تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,337,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,582,753 |
ارائه الگوی اندیشه ورزی با محوریت دیدگاههای مقام معظم رهبری: رویکرد آمیخته (نمونه پژوهش: دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام) | ||
مدیریت دانش سازمانی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، اردیبهشت 1399، صفحه 65-101 اصل مقاله (823.29 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه موردی | ||
نویسندگان | ||
میثم بابایی فارسانی* 1؛ صادق حسنی مقدم2 | ||
1دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشگاه غیر انتفاعی نور هدایت، شهرکرد، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین (ع) تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 10 فروردین 1399، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش، ارائه الگوی اندیشهورزی با محوریت دیدگاههای مقام معظم رهبری میباشد. برای نیل به این هدف، با استفاده از روش ترکیبی اکتشافی، دادهها در دو مرحله (کیفی و کمّی) جمعآوری شد. در ابتدا، ضمن مطالعه ادبیات تحقیق، از طریق مصاحبه با 11 نفر از خبرگان که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند، مؤلفههای کلیدی اندیشهورزی در قالب 85 مفهوم کلیدی، 15 زیر معیار و 5 معیار شناسایی گردید. در بخش کیفی، با استفاده از روش دلفی، تعداد 20 نفر از پانلیستها، پس از چهار راند، در مورد مؤلفههای اندیشهورزی به اتفاقنظر دستیافتند و مدل تحقیق ارائه گردید و اعتبار بخش کیفی نیز، از طریق ضریب هماهنگی کندال (k=0.89) مورد تأیید قرار گرفت. بر مبنای یافتههای حاصل از مرحله کیفی، پرسشنامه بخش کمّی طراحی شد که پس از سنجش روایی ظاهری، محتوا (روش لاوشه) و همچنین روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی)، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ، مقدار آن 93/0 برآورد شد و از طریق مشارکت 108 نفر از پژوهشگران دانشگاه جامع امام حسین (ع) که با روش نمونهگیری تصادفی 84 نفر از آنها انتخاب شدند، اجرا گردید. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمّی، از طریق نرمافزار «SPSS» و همچنین «Lisrel» اجرا شد. یافتههای پژوهش، ارائه الگوی اندیشهورزی میباشد که شامل معیارهایی از قبیل: راهبرد، مبانی اندیشهورزی، دیدگاه اسلام، گفتمان رهبری و پیامدهای اندیشهورزی است، که بیشترین امتیاز فریدمن مربوط به مبانی اندیشهورزی با مقدار 44.72 و کمترین امتیاز مربوط به راهبردها با امتیاز 40.65 میباشد؛ بر همین اساس، میتوان به این نتیجه دست یافت، که در صورت توجه سازمانها به پارادایم اندیشهورزی، میتوان شاهد ظهور سازمانهایی با ویژگیهای دانشآفرینی و یادگیرنده بودن باشیم. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی اندیشهورزی؛ دیدگاههای مقام معظم رهبری؛ انجمن خبرگی؛ تصمیمگیری گروهی؛ روش آمیخته | ||
مراجع | ||
آقاجانی، احمد؛ عسگری، محمود (1390). نقشآفرینی اتاقهای فکر در سیاستگذاری دفاعی ـ امنیتی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال نهم، شمارة سی و دوم، 137-172. ادیانی، سیدیونس (1385). اتاقی برای فکرسازی و فکرورزی، مجله پگاه، شماره 129، 1-34. ابراهیمزادهدستجردی، رضا (1393). جزوه درس تحلیل آماری، مقطع دکتری مدیریت صنعتی، نیمسال اول، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان. باباییفارسانی، میثم؛ علیدادیتلخستانی، ابوذر و حاجی ملامیزایی، حمید (1398). اندیشهورزی در سازمانهای دانشآفرین، انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع)، در دست چاپ، تهران. باباییفارسانی، میثم؛ علیدادیتلخستانی، ابوذر و حاجی ملامیزایی، حمید (زیر چاپ). اندیشهورزی در سازمانهای دانشآفرین، انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران. بیانات مقام معظم رهبری، قابل دستیابی در: khamenei.ir www. جعفرپور محمود؛ باباییفارسانی، میثم (1392). مقالهنویسی علمی، رویکردی کاربردی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. داناییفرد، حسن؛ امامی، سید مجتبی (1386). تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد: استراتژیهای پژوهش کیفی، فصلنامه اندیشه مدیریت، شماره 2، 69-97. دفت، ریچارد ال (1388). تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ ششم، تهران. دلاور، علی (1391). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. چاپ سی و ششم، تهران: انتشارات نشر ویرایش. راهداری، علیرضا (1396). اتاق فکر در ده گام، چاپ هفتم، انتشارات نظری، تهران. راهداری، علیرضا؛ نصر، مصطفی (1396). چالشهای اتاق فکر در ایران، فصلنامه فرآیند مدیریت توسعه، دوره سوم، شماره دوم، پیاپی 100، تابستان، 23-54. سرتیپزاده، لیلا (1390). ابعاد اندیشهورزی از دیدگاه قرآن کریم و تعلیم و تربیت، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، تهران. شاهقلیان، کیوان؛ زرآبادیپور، مجتبی (1395). ارائه مدل ارزیابی عوامل موفقیت انجمنهای خبرگی در شرکتهای دانشبنیان. مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 26، 53-58. طبرسا، غلامحسین؛ دهقان، نسرین (1389). اتاق فکر و جایگاه آن در سازمان، فصلنامه تدبیر، شماره بیست و یکم، تیرماه، 58-64. فقیهی، ابوالحسن و رجببیگی، مجتبی (1382). مقایسه تحلیلی رویکردهای نوین مدیریت، فصلنامه دانش مدیریت، شماره شصت و سوم، زمستان، 107-79. کرسول، جولیت (1394). پویش کیفی و طرح پژوهش، انتخاب از میان پنج رویکرد روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه دادهبنیاد، قوم نگاری، مطالعه موردی، ترجمه حسن داناییفرد، حسن کاظمی، ویرایش دوم، تهران: انتشارات صفار. کلاین، پل (1393). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه سیدجلال صدر السادات و اصغر مینایی، تهران: انتشارات سمت. لاجوردی، اشرف (1384). گونهشناسی نقش کانونهای تفکر در عرصه خطمشیهای عمومی، پژوهشی بر مبنای روش کیو، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس تهران. مشایخی، علینقی؛ فرهنگی، علی اکبر؛ مومنی، منصور و علیدوستی، سیروس (1384). بررسی عوامل کلیدی موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی ایران: کاربرد روش دلفی، فصلنامه مدرس علوم انسانی، ویژهنامه مدیریت، پاییز، 191-232. محبزادگان، یوسف، پرداختچی، محمدحسن، قهرمانی، محمد، فراستخواه، مقصود (1392). تدوین الگویی برای بالندگی اعضای هیئت علمی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 70: 1-25. مهرگان، محمدرضا؛ زالی، محمدرضا (1385). در جست وجوی فنون تعیین روایی در پژوهشهای مدیریتی، فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره چهاردهم، پاییز و زمستان، 26-5. مقیمیفیروزآباد، معصومه (1394). طراحی الگوی اخلاق حرفهای مدیران آموزشی با رویکرد اسلامی- ایرانی، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران. هومن، حیدرعلی (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی. چاپ هفتم، تهران: انتشارات سمت. References
Akhavan, P., Marzieh, B. and Mirjafari, M. (2015). Identifying the success factors of Communities of Practice (CoPs): How do they affect on students to create knowledge?, VINE, Vol. 45, No. 2, pp. 198-213
Creswell jw, Plano Clark vl. (2010). Designing and conducting mixed methods research, Second edition, Sage Publication, inc. Day.
Effah Ernest Ameyaw, Yi Hu, Ming Shan, Albert P. C. Chan & Yun Le (2016). Application of Delphi method in construction engineering and management research: A quantitative perspective, Journal of Civil Engineering and Management, 22(8): 991–1000.
Impedovo, M. and Manuti, A. (2016). Boundary objects as connectors between communities of practices in the organizational context", Development and Learning in Organizations, Vol. 30 No. 2, pp. 7-10
Jassbi, A., Jassbi, J., Akhavan, P., Chu, M. and Piri, M. (2015). An empirical investigation for alignment of communities of practice with organization using fuzzy Delphi panel, VINE, Vol. 45, No. 3, pp. 322-343.
Lewin B, Fine J, Young L. (2001). Expository discourse: A genre-based approach to social science research texts. London: Continuum.
Linstone, H. A.; Turoff, M. (1975). The Delphi method: techniques and applications. Addison Wesley, Reading, MA.620 p
Macpherson, A., Kiersch, C. and Antonacopoulou, E. (2019). Can senior management sustain engagement and identification to support learning? Designing communities and defining goals, Journal of Strategy and Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Malek Zadeh, G. and Kazemi, M. and Lagzian, M. (2014). Organizational Intelligence: Designing a Hierarchy Model for Iranian State Universities with a Demetal Approach, Transformation Management Research, Vol. 5, No. 10, 94-124.
McGann, James G. & Boucher, S. (2004). Think Tanks in Europe and Us: Converging or Diverging?, Proceedings from Seminar Organised in Paris, December 13. pp. 1-15.
Naeem, K. )2016(. Financial literacy of social sciences university students: a case study of international islamic university islamabad. D. IJAEDU-International E-Journal of Advances in Education, 2)5(, 326-331.
Nikoopour J, Amini Farsani M. (2012). Success in Writing Academic Articles Applied Linguistics. Asre Moaser, Tehran.
Onwuegbuzie AJ, Collins KMT, Leech NL, Dellinger AB, Jiao QG. (2010). A meta framework for conducting mixed research syntheses for stress and coping researchers and beyond. In G. S. Gates, W. H. Gmelch, & M. Wolverton (Series Eds.) & K. M. T. Collins, A. J. Onwuegbuzie, & Q. G. Jiao (Vol. Eds.), Toward a broader understanding of stress and coping: Mixed methods approaches(pp. 169-211). The Research on Stress and Coping in Education Series(Vol. 5). Charlotte, NC:Information Age.
Pohjola, I. and Puusa, A. (2016). Group dynamics and the role of ICT in the life cycle analysis of community of practice-based product development: a case study, Journal of Knowledge Management, Vol. 20, No. 3, pp. 465-483.
Polanyi, M (1966). The logic of tacit inference. Philosophy 41(155): 1–18.
Pyrko, I., Dörfler, V., & Eden, C. (2017). Thinking together: What makes Communities of Practice work? Human Relations, 70(4), 389–409.
Retna, K. (2011). Communities of practice: dynamics and success factors. Human Resource Management International Digest, Vol. 19, No. 4.
Sie A.B., Aho AM., Uden L. (2014). Community of Practice for Knowledge Sharing in Higher Education: Analysing Community of Practice through the Lens of Activity Theory. In: Uden L., Sinclair J., Tao YH., Liberona D. (eds) Learning Technology for Education in Cloud. MOOC and Big Data. LTEC 2014. Communications in Computer and Information Science, vol 446. Springer, Cham
Viera, A.L. (2015). Application of Laserl in Practice, translation of Rasoul Nowroozi Seyyed Hosseini and Hamid Ghasemi and Habib Honary, Hatmi Publications, Tehran. (In Persian)
Wenger, E (2010). Communities of Practice and social learning systems: The career of a concept. In: Blackmore, C (ed.) Social Learning Systems and Communities of Practice. London: Springer Verlag and the Open University, 179–198.
Yaghoubi, N.M. and Dehghani, M. and Moghli, A. and Vazifah, Z. (2017). Balanced alignment and maturity approach in effective knowledge management. Public Administration Research, Ninth Year, No. 33, 61-84. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 911 |