تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,247 |
تعداد مقالات | 9,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,992,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,776,049 |
ارائه مدل مفهومی مدیریت دانش اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، مرداد 1399، صفحه 51-96 اصل مقاله (750.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی با اصالت | ||
نویسندگان | ||
علی شرفی* 1؛ علیرضا نوروزی2؛ محمدرضا اسمعیلی گیوی3؛ جلیل حیدری دهوئی4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت اطلاعات و دانش دانشگاه تهران و کارشناس ارشد کتابخانه مرکزی دانشگاه شاهد. تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
مدیریت دانش اجتماعی فصل مشترک میان مدیریت دانش اجتماعی و سرمایه اجتماعی است که نقش مهمی را در استخراج دانش نهان اجتماعی بازی میکند، لذا هدف از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدیریت دانش اجتماعی است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش هفت مرحلهای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. همچنین در مجموع 44 منبع از 258 منبع برای انجام فراترکیب نهایی انتخاب شد که 224 کد، 25 مفهوم و 8 مقوله از آنها استخراج و با استفاده از نرمافزار آماری اِکسل 2016 به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شد. یافتهها نشان داد که مؤلفههای مدیریت دانش اجتماعی شامل سرمایه فکری (انسانی، ساختاری و ارتباطی)؛ سرمایه اجتماعی (ساختاری، شناختی و رابطهای)؛ مدیریت دانش (ابعاد دانش، انواع دانش، فرآیندهای مدیریت دانش، تبدیل دانش، اکوسامانه دانش و موانع آن)؛ ارتباطات (جمعی و فردی)؛ یادگیری (فردی، جمعی و سبکهای یادگیری)؛ رهبری (مهارتهای مدیریتی و سبکهای مدیریتی)؛ فرهنگ (اعتماد و علاقه و انگیزه)؛ و فناوری (رسانههای جمعی، وب معنایی، نرمافزارهای اجتماعی و سامانههای مدیریت اطلاعات و دانش) است. همچنین یافتهها نشان داد که مدل مفهومی مدیریت دانش اجتماعی متشکل از مؤلفههای دانش، سرمایه اجتماعی و فکری است که عوامل ارتباطی، فرهنگی، فناوری و رهبری نیز در آن دخیل هستند و تمام این عوامل بر روی هم اثرگذار هستند. درکل میتوان گفت که مدل مفهومی ارائه شده میتواند برای ارزیابی عوامل موفقیت مدیریت دانش اجتماعی در سازمانها کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ مدیریت دانش؛ دانش اجتماعی؛ مدیریت دانش اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting the Conceptual model of the Social Knowledge Management using Meta Synthesis Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sharafi1؛ Alireza Noruzi2؛ Mohammadreza Esmaeili Givi3؛ Jalil Heidary Dahooie4 | ||
1Ph.D. student of Information and Knowledge Management, University of Tehran, and Master of Science in Central Library of Shahed University | ||
2Associate Professor of Information and Knowledge Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor of governmental management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor of Industrial management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Social knowledge management is an intersection between social knowledge management and social capital that plays an important role in extracting implicit social knowledge. The purpose of this research is to manage the social knowledge management of social network users. This research is an applied research that is done with meta-synthesis. To analyze the data, seven step-by-step methods of Sandloski and Baruso have been used. A total of 44 sources out of 258 sources were selected for the final meta-synthesis from which 224 codes, 25 concepts, and 8 categories were extracted and analyzed using Excel 2016 statistical software.The findings showed that the components of social knowledge management include intellectual capital (human, structural and communication); social capital (structural, cognitive and relational); knowledge management (knowledge dimensions, knowledge types, knowledge management processes, knowledge conversion, knowledge ecosystem and its obstacles); communications (personal and collective); learning (individual, collective and learning styles); leadership (management skills and management styles); culture (trust and interest and motivation); and technology (social media, semantic web and information and knowledge management systems). Also, findings showed that the knowledge and the social and intellectual capitals are components of the conceptual model of social knowledge management and this model is affected by communication, culture, technology and leadership factors and there are interactions between all of the above-mentioned elements. Generally, it can be said that the proposed conceptual model can help to evaluate the success factors of social knowledge management in organizations. Keywords: Knowledge, Knowledge Management, Social Knowledge, Social Knowledge Management | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge, Knowledge Management, Social Knowledge, Social Knowledge Management | ||
مراجع | ||
براتدستجردی، نگین و صابری، سمیه. (1391). بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت و افسردگی در دانشجویان دانشگاههای پیامنور شهر اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری، 10 (5)، 332-341. پیراننژاد، علی. (1395). فراتحلیلی بر پژوهشهای مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ایران. مدیریت دولتی، 8(2)، 299-324. حسنزاده، محمد. (1386). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها. تهران: کتابدار. خدیور، آمنه و الهی، شعبان (1388). مدیریت راهبردی دانش از نظریه تا اجرا. تهران: جهاد دانشگاهی. ربیعی، علی و معالی، مهناز. (1391). مدیریت دانش، فرایندها، رویکردها، بهکارگیری دستنامه پیادهسازی. تهران: تیسا. ریاحی، آسیه. (1389). استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی در طراحی و پیادهسازی سامانه مدیریت دانش. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی. زعفریان، رضا، اسماعیلزاده، مونا و شاهی، نساء. (1387). ارائه الگوی پیادهسازی مدیریت دانش درکسب و کارهای کوچک و متوسط. فصلنامه توسعه کار آفرینی، 1(2)، 17-29. شهابی، علی، آراسته، فرزانه و امامی، فائزه. (1393). مدیریت دانش اجتماعی در شبکههای دانشبنیان. پارک فناوری پردیس، 11(37)، 3-7. صیدایی، اسکندر، احمدی شاپورآبادی، محمدعلی و معینآبادی، حسین. (1388). دیباچهای بر سرمایه اجتماعی و رابطه آن با مؤلفههای توسعه اجتماعی در ایران. راهبرد، 19، 188- 225. عباسزادگان، حسین. (1385). مدیریت دانش در خلق ارزش برای مشتری، مجله مدیریت، 109، 56-77. علیزاده، مهدی. (1395). تحلیل جامعهشناختی اجتماعات مجازی و رابطه آنها با اجتماعات محلی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی فیسبوک). پایاننامه دکتری رشته جامعهشناسی، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی. کریمی، ترلان. (1392). ارائه مدلی ساختاری جهت بررسی تأثیر اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی؛ (مورد مطالعه: شرکت پتروشیمی). پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت - مدیریت صنعتی. دانشکده علوم مهندسی دانشگاه علم و هنر یزد. محمودی، فروغ. (1391). بررسی وضعیت مدیریت دانش سازمانهای فرهنگی؛ مطالعه موردی: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم کتابداری و اطلاعرسانی (علم اطلاعات و دانششناسی) - علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء. مظاهری، مهسا. (1395). رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در بین کارکنان دانشگاه ملایر. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه ملایر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. مککوئیل، دِنیس. (1382). درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز اجلالی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. چاپ اول. میرائی اسکوئی، معصومه. (1395). بررسی نقش رسانه اجتماعی بر نوآوری سازمانی با نقش واسط مدیریت دانش. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور استان فارس، مرکز پیام نور شیراز. میرحیدری، اشرف، عابدی، احمد، هویدا، رضا و سیادت، علی. (1391). فراتحلیل تأثیر فرهنگ سازمانی براستقرار مدیریت دانش در سازمانهای ایران (1391-1380) تفاوتهای تحقیقات در روش، ابزار، نمونهگیری و تحلیل. رویکردهای نوین آموزشی، 7(2)، 77-96. هومن، حیدرعلی. (1392). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش عملی. تهران: سمت؛ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. References
Bandyopadhyay, S, Banerjee, S, Bardhan, A, Dey, P and Das, S. (2015). A social knowledge management framework for harnessing collective knowledge capital of senior citizens. 12th International Conference on Intellectual Capital Knowledge Management and Organisational Learning, ICICKM 2015; The Institute for Knowledge and Innovation Southeast Asia (IKI-SEA) of Bangkok UniversityBangkok; Thailand; 5 November 2015 through 6 November 2015; Code 119235.
Bandyopadhyay, S, Banerjee, S, Bardhan, A, Dey, P. Das, S. and Mandal, K. S. (2017). A Social Knowledge Management Platform for Universal PrimaryEducation Online. Book Chapter of Harnessing Social Media as a Knowledge Management Tool. IGI Global.
Barben, john, (2005). Social knowledge, why I believe knowledge is constructed, emergent, ephemeral and tied to a community, available at: http://denham. typepad.com
Bench, S., & Day, T. (2010). The user experience of critical care discharge: a meta-synthesis of qualitative research. International journal of nursing studies, 47(4), 487-499.
Dahalin, Zulkhairi Md . et. Al (2015). Current Practices OF Virtual Community and Their Influence on Social Cohesion, Proceedings of the 5th International Conference on Computing and Informatics, ICOCI 2015, 11-13 August, 2015 Istanbul, Turkey. Universiti Utara Malaysia (http://www.uum. edu.my ).
Izabela Ścibiorska-Kowalczyk. (2015). CONSUMPTION OF CULTURAL GOODS AND SERVICES. Forum Scientiae Oeconomia, 3(1), 20-29.
Jha, A.K and Jain, V. (2016). managing social knowledge management: Balancing the gatekeeping vs. crowdsourcing requirements. Harnessing Social Media as a Knowledge Management Tool, 210-229.
Jung ,Eun Hwa and S. Shyam Sundar (2016) Senior Citizens on Facebook: How do they Interact and Why?, Computers in Human Behavior,Volume 61,August 2016, 27-35.
Jung Hoon Sohn. (1992). Social Knowledge as a Control Mechanism in International Technology Transactions: The Japanese Case. A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree Doctor of Philosophy in Management, UNIVERSITY OF CALIFORNIA Los Angeles.
Kubo, Lzumi and Ayse Saka, Helmhout. (2002). An inquiry into the motivations of knowledge workers in the Japanese financial industry. Journal of Knowledge Management, 6(3), 262-271.
Laszlo, K. C., & Laszlo, A. (2002). Evolving knowledge for development: The role of knowledge management in a changing world. Journal of Knowledge Management, 6(4), 400–412. doi:10.1108/13673270210440893
Laszlo, K., & Laszlo, A. (2006). Fostering a sustainable learning society through knowledge based development. In Proceedings of the 50th Annual Meeting of the ISSS. Sonoma State University.
Lahtinen, J. (2013). Local social knowledge management: A case study of social learning and knowledge sharing across organizational boundaries. Journal of Information Science Volume 39, Issue 5, Pages 661-675.
Limaye, RJ, Deka, S, Ahmed, N & Mwaikambo, L. (2015). Designing eLearning courses to meet the digital literacy needs of healthcare workers in lower- and middle-income countries: Experiences from the Knowledge for Health Project. Knowledge Management & E-Learning, 7(4), 600-615.
Limaye, R.J., Sullivan, T.M., Dalessandro, S. & Hendrix-Jenkins, A. (2017). Looking through a social lens: conceptualizing social aspects of knowledge management for global health practitioners. Journal of Public Health Research, 6(761), 3-9.
Mas, F.D, Renaudin, M, Garlatti, A and Massaro, M. (2018). Towards a social knowledge management in a knowledge-intensive public organization. 15th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management and Organisational Learning, ICICKM 2018; Cape Town; South Africa; 29 November 2018 through 30 November 2018; Code 143342.
Oliveira ,Mauro José, Melby Karina and Zuniga Huertas (2015) Does Life Satisfaction Influence The Intention (We-Intention) to use Facebook? , Computers in Human Behavior, Volume 50, September 2015, 205-210.
Pirkkalainen, H and Pawlowski, J.M. (2014). Global social knowledge management - Understanding barriers for global workers utilizing social software. Computers in Human Behavior, 30, pp. 637-647
Sandelowski, M. and Barroso, J. (2007). Toward a Meta synthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-positive women. Research in Nursing & Health, 26 (2): 153-170.
Tatum, M. (2019). What Is Social Knowledge Management?. Edited By: Bronwyn Harris. Available at: https://www.wisegeek.com/what-is-social-knowledge-management.htm.
Tolbert, Pamela S. (1988). Institutional Sources of Organizational Culture in Major Law Firms. In Zucker (ed.) Institutional Patterns and Organizations. Cambridge; Ballinger. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,406 |