تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,011 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,923,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,735,745 |
مقایسه خودکنترلی رفتاری در نیمرخهای مختلف امیدواری دانشآموزان دوره متوسطه شاهد؛ تحلیل فردمحور | ||
روانشناسی نظامی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 41، اردیبهشت 1399، صفحه 17-26 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صفرعلی دهقانی* 1؛ ابوالفضل فرید2 | ||
1گروه علوم تربیتی ،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 آذر 1397، تاریخ بازنگری: 24 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه: در جریان یادگیری، متغیرهای زیادی مثل انگیزش، عزتنفس و سبکهای یادگیری میتوانند بر یادگیری تأثیر بگذارند. دراینمیان، شواهد پژوهشی نشان داده که امیدواری یکی از عوامل مهم در بهبود عملکرد دانشآموزان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ انگیزش دانشآموزان دوره متوسطه با استفاده از رویکرد فردمحور و مقایسه خودکنترلی رفتاری باتوجهبه این نیمرخها انجام گرفته است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- علی مقایسهای است. تعداد 204 نفر از دانشآموزان دبیرستان شاهد ناحیه 3 تبریز که در سال 97-96 مشغول به تحصیل بودند، مقیاسهای خودکنترلی تانجی و امیدواری اشنایدر را تکمیل نمودند. برای تحلیل از نرمافزار SPSS از روش تحلیل خوشهای و تحلیل واریانس یکراهه بهره گرفته شد. نتایج: براساس نتایج حاصل از تجزیه خوشهای، سه خوشه انگیزشی برای دانشآموزان بهدست آمد: 2/38 در خوشه کمیت پایین، 7/38 درصد در خوشه کمیت متوسط، 25 درصد در خوشه کمیت بالا قرار گرفتند. خودکنترلی رفتاری خوشه کمیت پایین، کمتر از سایر خوشهها بود(p <0/001). بحث: یافتههای بهدستآمده میتواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا و یا حفظ امیدواری دانشآموزان دوره متوسطه، در طول سالهای تحصیلی اقدامات مؤثری انجام دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
امیدواری؛ خودکنترلی رفتاری؛ تجزیه خوشهای؛ نیمرخ امیدواری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparison of Behavioral Self-Control in Different Profiles of Hope among the Students of Shahed High Schools: A Person-Centered Analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
Safar ali Dehghani1؛ Abolfazl Farid2 | ||
1PhD Candidate, Instaructor at the Department of Educational Sciences, Shahid Madani University of Azarbaijan | ||
2Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Madani University of Azerbaijan | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Different variables such as motivation, self-esteem and learning methods can affect learners during the learning process. Research evidence has shown that hope is one of the essential factors which can improve students’ performance. Using a person-oriented approach, the present study aimed to determine the motivational profiles of high school students and to compare their behavioral self-control considering these profiles. Method: This is a comparative causal-descriptive study in which 204 Shahed high school students of district 3 in Tabriz, Iran at the academic year 2017-2018 participated and completed the Tangeny Self-Control Scale and the Snyder Hope Scale. For data analysis, SPSS software and cluster analysis and one-way analysis of variance were utilized. Results: Based on the results of the cluster analysis, three motivational clusters were obtained for the students: 38.2% in the low quantity cluster, 38.7% in the medium quantity cluster and 25% in the high quantity cluster. Behavioral self-control in the low quantity cluster was lower than that of other clusters (p < 0.001). Discussion: The findings could help educators take effective measures by designing educational intervention programs to promote and maintain hope among high school students during the school years. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
hopefulness, behavioral self-control, cluster analysis, hopefulness profile | ||
مراجع | ||
ابطحی، سیدحسین و خیراندیش، مهدی (1388)، ارائه الگوی خودکنترلی در سازمان با نگرش اسلامی، مجله تدبیر، 213: 23 ـ 28. باقری، خسرو (1394). نگاهی دوباره به تعلیموتربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه. بدری گرگری، رحیم؛ آرینپور، الناز و فرید، ابوالفضل (1389)، مطالعه نیمرخهای هدف پیشرفت دانشآموزان سال اول متوسط شهر تبریز و ترجیح محیط یادگیری آنها، فصلنامه تعلیموتربیت، 105: 162 ـ 143. بدری گرگری، رحیم؛ مرادی، صمد و حسینپور، حامد (1390)، تیپهای انگیزش یادگیری دانشجویان دانشگاه تبریز: مقایسه عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 6(21): 42 ـ 19. بدری گرگری، رحیم؛ مهدوی، علی و ضرابی، محمدتقی (1391)، نیمرخهای انگیزش و فرسودگی دانشآموزان: تحلیل مبتنیبر شخص، مجله دستاوردهای روانشناختی اهواز، 4 (2): 62 ـ 45. ستایشی اظهری، محمد؛ عابدینی، زلیخا و حبیبزاده، عباس (1394)، رابطه بین خودکنترلی و امیدواری در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه قم، اولین همایش روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش، تربت حیدریه، ایران. سیماریان، کوثر؛ سیماریان، قاسم و ابراهیمی قوام، صغری (1390)، بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی بر کاهش سهلانگاری نوجوانان دختر پایه دوم متوسطه شهر تهران، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 3: 19 ـ 35. کار، آلان (1385)، روانشناسی مثبت، ترجمه حسن پاشاشریفی، جعفر نجفی زند و باقر ثنایی، تهران: سخن. نجاتبخش اصفهانی، علی و مطهری، عبدالهادی (1392)، بررسی نظارت باتأکیدبر خودکنترلی جهت ارتقای سلامت اداری در ایران اسلامی، مجله اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 3: 44 ـ 58. Barkley, R. A. (2005). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Baron, S. W. (2003). Self-control, social consequences, and criminal behavior: Street youth and the general theory of crime. Journal of Research in Crime and Delinquency, 40, 403–424 Brdar, I., Rijavec, M., & Loncaric, D. (2006). Goal orientations, coping with school failure and school achievement. European Journal of Psychology of Education, 21(1), 53-70. Bunch, J. M., Iratzoqui, A., & Watts, S. J. (2017). Child abuse, self-control, and delinquency: A general strain perspective. Journal of Criminal Justice. Buyukcan-Tetik, A., Finkenauer, C., & Bleidorn, W. (2018). Within-person variations and between-person differences in self-control and wellbeing. Personality and Individual Differences, 122, 72-78. Diamond, B., Jennings, W. G., & Piquero, A. R. (2017). Scaling-up self-control: A macro-level investigation of self-control at the county level. Journal of Criminal Justice. Drysdale, B. M. T., & Mcbeath, M. (2014). Exploring hope, self-efficacy, procrastination, and study skills between cooperative and non cooperative education students. Asia-Pacific Gottfredson, M., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Stanford, CA: Stanford University Press. Inglés, C. J., Martínez-Monteagudo, M. C., García-Fernández, J. M., Valle, A., & Castejón, J. L. (2015). Goal orientation profiles and self-concept of secondary school students. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 99-116. Lades, L. K., Egan, M., Delaney, L., & Daly, M. (2017). Childhood self-control and adult pension participation. Economics Letters, 161, 102-104. Lamont, A., & Van Horn, L. M. (2013). Heterogeneity in parent-reported social skill development in early elementary school children. Social Development, 22(2), Liu, Q. Q., Zhou, Z. K., Yang, X. J., Kong, F. C., Sun, X. J., & Fan, C. Y. (2018). Mindfulness and sleep quality in adolescents: Analysis of rumination as a mediator and self-control as a moderator. Personality and Individual Differences, 122, 171-176. Luo, W., Paris, S. G., Hogan, D., & Luo, Z. (2011). Do performance goals promote learning? A pattern analysis of Singapore students’ achievement goals. Contemporary Educational Psychology, 36(2), 165-176. Mayer, J., & Salovey, P. (2003). Measuring emotional with the MSCEIT. Emotion, 97-105. Offitt, T., Poulton, R., & Caspi, A. (2013). Lifelong Impact of Early Self-Control Childhood self-discipline predicts adult quality of life. American Scientist, 101(5), Palma, M. A., Segovia, M. S., Kassas, B., Ribera, L. A., & Hall, C. R. (2018). Self-control: Knowledge or perishable resource?. Journal of Economic Behavior & Organization, 145, 80-94. Pratt, T. C., & Cullen, F. T. (2000). The empirical status of Gottfredson & Hirschi’s general theory of crime: A meta-analysis. Criminology, 38, 931–964. Snyder, C. R. (1995). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of Counseling and Development, 73, 355-360. Snyder, C. R. (2000). Handbook of hope. San Diego: Academic Press. Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13(4), 249-275. Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu,L., Gibb, J., langelle, C., Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Development, 60, 570-585. Vaughan, M. G., DeLisi, M., Beaver, K. M., Wright, J. P., & Howard, M. O. (2007). Toward a psychopathology of self-control theory: The importance of narcissistic Vazsonyi, A. T., & Huang, L. (2010). Where self-control comes from: On the development of self-control and its relationship to deviance over time. Developmental Psychology, 46, 245–257. Wills, T. A., Ainette, M. G., Mendoza, D., Gibbons, F. X., & Brody, G. H. (2007). Selfcontrol, symptomatology, and substance use precursors: Test of a theoretical model in a community sample of 9-year-old children. Psychology of Addictive Behaviors, 21, 205–215. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 313 |