجش اهمیت و عملکرد مؤلفههای راهبردی، وضع موجود و مطلوب مؤلفههای راهبردی «تعامل مسجد و کودک و نوجوان» با روش تحلیل اهمیت ـ عملکرد از دید سه دسته از خبرگان (پژوهشگران، فعالان فرهنگی ـ مسجدی، مسئولان ستادی) مورد بررسی قرارگرفته است. براساس نتایج پژوهش میتوان گفت با توجه به شکاف بسیار زیاد وضع موجود و مطلوب، مهمترین عامل در راستای بهبود وضع موجود، پیوند و همافزایی اضلاع تربیتی «مسجد، مدرسه خانواده و محله» است. علاوه بر آن نقشآفرینی بیرونی مسجد به همراه ساخت درونی آن به نسبت دیگر راهبردهای کلان بیشترین اثر را بر تعامل مسجد و کودک و نوجوان خواهد گذاشت. از سوی دیگر توجه همزمان به مؤلفههای رفتاری و ساختاری حائز اهمیت است. علاوه بر آن رویکرد مقبول در ارتقای وضع موجود بهدلیل مردم نهاد بودن مساجد، رویکرد «پایین به بالا» است؛ با وجود این به دلیل اولویت زیاد «نقشآفرینی آموزشوپرورش در استفاده از ظرفیت تربیتی مساجد» باید نسبت به تحقق این هدف، اهتمام ویژهای صورت پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسجد؛ کودک و نوجوان؛ خطمشی فرهنگی مساجد؛ تربیت دینی کودکان و نوجوانان؛ سازمانهای غیرانتفاعی مردم نهاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Grand Strategy of Mosques kids Teenagers Interactions through Importance Performance Analysis Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Reza Sharif Fard1؛ Rouhallah Razini2؛ Hosein Abbasi Nouzari3 | ||
1PhD candidate of public administration, human resource management, Allameh Tabatabaei University, researcher at Imam Sadegh University. | ||
2Assistant professor at the Department of Management, Imam Sadegh University. | ||
3PhD candidate of public administration, decision making and policy making, Imam Sadegh University | ||
چکیده [English] | ||
The mosques incorporate a unique position in the education of kids and teenagers. This research is intended to identify the priority of the grand strategies in the interaction between the mosques and children and adolescents, and to provide strategic recommendations for policy making institutions in this field. Relating the research question focusing on the assessment of the importance and performance of strategic components, the status quo and favorable situation of strategic components for interaction between the mosques, children and adolescents, were studied through importance-performance analysis from the perspective of three groups of experts (researchers, cultural and mosque-relating activists, staff officials). It is worth mentioning that due to the huge gap between the status quo and favorable situation, the most important component for improving the current situation is to consider the connection and increasing coherence among the educational aspects of the mosques, families, the schools and the neighborhoods. Moreover, the external role-playing of the mosques, along with their internal structure, will have the greatest effect on the interaction between the mosques, children and adolescents. On the other hand, simultaneous attention to behavioral and structural components is also important. Moreover, the acceptable approach for improving the status quo due to the non-institutional nature of the mosques seems to follow bottom-up procedure. However, achievement of the alignment of the priority of role-playing with the educational system in relying on the educational capacity of the mosques, requires special care. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the mosques, children and adolescents, cultural policies of the mosques, religious training of children and adolescents, non-profit organizations | ||
مراجع | ||
اخوی، ابراهیم (1393). نقش مساجد در شکلگیری هویت دینی کودکان و نوجوانان. در فروغ مسجد. ج نهم: 43 ـ 82. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. اسلامپور، عسکری (1393). نقش خانواده و امام جماعت، در تشویق کودک و نوجوان به نماز جماعت و حضور در مسجد. در فروغ مسجد. ج نهم: 83 ـ 132. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. امامخمینی، سید روحاله (1389). صحیفه نور. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امامخمینی(ره). آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا (1392). تحقیق در عملیات نرم: رویکردهای ساختاردهی مسئله. تهران: سازمان مدیریت صنعتی. آقامحمدی، جواد (1393). تدوین و تبیین عوامل ارتباطی مسجد و مدرسه با تأکید بر نقشمحوری مسجد. در فروغ مسجد. ج نهم. ص 133 ـ 162. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. بهشتی، سیدمصطفی. (1393). حکم فقهی آوردن کودکان به مسجد. در فروغ مسجد. ج نهم: 169 ـ 186. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. بیگی، وحید (1396). مرور جامع بر مبانی و نظریههای خطمشیگذاری عمومی. تهران: انتشارات نگاه دانش. تاریخچه نظام آموزش اسلامی. (1378). برگرفته از hawzah.net تفاهمنامه ارتقای سطح همکاریها بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و قرارگاه ثارالله (1391). برگرفته از masjed.ir حریزاوی، روحالله (1393). طرح صالحین، دستاوردها و پیشنهادها. در فروغ مسجد. ج نهم: 493 ـ 528. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. خامنهای، سیدعلی (1389). پیام به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز. برگرفته از farsi.khamenei.ir دفتر مطالعات و تحقیقات مرکز رسیدگی به امور مساجد (1385). فرهنگ مسجد. قم: انتشارات ثقلین. رازینی، روحالله؛ عبدالحسینزاده، محمد؛ فریدونی، سینا (1396). تحلیل اهمیتـعملکرد (IPA) مفاهیم راهبردی اعتلای معلمان و ارائه توصیههای سیاستی برای نهادهای سیاستگذار. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، دوره 20، ش 76. راغباصفهانی، ابوالقاسمحسنبنمحمد (1392). مفردات الالفاظ القرآن. قم: نوید اسلام. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (1394). سند برنامه ششم توسعه. شریفینیا، محمدحسین (1393). الزامات نرمافزاری حضور کودکان و نوجوانان در مسجد. در فروغ مسجد. ج نهم: 239 ـ 282. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). سند نقشه جامع علمی کشور. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1392). نقشه مهندسی فرهنگی کشور. عمید، حسن (1375). فرهنگ عمید. تهران: امیرکبیر. قاسمی، محمودرضا (1393). ورزشِ نوجوانان و جوانان در مساجد بایدها و نبایدها. در فروغ مسجد. ج نهم: 359 ـ 388. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. محمدی، مهدی (1393). تربیت مسجدی کودک در سیره اهلبیت سلاماللهعلیهم. در فروغ مسجد. ج نهم: 133 ـ 162. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران (1397). سند تعامل مسجد و کودک و نوجوان. مجری: لطیفی، میثم. مدیر محتوایی: شریففرد، علیرضا. مسجد تراز نظام اسلامی (ب. ت). برگرفته از masjed.ir مصباحیزدی، محمدتقی (1396). رهتوشه: پندهای پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به ابوذر. ج دوم. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی (قدس سره). مروری بر وضعیت مساجد در ایران (1396). مرداد. برگرفته از mehrnews.com ناظمیاردکانی، مهدی (1397). ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از مساجد میسر میشود. برگرفته از shabestan.ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 606 |