تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,247 |
تعداد مقالات | 9,038 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,997,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,783,020 |
بررسی تأثیر مؤلفههای هندسی بالک بر عملکرد آیرودینامیکی موشک | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 24، اسفند 1398، صفحه 141-151 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرحمزه فرج الهی* 1؛ خشایار یزدانی2؛ علی اصغر نادری3 | ||
1دانشگاه امام علی (ع) | ||
2دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه گیلان | ||
3دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه امام علی (ع) | ||
تاریخ دریافت: 08 مهر 1398، تاریخ پذیرش: 03 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
در طراحی آیرودینامیک موشک، لازم است فضای طراحی وسیعی مورد بررسی قرار گیرد. پیچیدگی یک فضای طراحی به تعداد متغیرهای ورودی بستگی دارد. قطر موشک، دماغه، طول بدنه، تعداد ردیف بالکها، تعداد بالکها برای هر ردیف، اندازه و شکل هر بالکها و مقطع عرضی آنها میتواند بهعنوان نمونههایی برای متغیرهای طراحی ارائه شود. در این تحقیق مشخصههای آیرودینامیکی نیروی درگ (بسا)، نیروی لیفت (برآ)، گشتاور چرخشی، مانورپذیری، نسبت نیروی لیفت به درگ و همچنین نیروی فشاری در اعداد ماخ و زاویه حمله مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به نتایج بهدستآمده دیده شد که ضرایب آیرودینامیکی با افزودن بالک در جلوی موشک افزایش یافته است. همچنین مشاهده میشود که پایداری موشک در حالت نزدیک بودن بالک به انتهای موشک بهبود مییابد ولی نسبت نیروی لیفت به درگ و مانورپذیری کاهش مییابد. همچنین مشخص شد که با افزایش طول و ارتفاع بالک نیروی لیفت به نیروی درگ، نیروی عمودی و نیز پایداری موشک افزایش مییابد. همچنین مشاهده شد که نسبت نیروی لیفت به نیروی درگ نیز با بیشتر شدن تعداد ردیف بالک، افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیرودینامیک؛ بالک؛ زاویه حمله؛ عدد ماخ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of the Geometric Parameters of the Fin on Aerodynamic Performance of Missile. | ||
نویسندگان [English] | ||
khashayar yazdani2؛ Aliasghar Naderi3؛ | ||
2Department of mechanical engineering, Gilan university | ||
3Department of Mechanical engineering, Imam ali university | ||
چکیده [English] | ||
In the aerodynamic design of missiles, it is necessary to consider a wide design space. The complexity of a design space depends on the number of input variables. Missile diameter, nozzle, body length, the number of rows of fin, the number of fins for each row, the size and shape of each ffin, and their cross-section can be provided as examples of design variables. In this study, the aerodynamic characteristics of drag force , lift force, rotational torque, maneuverability, lift-drag force ratio as well as compressive force at Mach numbers and different attack angles were investigated. The results showed that aerodynamic coefficients increased with the addition of a fin in front of the missile. It is also observed that the stability of the missile improves when the fin is near the end of the missile but the ratio of lift to drag and maneuverability is reduced. It was also found that by increasing the length and height of the fin lifting force to the drag force, vertical force and the stability of missile increases. Also, it was observed that lift-drag force ratio increases with the increase in the number of fin rows. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aerodynamic, Fin, Attack angle, Mach number | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 727 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 437 |