تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,437 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,313,056 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,560,972 |
بررسی راهبردهای کلان تعامل مسجد و کودک و نوجوان با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد | ||
مدیریت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 28، شماره 1، اردیبهشت 1399، صفحه 47-73 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا شریف فرد1؛ روح الله رازینی* 2؛ حسین عباسی نوذری3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی، پژوهشگر دانشگاه امام صادق(ع) | ||
2استادیار گروه مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) | ||
3دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خطمشیگذاری عمومی دانشگاه امام صادق (ع) | ||
تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 28 دی 1398، تاریخ پذیرش: 28 دی 1398 | ||
چکیده | ||
مساجد جایگاهی اصیل در تربیت کودکان و نوجوانان دارند. این پژوهش با هدف اولویتبندی راهبردهای کلان در حوزه «تعامل مسجد و کودک و نوجوان» و ارائه توصیههای راهبردی به نهادهای خطمشیگذار در این حوزه شکل گرفت. با توجه به مسئله پژوهش مبنی بر سنجش اهمیت و عملکرد مؤلفههای راهبردی، وضع موجود و مطلوب مؤلفههای راهبردی «تعامل مسجد و کودک و نوجوان» با روش تحلیل اهمیت ـ عملکرد از دید سه دسته از خبرگان (پژوهشگران، فعالان فرهنگی ـ مسجدی، مسئولان ستادی) مورد بررسی قرارگرفته است. براساس نتایج پژوهش میتوان گفت با توجه به شکاف بسیار زیاد وضع موجود و مطلوب، مهمترین عامل در راستای بهبود وضع موجود، پیوند و همافزایی اضلاع تربیتی «مسجد، مدرسه خانواده و محله» است. علاوه بر آن نقشآفرینی بیرونی مسجد به همراه ساخت درونی آن به نسبت دیگر راهبردهای کلان بیشترین اثر را بر تعامل مسجد و کودک و نوجوان خواهد گذاشت. از سوی دیگر توجه همزمان به مؤلفههای رفتاری و ساختاری حائز اهمیت است. علاوه بر آن رویکرد مقبول در ارتقای وضع موجود بهدلیل مردم نهاد بودن مساجد، رویکرد «پایین به بالا» است؛ با وجود این به دلیل اولویت زیاد «نقشآفرینی آموزشوپرورش در استفاده از ظرفیت تربیتی مساجد» باید نسبت به تحقق این هدف، اهتمام ویژهای صورت پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسجد؛ کودک و نوجوان؛ خطمشی فرهنگی مساجد؛ تربیت دینی کودکان و نوجوانان؛ سازمانهای غیرانتفاعی مردم نهاد | ||
مراجع | ||
اخوی، ابراهیم (1393). نقش مساجد در شکلگیری هویت دینی کودکان و نوجوانان. در فروغ مسجد. ج نهم: 43 ـ 82. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. اسلامپور، عسکری (1393). نقش خانواده و امام جماعت، در تشویق کودک و نوجوان به نماز جماعت و حضور در مسجد. در فروغ مسجد. ج نهم: 83 ـ 132. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. امامخمینی، سید روحاله (1389). صحیفه نور. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امامخمینی(ره). آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا (1392). تحقیق در عملیات نرم: رویکردهای ساختاردهی مسئله. تهران: سازمان مدیریت صنعتی. آقامحمدی، جواد (1393). تدوین و تبیین عوامل ارتباطی مسجد و مدرسه با تأکید بر نقشمحوری مسجد. در فروغ مسجد. ج نهم. ص 133 ـ 162. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. بهشتی، سیدمصطفی. (1393). حکم فقهی آوردن کودکان به مسجد. در فروغ مسجد. ج نهم: 169 ـ 186. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. بیگی، وحید (1396). مرور جامع بر مبانی و نظریههای خطمشیگذاری عمومی. تهران: انتشارات نگاه دانش. تاریخچه نظام آموزش اسلامی. (1378). برگرفته از hawzah.net تفاهمنامه ارتقای سطح همکاریها بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و قرارگاه ثارالله (1391). برگرفته از masjed.ir حریزاوی، روحالله (1393). طرح صالحین، دستاوردها و پیشنهادها. در فروغ مسجد. ج نهم: 493 ـ 528. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. خامنهای، سیدعلی (1389). پیام به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز. برگرفته از farsi.khamenei.ir دفتر مطالعات و تحقیقات مرکز رسیدگی به امور مساجد (1385). فرهنگ مسجد. قم: انتشارات ثقلین. رازینی، روحالله؛ عبدالحسینزاده، محمد؛ فریدونی، سینا (1396). تحلیل اهمیتـعملکرد (IPA) مفاهیم راهبردی اعتلای معلمان و ارائه توصیههای سیاستی برای نهادهای سیاستگذار. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، دوره 20، ش 76. راغباصفهانی، ابوالقاسمحسنبنمحمد (1392). مفردات الالفاظ القرآن. قم: نوید اسلام. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (1394). سند برنامه ششم توسعه. شریفینیا، محمدحسین (1393). الزامات نرمافزاری حضور کودکان و نوجوانان در مسجد. در فروغ مسجد. ج نهم: 239 ـ 282. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). سند نقشه جامع علمی کشور. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1392). نقشه مهندسی فرهنگی کشور. عمید، حسن (1375). فرهنگ عمید. تهران: امیرکبیر. قاسمی، محمودرضا (1393). ورزشِ نوجوانان و جوانان در مساجد بایدها و نبایدها. در فروغ مسجد. ج نهم: 359 ـ 388. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. محمدی، مهدی (1393). تربیت مسجدی کودک در سیره اهلبیت سلاماللهعلیهم. در فروغ مسجد. ج نهم: 133 ـ 162. قم: انتشارات دفتر مطالعات و پژوهش مرکز رسیدگی به امور مساجد. مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران (1397). سند تعامل مسجد و کودک و نوجوان. مجری: لطیفی، میثم. مدیر محتوایی: شریففرد، علیرضا. مسجد تراز نظام اسلامی (ب. ت). برگرفته از masjed.ir مصباحیزدی، محمدتقی (1396). رهتوشه: پندهای پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به ابوذر. ج دوم. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی (قدس سره). مروری بر وضعیت مساجد در ایران (1396). مرداد. برگرفته از mehrnews.com ناظمیاردکانی، مهدی (1397). ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از مساجد میسر میشود. برگرفته از shabestan.ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 524 |