تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,026 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,638 |
نقش هندسه معماری مدارس با رویکرد پدافند غیرعامل | ||
فصلنامه شهر تاب آور | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، اردیبهشت 1399، صفحه 23-36 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید احمد مهدی نیا* 1؛ محمدجواد احمدی2؛ عبداله نقیپور3 | ||
1دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام) | ||
2گروه معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 دی 1397، تاریخ بازنگری: 06 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
با توجه به گستردگی و پراکندگی مجموعههای آموزشی (دبستان) در سراسر کشور، رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل حین طراحی و ساخت مدارس میتواند علاوهبر تداوم فعالیتهای معمول آموزشی در طول روز، این فضا را در شرایط بحرانی تبدیل به فضایی امن جهت اسکان ساکنان نماید. از مهمترین اقدامات پدافند غیرعامل بهعنوان راهحل، کاهش خطرپذیری است. در این راستا هندسه معماری یکی از عوامل مؤثر بر میزان خسارات وارده به ساختمان و افراد در هنگام حادثه میباشد که پرداختن به رابطه هندسه معماری و فضاهای آموزشی میتواند امری ضروری باشد. روش بهکار رفته در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی با تکیه بر مشاهدات موردی- میدانی و مطالعات کتابخانهای میباشد. در این راستا عوامل مؤثر هندسی در شکلگیری کالبد معماری (فضاهای داخلی، محوطه، بازشوها و ...) شناسایی و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش بهصورت احکامی مدون استخراج گردیده است که توجه به آنها در هنگام طراحی میتواند تأثیر بهسزایی بر افزایش ایمنی و کاهش خسارت بر دانشآموزان و فضای مدرسه داشته باشد. درنهایت هدف اصلی پژوهش، رسیدن به اصول و مبانی جهت طراحی مدرسه (دبستان) با تأکید بر نقش هندسه معماری که علاوه بر عملکرد پدافندی در زمان بحران، در زمان صلح نیز میتواند کاربری مناسبی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه؛ پدافند غیرعامل؛ هندسه معماری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of School Architectural Geometry With Approach Passive Defense | ||
نویسندگان [English] | ||
S. A. Mahdinia1؛ M. J. Ahmadi2؛ A. Naghipour3 | ||
1Faculty of passive Defense, Imam Hosein (Peace Be Upen Him) Comprehensive University | ||
2yazd university, yazd, iran | ||
3Imam Hosain University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Considering the extent and distribution of educational complexes throughout the country, the observance of passive defense considerations when designing and constructing schools, can make these places a safe location for residents in critical situations, facilitating the continuation of routine training activities throughout the day. One of the most important passive defense measures used as a solution is risk reduction. In this regard, architectural geometry is one of the factors affecting the amount of damage to the buildings and individuals during an accident, therefore considering the relation between architectural geometry and educational spaces is necessary. In this research, the applied descriptive-analytical method is based on the case-field observations and library studies. In this regard, geometric factors effective in the formation of an architectural complex (interior spaces, enclosures, openings, etc.) are identified and examined. The results of this study are extracted in a systematic manner, which observing them in the design process can significantly enhance safety and reduce student fatality and school damage. Finally, the main goal of the research is to achieve school design principles (primary school) with an emphasis on the role of architectural geometry which, in addition to defensive performance during any crisis, can have an appropriate usage during the time of peace. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
School, passive defense, architectural geometry | ||
مراجع | ||
5. مولوی، بهزاد، کاربرد هندسه در معماری گذشته ایران، نشر وزارت مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، 1381.##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 767 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |