تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,544,791 |
ارائهی مدل زنجیرهتأمین حلقه بسته با در نظر گرفتن عوامل طرف سوم: (مطالعه موردی) | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
مقاله 6، دوره 22، شماره 66، خرداد 1399، صفحه 75-92 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهشته مقدس پور* 1؛ علی بزرگی2 | ||
1دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 04 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 13 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
امروزه سازمانها بهمنظور پیشرفت، به دنبال مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا، کاهش هزینهها و جلب رضایت مشتریان بیشتری هستند. یکی از عوامل مهم در به دست آوردن مزیت رقابتی، برخورداری از یک سیستم لجستیک قوی است. پیچیدگیهای موجود در فرآیندهای یکپارچهی مستقیم و معکوس، مدیران را بر آن میدارد تا شرکتهای ارائهدهندهی خدمات لجستیکی طرف سوم را بهعنوان گزینهای مناسب در راستای برونسپاری فرآیندها مدنظر قرار دهند. همچنین با رشد جمعیت و گسترش شبکهی حملونقل حجم محصولات فرسودهی مرتبط با این صنعت رو به افزایش است. یکی از این محصولات پرکاربرد تایر است که بعد از استفاده، دفع آن بهصورت غیراصولی و نامناسب خسارات قابلملاحظهای در جهت تخریب محیط زیست به بار آورده است. لذا، در این تحقیق یک مدل ریاضی دو هدفه، چند محصولی و چند دورهای، برای طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته در صنعت تایر با در نظر گرفتن عوامل پایداری اعم از اقتصادی و اجتماعی، تحت مدیریت لجستیک طرف سوم ارائه میشود. اهداف مدل پیشنهادی شامل حداکثر کردن سود حاصل از پردازشهای متفاوت بر روی کالای فرسوده و پایداری اجتماعی است. بهمنظور حل مدل چندهدفه و به دست آوردن جوابهای بهینهی پار تویی، روش ɛ-محدودیت تقویتشده بهکاربرده شده است. درنهایت، اعتبارسنجی مربوط به مدل ارائهشده از طریق یک مطالعهی موردی در صنعت تایر نشان داده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
زنجیره تأمین حلقه بسته؛ زنجیره تأمین معکوس؛ لجستیک طرف سوم؛ بازیافت؛ بازتولید؛ تایر؛ سوخت؛ دفن | ||
مراجع | ||
[1] Karagiannidis, A., and T. Kasampalis. "Resource recovery from end-of-life tyres in Greece: A field survey, state-of-art and trends." Waste Management & Research 28, no. 6 (2010): 520-532.
[2] Malijonyte, Vaida. "Life-Cycle-Assessment of Energy Recovery from End-of-Life Tires and Selected Solid Waste." (2015).
[3] Torretta, Vincenzo, Elena Cristina Rada, Marco Ragazzi, Ettore Trulli, Irina Aura Istrate, and Lucian Ionel Cioca. "Treatment and disposal of tyres: Two EU approaches. A review." Waste management 45 (2015): 152-160.
[4] Pedram, Ali, Nukman Bin Yusoff, Olugu Ezutah Udoncy, Abu Bakar Mahat, Payam Pedram, and Ayo Babalola. "Integrated forward and reverse supply chain: A tire case study." Waste Management 60 (2017): 460-470.
[5] Lebreton, Baptiste, and Axel Tuma. "A quantitative approach to assessing the profitability of car and truck tire remanufacturing." International Journal of production economics 104, no. 2 (2006): 639-652.
[6] Chang, Shoou-Yuh, and Frank Gronwald. "A multi-criteria evaluation of the methods for recycling scrap tires." The Journal of Solid Waste Technology and Management 42, no. 2 (2016): 145-156.
[7] Dhouib, Diala. "An extension of MACBETH method for a fuzzy environment to analyze alternatives in reverse logistics for automobile tire wastes." Omega 42, no. 1 (2014): 25-32.
[8] Ko, Hyun Jeung, and Gerald W. Evans. "A genetic algorithm-based heuristic for the dynamic integrated forward/reverse logistics network for 3PLs." Computers & Operations Research 34, no. 2 (2007): 346-366.
[9] Sellitto, Miguel Afonso, Nelson Kadel Jr, Miriam Borchardt, Giancarlo Medeiros Pereira, and Jeferson Domingues. "Rice husk and scrap tires co-processing and reverse logistics in cement manufacturing." Ambiente & Sociedade 16, no. 1 (2013): 141-162.
[10] Pishvaee, Mir Saman, Reza Zanjirani Farahani, and Wout Dullaert. "A memetic algorithm for bi-objective integrated forward/reverse logistics network design." Computers & operations research 37, no. 6 (2010): 1100-1112.
[11] Dehghanian, Farzad, and Saeed Mansour. "Designing sustainable recovery network of end-of-life products using genetic algorithm." Resources, Conservation and Recycling 53, no. 10 (2009): 559-570.
[12] de Souza, Cristiane Duarte Ribeiro, and D’Agosto Márcio de Almeida. "Value chain analysis applied to the scrap tire reverse logistics chain: An applied study of co-processing in the cement industry." Resources, Conservation and Recycling 78 (2013): 15-25.
[13] Abdul-Kader, Walid, and Muhammad S. Haque. "Sustainable tyre remanufacturing: an agent-based simulation modelling approach." International Journal of Sustainable Engineering 4, no. 4 (2011): 330-347.
[14[Subulan, Kemal, A. Serdar Taşan, and Adil Baykasoğlu. "Designing an environmentally conscious tire closed-loop supply chain network with multiple recovery options using interactive fuzzy goal programming." Applied Mathematical Modelling 39, no. 9 (2015): 2661-2702.
[15] Yang, Yuxiang, Hokey Min, and Gengui Zhou. "Theory of constraints for recycling automobile tyres in the reverse logistics system." International Journal of Integrated Supply Management 5, no. 2 (2009): 158-172.
[16] Tezuka, Koichiro. "Rationale for utilizing 3PL in supply chain management: A shippers' economic perspective." IATSS Research 35, no. 1 (2011): 24-29.
[17] Mahmoudzadeh, Mahdi, Saeed Mansour, and Behrouz Karimi. "To develop a third-party reverse logistics network for end-of-life vehicles in Iran." Resources, Conservation and Recycling 78 (2013): 1-14.
[18] Zhang, Yong, Linjun Xie, Wen Hang, and Xiaoyan Cui. "A robust model for 3PLS to design a remanufacturing logistics network under the uncertain environment." In 2007 IEEE International Conference on Automation and Logistics, pp. 367-372. IEEE, 2007. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |