تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,251 |
تعداد مقالات | 9,066 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,144,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,903,956 |
بررسی عددی تأثیر تغییر همزمان هندسه نازل انژکتور و پروفیل بالابری سوزن روی رفتار افشانه سوخت دیزل | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 24، اسفند 1398، صفحه 97-110 اصل مقاله (1.03 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امیرحمزه فرج الهی* 1؛ رضا فیروزی2؛ مهدی پورسیفی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشگاه امام علی (ع) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشکدهمهندسی مکانیک، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تاریخ دریافت: 01 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 21 دی 1398، تاریخ پذیرش: 03 تیر 1399 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پدیده کاویتاسیون اثرات مخربی بر عملکرد توربوماشینها دارد ولی وقوع این پدیده درون نازل انژکتور تأثیر قابل توجهی بر روی رفتار هیدرودینامیکی افشانه سوخت دارد. هندسه نازل، پروفیل بالابری سوزن و نوع سوخت از عوامل تأثیرگذار در ایجاد این پدیده میباشند. هدف اصلی و نوآوری تحقیق حاضر بررسی تأثیر تغییر همزمان هندسه نازل انژکتور و پروفیل بالابری سوزن بر روی ایجاد کاویتاسیون و رفتار هیدرودینامیکی افشانه سوخت دیزل میباشد. بنابراین، در قسمت اول جریان مایع و مشخصات افشانه نازلهای استوانهای و مخروطی همگرا دارای پروفیل بالابری سوزن یکسان با استفاده از کد دینامیک سیالات محاسباتی ای وی ال فایر بهصورت عددی بررسی شده است. در مرحله دوم، نازل مخروطی همگرا با پروفیلهای بالابری سوزن متفاوت شبیهسازی شده است. نتایج عددی حاصل در قسمت دوم این مطالعه نشان میدهند که نازلهای مخروطی همگرا با پروفیلهای متفاوت بالابری سوزن، دارای طول نفوذ افشانه بیشتر و قطر متوسط ذرات کوچکتری نسبت به نازلهای شبیهسازی شده در قسمت اول این مطالعه میباشند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کاویتاسیون؛ هندسه نازل؛ پروفیل بالابری سوزن؛ دینامیک سیالات محاسباتی؛ افشانه سوخت | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان مقاله [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numerical Investigation on the Influence of the Nozzle Geometry and Needle Lift Profile Simultaneous Change on Spray Behavior of Diesel Fuel in Injector | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
reza firoozy2؛ mehdi poursefi3؛ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2Department of Mechanical Engineering, Imam Khomeini International University, gazvin, Iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3Department of Mechanical Engineering, university of Imam Ali, tehran, iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cavitation phenomenon has destructive effects on the turbomachines performance but the occurrence of this phenomenon inside the injector nozzle has significant effect on the fuel spray hydrodynamic behavior. The nozzle geometry, needle lift profile and fuel type are effective parameters in creation of this phenomenon. The main goal and novelty of the present study is to investigate the effect of simultaneous change of the injector nozzle geometry and the needle lift profile on the creation of cavitation and diesel fuel spray hydrodynamic behavior. Thus in the first part, the liquid flow and spray characteristics of the cylindrical and converged conical nozzles with the same needle lift profile are investigated numerically using AVL-Fire CFD code. In the second step the converged conical nozzles with different needle lift profiles are simulated. Numerical results of the second part of this study show that the converged conical nozzles with different needle lift profiles have a longer spray penetration length and smaller Sauter-mean diameter than nozzles simulated in the first part of this study. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها [English] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cavitation, Nozzle Geometry, Needle Lift Profile, Computational Fluid Dynamics, Fuel Spray | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |