تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,161 |
تعداد مقالات | 8,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,194,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,453,233 |
بررسی تأثیر مؤلفههای هندسی بالک بر عملکرد آیرودینامیکی موشک | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 24، اسفند 1398، صفحه 141-151 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرحمزه فرج الهی* 1؛ خشایار یزدانی2؛ علی اصغر نادری3 | ||
1دانشگاه امام علی (ع) | ||
2دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه گیلان | ||
3دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه امام علی (ع) | ||
تاریخ دریافت: 08 مهر 1398، تاریخ پذیرش: 03 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
در طراحی آیرودینامیک موشک، لازم است فضای طراحی وسیعی مورد بررسی قرار گیرد. پیچیدگی یک فضای طراحی به تعداد متغیرهای ورودی بستگی دارد. قطر موشک، دماغه، طول بدنه، تعداد ردیف بالکها، تعداد بالکها برای هر ردیف، اندازه و شکل هر بالکها و مقطع عرضی آنها میتواند بهعنوان نمونههایی برای متغیرهای طراحی ارائه شود. در این تحقیق مشخصههای آیرودینامیکی نیروی درگ (بسا)، نیروی لیفت (برآ)، گشتاور چرخشی، مانورپذیری، نسبت نیروی لیفت به درگ و همچنین نیروی فشاری در اعداد ماخ و زاویه حمله مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به نتایج بهدستآمده دیده شد که ضرایب آیرودینامیکی با افزودن بالک در جلوی موشک افزایش یافته است. همچنین مشاهده میشود که پایداری موشک در حالت نزدیک بودن بالک به انتهای موشک بهبود مییابد ولی نسبت نیروی لیفت به درگ و مانورپذیری کاهش مییابد. همچنین مشخص شد که با افزایش طول و ارتفاع بالک نیروی لیفت به نیروی درگ، نیروی عمودی و نیز پایداری موشک افزایش مییابد. همچنین مشاهده شد که نسبت نیروی لیفت به نیروی درگ نیز با بیشتر شدن تعداد ردیف بالک، افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیرودینامیک؛ بالک؛ زاویه حمله؛ عدد ماخ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |