تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,871,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,721,875 |
طراحی مدل مدیریت دانش سازمان بسیج استان آذربایجان شرقی با استفاده از نظریه داده بنیاد | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 10، آذر 1399، صفحه 33-85 اصل مقاله (994.24 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه موردی | ||
نویسندگان | ||
حسین جهانگیری* 1؛ علیرضا بافنده زنده2؛ یعقوب علوی متین3؛ سلیمان ایرانزاده4 | ||
1گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران | ||
4استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 07 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 08 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی مدل مدیریت دانش بر مبنای عوامل بومی مؤثر بر مدیریت دانش با رویکرد تئوری داده بنیاد انجام شده است. نوع مطالعه از طیف مطالعات کیفی و به روش نظریه داده بنیاد انجام گرفته است. جامعه آماری شامل همه افراد آگاه در حوزه مدیریت دانش سازمان بسیج استان آذربایجان شرقی میباشد. نمونهگیری به روش هدفمند بوده و حجم نمونه با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع نظری 31نفر تعیین گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق و نیمهساختمند است. تجزیه و تحلیل دادهها با رهیافت نظاممند نظریه داده بنیاد به کمک نرمافزار MAX-QDA انجام شده است. مطابق این رویکرد در مرحله کدگذاری باز، عبارات مستخرج از مصاحبهها که مختص فضای سازمان بسیج و برگرفته از فرهنگ وتفکر بسیجی میباشند که در 230 کد اصلی و 70 مقوله خلاصه شده و در کدگذاری محوری 27 طبقه شناسایی گردیده است. در مرحله نمایش بصری، مدل مورد نظر مطابق الگوی پاردایمی با دستهبندی کدهای کلیدی در شش دسته طراحی شده است. اعتبارسنجی پژوهش با استفاده از چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری، انجام شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مفاهیم طرح شده در شرایط علّی باعث ایجاد و توسعه پدیده یا مقولة محوری یعنی مشارکت عموم اعضای بسیج در فرآیندهای مدیریت دانش میشود. از طرفی شرایط زمینهای و مداخلهگر مکشوف با تأثیرگذاری بر کنشها و تعاملات، منجر به اجرای صحیح راهبردهای فرآیند مدیریت دانش در سازمان بسیج و در نتیجه ظهور پیامدها و تحقق ارزشآفرینی یعنی معرفت الهی و رشد معنوی، تبدیل شدن به سازمان پیشرو و دانش آفرین، افزایش بهرهوری، ارتقاء روحیة جهاد علمی، ارتقاء روحیة مردمیاری، افزایش اعتماد عمومی به بسیج و نیز غرور ملّی و یأس دشمنان میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ نظریه داده بنیاد؛ الگوی نظاممند؛ تحلیل کیفی؛ سازمان بسیج | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing knowledge management model of the Basij Organization in East Azerbaijan by Grounded theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Jahangiri1؛ Alireza Bafandehzendeh2؛ Yagoub Alavimatin3؛ Solayman Iranzadeh4 | ||
1Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
2Lecturer of Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
3Assistant professor of Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
4professor of Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study has aimed to design a knowledge management model by the Grounded Theory approach based on effective local factors. An exploratory qualitative study by way of the Grounded Theory approach has been applied to carry out the research. The research participants include all knowledgeable people of KM field in the East Azerbaijan Basij Organization. The sample size includes 31 people and has been determined using the purposeful sampling method and reaching the theoretical saturation. In‐depth, semi‐structured interviews have been applied to gather research data. A systematic approach of grounded theory has been used for data analysis by using MAXQDA software. Based on the grounded theory approch; the expressions extracted from the interviews are specific to the Basij organization environment and derived from the Basij culture and thinking, have been summarized in 230 main codes and 70 categories and 27 axes have been identified in the axial coding. In the visual display stage, the model was designed into six categories according to a paradigm model with the classification of key codes. The reliability of the interviews was ascertained through credibility, transferability, dependability, confirmability. Based on research result, the concepts proposed in causal conditions lead to create and develop a pivotal phenomenon or category, namely the general participation of Basij members in knowledge management processes. Moreover the contextual and intervening conditions with effects on the actions and interactions, lead to the KM appropriate implementation processes and the realization of consequences and value creation namely divine insight, spiritual development and transformation to a prominent and knowledge-creating organization, as well as increasing productivity, promoting the morales of scientific 'jihad' and helping people, enhancing public trust on Basij and national pride and disappointment for the enemies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge Management, Grounded Theory Approach, Systematic model, Qualitative analysis, Basij Organization | ||
مراجع | ||
قرآن کریم احمدی اصل، فرهاد؛ امرانی، ابراهیم؛ ملکی آوارسین، صادق(1399)، سنجش وضعیت مدیریت دانش در فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی، نشریه علمی مدیریت دانش سازمانی، 3(8)، بهار، 173-141 اخوان خرازیان، مریم؛ صالحی، جمشید؛ منافی، معصومه (1395)، مدل ارزیابی آمادگی استقرار وپذیرش مدیریت دانش در مرکز فناوری اطلاعات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 5(17) اخوان، پیمان؛ نبیزاده، معصومه (1394)، طراحی الگوی مدیریت دانش در سطح ملی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد و مدلسازی تفسیری ساختاری، سیاست علم وفناوری، 7(4)، زمستان، 105-121 پیرایش، رضا؛ مطلبی، محمد قادر و آقاجانلو، نرگس(1398)، عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در پیشبرد افزایش خلاقیت سازمانی در بین کارکنان نیروی انتظامی استان زنجان، دانش انتظامی زنجان، 32، 31-52 حسینیان، شهامت؛ فراهانی، ابراهیم (1395)، بررسی عوامل مؤثر بر پیاده سازی موفق مدیریت دانش در دیوان محاسبات کشور با استفاده از مدل سه شاخگی، دانش حسابرسی، 16(62) خراشادیزاده، محمدهادی؛ مهرمنش، حسن؛ حقیقت منفرد، جلال (1398)، طراحی مدل تسهیم دانش در پروژهها با رویکرد تحلیلی، فصلنامه مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، 7(26)، زمستان، 191-161 خسروی پور، نگار؛ جعفری، سیده محبوبه؛ عبدی، محمدرضا(1396)، طراحی الگوی بهینه مدیریت دانش برای دستگاههای نظارتی در ایران، مطالعه موردی: دیوان محاسبات کشور، نشریه دانش حسابرسی، 17(69)، زمستان، 328-309 رهنورد، فرج اله؛ محمدی، اصغر (1388)، شناسایی عوامل موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکدهها و مراکز آموزش عالی تهران، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 1(3)، پاییز و زمستان زارع پور، جواد؛ علیاری، شهرام و محمودی، جعفر(1398)، ارائه چارچوب حکمرانی دانش در قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص)، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 2(4)، 11-43 زعفریان، رضا؛ اسماعیلزاده، مونا؛ شاهی، نساء(1387)، ارائه الگوی پیادهسازی مدیریت دانش در کسب وکارهای کوچک و متوسط، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 1(2)، زمستان، 75-102 شهبازی، علی اصغر؛ نوربخش، ایمان (1394)، نقش زیرساختی و فرآیندی مدیریت دانش در مسیر چابک سازی صنعت با تأکید بر اقشار دانشور بسیج، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 18(66)، بهار، 31-50 طالبی، کامبیز؛ سلیمی ترکمانی، مهدی(1390)، شناسایی و اولویتبندی عوامل اساسی موفقیت در مدیریت دانش در کسب وکارهای کوچک و متوسط، (مطالعه موردی: شرکتهای قطعه سازی فعال ایران خودرو)، نشریه کار و جامعه، 124، زمستان عبدی، محمدرضا؛ صفایی، سپیده (1393)، ارائه الگویی برای ایجاد و استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان امور مالیاتی کشور، پژوهشنامه مالیات، 21، بهار، 158-135 لک، بهزاد؛ رضایی نور، جلال؛ حسینی رضی، الهام و خسروی، سروش(1395)، شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب راهبرد مدیریت دانش در ناجا، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 4(3)، 11-30 محمدی مقدم، یوسف؛ بهبودی، امیر؛ حمزه، رؤیا؛ خدایی، غزاله (1394)، ارائه متدولوژی استراتژی مدیریت سازمان بر اساس مارپیچ دانش سازمان، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 4(14)، زمستان، 50-23 مهرابی، جواد؛ دکامنی، مهراب؛ نصیری، روح الله(1396) ، بررسی امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت دانش در استانداری )مطالعه موردی استانداری همدان(، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 3(1) مردانی، محمدرضا(1389)، تعیین نوع دانش ومهارتهای مدیریتی موردنیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی، مجله سیاست دفاعی، 18(70)، بهار، 205-234 نوری، علی ؛ مهرمحمدی، محمود(1390)، الگویی برای بهرهگیری از روش نظریه برخاسته از دادهها در پژوهشهای تربیتی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال ششم، 23، زمستان، 8-35 هوشمند، هانیه؛ میرافضل، سمیه؛ رضایی نور، جلال (1393)، ارائه مدلی برای ارزیابی مدیریت دانش سازمانهای دانش بنیان (مورد کاوی دانشگاه قم)، فصلنامه رشد فناوری، 10(38)، بهار، 77-65 استراوس، انسلم؛ کربین، جولیت (1398)، مبانی پژوهش کیفی (فنون و مراحل تولید نظریة زمینهای)، ترجمة ابراهیم افشار، نشر نی، چاپ اول أمدی، عبدالواحد(1389)، غررالحکم:کلمات امیرالمؤمنین(ع)، ترجمة محمدعلی انصاری، مؤسسه انتشاراتی امام عصر(عج)، چاپ هفتم دانایی فرد، حسن؛ امامی، مجتبی (1392)، استراتژی نظریه داده بنیاد در مطالعات سازمان ومدیریت (فصل چهارم از کتاب روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع)، انتشارات صفار، چاپ دوم رادینگ، آلن(1383)، مدیریت دانش، ترجمه محمد حسین لطیفی، انتشارات سمت، چاپ اول پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مجموعه بیانات مقام معظم رهبری برگرفته از تارنمای https://www.Khamenei.ir Akhavan, P., Hosnavi, R. and Sanjaghi, M.E. (2009), “Identification of knowledge management critical success factors in Iranian academic research centers”, Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, Vol.2 No. 4, pp. 276-288.
Boljanovic, J., Masic, B., & Dobrijevic, G. (2013). Key factors influencing the success of knowledge management. Technics Technologies Education Management, 8(1), 355-366.
Dubois, N., & Wilkerson, T. (2008). “Knowledge Management: Background Paper for the Development of a Knowledge Management Strategy for Public Health in Canada”. Hamilton, ON: National Collaborating Centre for Methods and Tools. http://www.nccmt.ca/pubs/KMpaper_EN.pdf].
Gloet, M., & Samson, D. (2020). Knowledge management and systematic innovation capability. In Disruptive Technology: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1198-1218). IGI Global.
Handzic. Meliha, Lagumdzija. Amila and Celjo. Amer (2007).“Auditing Knowledge Management Practices: Model and Application”, Knowledge Management Research & Practice, No. 6, 90–99. [www.palgrave-journals.com/kmrp].
Hang, T. (2005). Research on the Flow and Conversion of Tacit Knowledge in Library Knowledge Management and Its Framework of Management [J]. Information Studies: Theory & Application, 1.
Latifa Oufkir, Mounia Fredj and Ismail Kassou, (2017). Performance Measurement for Knowledge Management: Designing a Reference Mode. Journal of Organizational Knowledge Management http://www.ibimapublishing.com/journals/JOKM/jokm.html Vol. 2017.Article ID 733562, 13 pages DOI: 10.51712017.733562/
Lee, Joosung. (2018). The Effects of Knowledge Sharing on Individual Creativity in Higher Education Institutions: Socio-Technical View, Adm. Sci. 2018, 8(2),21.
Lee, H.; Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performances: an Integrative view and empirical examination; Journal of Management Information Systems (20/1); P. 191.
Lindner, F., & Wald, A. (2011). Success factors of knowledge management in temporary organizations. International Journal of project management, 29(7), 877-888.
Marfo, K. (2016). Context and the Advancement of a global Science of Human Development: A Commenbtary. Monographs of the Society for Research in Child Development, 81(1), 172-182.
Molaei, M. (2014). Knowledge Management Model for managing Knowledge among Related Organizations. Available at: http://www.waset.org/publications/1540 (accessed March 15,2014)
Saqib. Muhammad, Mohammed Udin. Zulkifli, Baluch. Nazim, (2017). THE IMPACT OF KNOWLEDGE MANAGEMENT ON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE IN TODAY’S ECONOM. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, Vol. 12, Issue 3, ISSN 22891560.
Temel, S., & Vanhaverbeke, W. (2020). Knowledge Risk Management During Implementation of Open Innovation. In Knowledge Risk Management (pp. 207-227). Springer, Cham.
Zaim, H., Muhammed, S., & Tarim, M. (2019). Relationship between knowledge management processes and performance: critical role of knowledge utilization in organizations. Knowledge Management Research & Practice, 17(1), 24-38. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,244 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 822 |