تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,227 |
تعداد مقالات | 8,910 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,629,307 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,538,370 |
بررسی تأثیر موج انفجار بر سقفهای بتنی پیشتنیده استوانهای | ||
علوم و فناوریهای پدافند نوین | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 39، خرداد 1399، صفحه 83-94 اصل مقاله (2.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم زمانی بیدختی* 1؛ مجید یعقوبی2؛ سید احسان نیکنام3؛ نوید آروین خیبری2 | ||
1دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
2دانشگاه تربت حیدریه | ||
3دانشگاه پارس رضوی گناباد | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1396، تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
در این مقاله به تحلیل اثر موج انفجار در سقفهای بتنی پیشتنیده با نرمافزار آباکوس پرداخته شده است. در ابتدا، یک سقف نیم استوانهای بدون پیشتنیدگی تحت تأثیر موج ناشی از انفجار یک تن TNT در فاصله 10 متری از میانه طولی سازه در نرمافزار آباکوس تحلیل شد. با هدف بررسی تأثیر پیشتنیدگی بر مقادیر تنش و خرابیهای کششی و فشاری، سازه تحت پیشتنیدگی فشاری 3، 5 و 8 مگاپاسکالی قرار گرفت. افزون بر این، اثر طول دهانه بر نتایج تنش و خرابی پوسته سقف با بهرهجویی از سه طول دهانه 30، 45 و 60 متری مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیلها نشان داد که پیشتنیده کردن سقف پوسته از حجم خرابی ناشی از انفجار میکاهد. همچنین افزایش طول دهانه، تمرکز خرابیها را روی محورهای تقارن سبب میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
بتن پیشتنیده؛ موج انفجار؛ پوسته نیمه استوانهای؛ خرابی کششی؛ خرابی فشاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Explosion Wave Effect on Cylinderical Pre-Stressed Concrete Shells | ||
نویسندگان [English] | ||
E. Zamani Beydokhti1؛ M. Yaghoobi2؛ S. E. Niknam3؛ N. Arvin Kheybari2 | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, the explosion wave effect on prestressed concrete shells was numerically discussed. For this purpose, at first, a semi cylindrical shell roof without pre-stressing imposed by an explosion of a ton of TNT at a distance of 10 meters from the center line of the structure. The finite element analysis was performed by Abaqus software and the results of tensile and compression failures are extracted and verified by the results of the literature. In order to investigate the effect of pre-stressed tendons in longitudinal direction on mises stresses and tensile and compression failures, the semi cylinders were pre-stressed by 3 MPa, 5 MPa and 8 MPa. In addition, the effect of the span length on the results of mises stresses and failure modes was evaluated using three lengths of 30, 45 and 60 meters. The results of the analysis showed that the pre-stressed structures would reduce the damage caused by the explosion. Increasing the span length causes the failure to focus on longitudinal symmetrical axes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prestressed Concrete, Explosion Wave, Semi-Cylindrical Shell, Tensile Failure, Compression Failure | ||
مراجع | ||
[1] Hu, H. T.; Lin, F. M.; Liu, H. T.; Huang, Y. F.; Pan, T. C. “Constitutive Modeling of Reinforced Concrete and Prestressed Concrete Structures Strengthened by Fiber-Reinforced Plastics”; Compos. Struct. 2010, 92, 1640-1650.## [2] NCHRP. “Blast-Resistant Highway Bridges: Design and Detailing Guidelines”; National Cooperative Highway Research Program, NCHRP 2005; 12-72.## [3] Pei, Y.; Bai, Y.; Shi, Y.; Zhu, D.; Wang, Y. “Temperature Distribution in a Long-Span Aircraft Hangar”; Tsinghua Sci. Technol. 2008, 13, 184-190.## [4] Kazakevitch, M. “The Aerodynamics of a Hangar Membrane Roof”; J. Wind Eng. Ind. Aerod. 1998, 77, 157-169.## [5] Pasternak, H.; Schilling, S.; Komann, S. “The Steel Construction of the New Cargo Lifter Airship Hangar”; Proc. Int. Conf. Struct. Eng., Mech., Comput. 2001, 173-182.## [6] Mang, F.; Wolfmüller, F.; Yoon, W. Y. “Theoretical and Experimental Investigations on the Tabular Structure of Changi Hangar Roof”; Proc. Second Int. Conf. Boston, Massachusetts, USA, 1984, 189-197.## [7] Pantelides, C. P.; Garfield, T. T.; Richins, W. D.; Larson, T. K.; Blakeley, J. B. “Reinforced Concrete and Fiber Reinforced Concrete Panels Subjected to Blast Detonations and Post-Blast Static Tests”; Eng. Struct. 2014, 76, 24-33.## [8] Lin, X.; Zhang, Y. X.; Hazell, P. J. “Modeling the Response of Reinforced Concrete Panels under Blast Loading”; Mater. Design 2014, 56, 620-628.## [9] Nguyen, T. P.; Tran M. D. “Response of Vertical Wall Structures under Blast Loading by Dynamic Analysis”; Procedia Eng. 2011, 14, 3308-3316.## [10] Fujikura, S.; Bruneau, M.; Lopez-Garcia, D. “Experimental Investigation of Multihazard Resistant Bridge Piers Having Concrete-Filled Steel Tube under Blast Loading”; J. Bridge Eng. 2008, 13, 586–594.## [11] Agrawl, A. K.; Yi, Z. “Blast Load Effect on High Way Bridges”; Univ. Transportation Research Centre, City College of New York, NY. 2009.## [12] Dragos, A.; Nobuaki, K.; Ken-ichi, K. “Numerical Assessment for Impact Strength Measurements in Concrete Materials”; Int. J. Impact Eng. 2009, 36, 283-293.## [13] Wei, J.; Quintero, R.; Galati, N.; Nanni, A. “Failure Modeling of Bridge Components Subjected to Blast Loading. Part l: Strain Rate-dependent Damage Model for Concrete”; Int. J. Concr. Struct. Mater. 2007, 1, 19-28.## [14] Wei, J.; Quintero, R.; Galati, N.; Nanni, A. “Failure Modeling of Bridge Components Subjected to Blast Loading. Part 2: Estimation of the Capacity and Critical Charge”; Int. J. Concr. Struct. Mater. 2007, 29-36.## [15] Fayyaz, M.; Ghorban Nejad, A.; Khosravi F. “Numerical Investigation of Damages on Concrete Canvas Shell under Near-Field Blast”; Adv. Defence Sci. Technol. 2019, 02, 79-87.## [16] Rong, B. D.; Xian, L. J. “Numerical Simulation of Bridge Damage under Blast Loads”; Shang Hai Jiao Tong University, China. 2009.## [17] TM 5-855-1. “Fundamental of Protective Design for Conventional Weapons”; US Army Eng. Water Ways Experiment Station, 1984.## [18] Shiravand, M. R.; Rasouli M. “Behavior of Semi-Cylindrical Concrete Hangars under Blast Loading”; Adv. Defence Sci. Technol. 2017, 4, 71-84.## [19] Neuberger, A.; Peles, S.; Rittel, D. “Scaling the Response of Circular Plates Subjected to Large and Close-Range Spherical Explosions. Part I: Air-Blast Loading”; Int. J. Impact Eng. 2007, 34, 859–873.## [20] Wu, C.; Oehlers D. J.; Rebentrost, M.; Leach, J.; Whittaker A. S. “Blast Testing of Ultra-High Performance Fiber and FRP-Retrofitted Concrete Slabs”; Int. J. Eng. Struct. 2009, 31, 2060-2069.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |