تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,428 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,292,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,539,195 |
سخن سردبیر: چرخه مدیریت دانش سازمانی در پدیده چند وجهی کرونا | ||
مدیریت دانش سازمانی | ||
سخن سردبیر، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، اردیبهشت 1399، صفحه 1-4 اصل مقاله (298.53 K) | ||
نویسنده | ||
روح الله تولایی | ||
سردبیر نشریه علمی مدیریت راهبردی دانش سازمانی و رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
تاریخ دریافت: 30 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 30 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
با شیوع ویروس کرونا (COVID-19) در جهان در کنار چالشهای پیش آمده، فرصتهای جدّی پیشِ روی دولت ها و ملتها قرار گرفته و آزمون جدّی، امّا برابری را در مقابل دولتها و ملتها رقم زده است. شیوع کرونا بیش از آنکه صرفاً به عنوان یک بیماری در مقایسه با سایر بیماری های پزشکی مهم باشد، به عنوان یک پدیده ی چند وجهی دارای اهمیت است که دارای ویژگی های پویایی، پیچیدگی، گستردگی، تنوع، ژرفا و عمق می باشد و میتواند تسریعکننده یا کندکنندة روندهای کلان جهانی ازجمله کلان رَوند مجازی سازی هوشمندِ جهان توسّط شرکت های چند ملّیتی نخبگانی (نه توسّط دولت ها) برای تحقّق دهکدۀ جهانی باشد. لذا در حال حاضر تحقیقات علمی متعددی توسط دانشگاه ها و مراکز علمی در خصوص ابعاد مختلف مدیریت بحران پدیده شیوع ویروس کرونا در جهان (از جمله ابعاد بهداشتی و زیستی، ابعاد اقتصادی، ابعاد فناوری، ابعاد فرهنگی و اجتماعی، ابعاد اخلاقی و معنوی، ابعاد سیاسی و امنیتی و ابعاد بین الملل و حقوقی) و همچنین آینده کرونا و جهان پساکرونا درحال انجام می باشد. مجموع این تحقیقات علمی و کسب تجربیات متعدد توسط افراد و سازمانها، در حال ایجاد دانش های جدیدی در رشته های علمی مختلف می شود. به همین منظور توجه به مدیریت علم و دانش در بحران شیوع کرونا ضروری به نظر می رسد. دانش شالودهای محکم برای رفتاری هوشمندانه، صحیح و به موقع در سطح فردی، گروهی، سازمانی، ملّی و جهانی فراهم میآورد. تأمل آگاهانه و سازمانیافته دربارهی درسهایی که از شیوع کرونا آموخته شدهاند و بهترین شیوههایی که کشف شدهاند به افراد این امکان را میدهد تا از دارای یهای دانشی خود که به دشواری کسب کردهاند، بیشترین بهره را ببرند. همچنین لازم است معماری دانش های ایجاد شده متاثر از شیوع کرونا، طراحی و اجرا شود تا پردازش مرحلهای و دگرگونی دانش در ابعاد مختلف و با رویکرد میان رشته ای امکانپذیر شود (دقیقاً همانطور که محصولات دانش پردازش میشوند)، و اطمینان حاصل شود که موضوعات دانش به دست کاربران نهایی مورد نظر رسیده و مورد استفادهی مناسب قرار می گیرند. براساس مرور و فراتحلیل ادبیات نظری مرتبط با رویکردهای اصلی به چرخههای مدیریت دانش (Wiig, 1993; McElroy, 1999; Bukowitz and Williams, 2000; Meyer and Zack, 1996; Dalkir, 2005)، میتوانیم چرخهی مدیریت دانش در بحران شیوع کرونا را در سه مرحلهی اصلی زیر ارائه دهیم: 1) اکتساب و یا خلق دانش های متاثر از کرونا؛ 2) توزیع هدفمند و یا به اشتراک گذاری عمومی دانش های متاثر از کرونا؛ 3) درک و بکارگیری دانش های متاثر از کرونا. | ||
کلیدواژهها | ||
ویروس کرونا؛ چرخه مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,938 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,112 |