تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,647 |
سنجش وضعیت اخلاق حرفه ای براساس مناطق شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری | ||
مدیریت اسلامی | ||
دوره 28، شماره 3، آبان 1399، صفحه 99-123 اصل مقاله (856.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب قربانی1؛ علیرضا عندلیب* 2؛ حسین ذبیحی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2نویسنده مسئول: دانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
3دانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 06 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
مدیران شهری در برابر مشکلات پیچیده و فراگیر اخلاقی عرصه شهرسازی، نیازمند چارچوب اخلاقی کاربردی هستند که هم رفتار آنان و هم نظام ارزشی مدیریت شهری را هدایت و کنترل نماید. این پژوهش با هدف سنجش وضعیت اخلاق حرفهای براساس مناطق شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری با رویکرد ترکیبی از نوع بنیادی ـ کاربردی انجام گرفت. برای تحقق هدف در بخش کیفی با روش نمونهگیری هدفمند با مدیران شهرداری مصاحبه، و در بخش کمی با روش تمام شماری پرسشنامه بین تمامی مدیران شهری شهرداری و سازمانهای وابسته به آن توزیع شد. نتایج از طریق از تحلیل محتوا، آزمون t تکنمونهای و آزمون فریدمن تجزیهوتحلیل گردید. با تحلیل دادهها الگوی اخلاق حرفهای مدیران شهری در پنج معیار شرایط و عوامل مؤثر، هنجارها و ارزشها، شناخت مسائل اخلاقی، یافتن راهحل اخلاقی و تلاش برای اجرای اخلاقی ارائه شد. تمامی معیارهای اخلاق حرفهای در اقدامات مدیریت شهری شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری در سطح متوسط است. میانگین اخلاق حرفهای مناطق 1، 3 و 5 شهرداری شهر اصفهان از دیدگاه مدیران شهری در سطح قوی قرار دارد. رعایت شناخت مسائل اخلاقی از دیدگاه مدیران شهری از اهمیت بیشتری برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت شهری اصفهان؛ اخلاق حرفهای در مدیریت؛ مدیران شهری اصفهان؛ مدیریت شهر اصفهان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment of the Status of Professional Ethics in Some Districts of Isfahan from the Views of City Managers | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeinab Ghorbani1؛ Ali Reza Andalib2؛ Hussein Zabihi3 | ||
1PhD candidate in urban planning, Science and Research Unit of Islamic Azad University | ||
2Corresponding author: associate professor at the Department of Urban Planning, Science and Research Unit of Islamic Azad University | ||
3Associate professor at the Department of Urban Planning, Science and Research Unit of Islamic Azad University | ||
چکیده [English] | ||
City managers need a practical and ethical framework to guide and control both their behavior and the value system of urban management in their dealing with the complex and pervasive ethical problems in urban planning. Following a combined method and basic-applied approach, this study is aimed at the assessment of the status of professional ethics in Isfahan from the views of city managers. To achieve of the goals of this research, interviews were conducted with the city managers through purposeful sampling method in the qualitative phase. In the quantitative phase, questionnaires were presented to all city managers of the municipality of Isfahan and the associated organizations by the counting method. The results were analyzed through content analysis, one-sample t-test, and Friedman test. The analysis of the data led to a model of professional ethics of urban managers containing five criteria including conditions and effective factors, norms and values, understanding ethical issues, reaching to ethical solutions and trying for ethical conduct. All criteria of professional ethics in city management in Isfahan are at an average level from the viewpoints of city managers. The average status of professional ethics in districts 1, 3 and 5 of Isfahan Municipality was at a high level according to city managers. Understanding ethical issues was more important for of city managers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
professional ethics in management, Isfahan city management | ||
مراجع | ||
تولایی، روحالله (1388)، عوامل تأثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان، دوماهنامه علمی ـ ترویجی توسعه انسانی پلیس، ش 25: 48 ـ 43. دفت، ریچاردال (1382)، نظریه سازمان و طراحی ساختار، ترجمه: علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1383)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه. خیاطمقدم، سعید؛ طباطبایینسب، سیدهمهدیه (1395)، مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، س 11، ش 1: 136 ـ 127. خنیفر، حسین؛ بزاز، زینب؛ مولوی؛ زینب (1394)، فلسفه اخلاق در مدیریت، فصلنامه مدیریت اسلامی، س 23، ش 1: 158ـ137. سیاهکلرودی، مژگان (1394)، طراحیوتبیین الگوی تصمیمگیریاخلاقیدردانشگاهپیامنور، رساله دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه پیامنور. شفیعپور، فاطمه؛ زارعزیدی، علیرضا؛ متانی، مهرداد (1396)، نقش اخلاق حرفهای مدیران در موفقیت سازمانها، مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، س 2، ش 5: 48 ـ 38. صفیان، مهدی؛ محمدی، مهدی؛ موسوی، سیدعلی، صالحینژادامرئی، سیدعبدالله (1398)، مؤلفهها و ویژگیهای اخلاق حرفهای استادان و اعضای هیئت علمی، دانشگاههای سازمانی (مورد مطالعه: یک دانشگاه نظامی)، نشریه علمی مدیریت اسلامی، س 28، ش 4: 49 ـ 21. عزیزی، مهدی؛ عزیزی، سیدمجتبی؛ لطیفی، میثم (1396)، بررسی و نقد تأثیر مکتب فایدهگرایی بر نظریههای تصمیمگیری و مقایسه آن با نظریه رشد اسلامی، مدیریت اسلامی، س 25، ش 2: 63 ـ 35. علیزاده، معصومه؛ مهاجران، بهناز؛ قلعهای، علیرضا (1397)، تحلیل کانونی رابطه بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و ابعاد سرمایه اجتماعی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، س 13، ش 2: 60 ـ 52. غنینژاد، موسی (1376)، اخلاق از دیدگاه هایک، مجله نقد و نظر، ش 10 و 11: 441 ـ 424. فرامرزقراملکی، احد (1389)، اخلاق سازمانی، تهران: انتشارات سرآمد. گیلوری، سعید؛ شفیعزاده، حمید (1396)، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و انگیزش شغلی با اخلاق حرفهای در کارکنان شهرداری منطقه 11 تهران، مطالعات مدیریت شهری، س 9، ش 31: 27 ـ 12. محمدی، مسلم؛ گلوردی، مهدی (1392)، مؤلفههای اخلاق حرفهای در سازمان با الگوگرفتن از مبانی دینی، اسلام و مدیریت، س 2، ش 3: 180 ـ 161. مشهدیزاده دهاقانی، ناصر (1395)، تحلیلی از ویژگیهای برنامهریزی شهری در ایران، تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران. موسوی، فرانک؛ وشنی، امیر؛ سعیدیپور، زینب (1395)، بررسی میزان رعایت استانداردهای اخلاق حرفهای مدیران و رابطه آن با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه دوم در شهر سقز، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، س 10، ش 2: 122 ـ97. نیکخواه فرخانی، زهرا؛ خوراکیان، علیرضا؛ جهانگیر، مصطفی؛ محمدی شهرودی، حامد (1396)، تبیین مؤلفههای رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهری، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، س12، ش 4: 15 ـ1. هسمر، التی (1382)، اخلاق در مدیریت، ترجمه اعرابی و ایزدی، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. یاری، مریم (1392)، شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای مدیران منابع انسانی در صنعت، پایاننامه مدیریت نیروی انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. منابع انگلیسی Bahrainy, H. & Aminzadeh, B, (2007), Evaluation of Navab Regeneration Project in Central Tehran, Iran, International Journal Environ. 1(2): 114-127.
Bavik, Y. L, Tang, P. M, Shao, R, & Lam, L. W, (2018), Ethical leadership and employee knowledge sharing: Exploring dual-mediation paths. The Leadership Quarterly, 29(2): 322-332.
Bommer, M, Gratto, C, Gravander, J. & Tuttle, M, (1987), Behavioral Model of Ethical Decision-Making. Journal of Business Ethics, 6(4): 265-280.
BSHF. (2000), New Frontiers in Good Urban Governance, Consultation held at the St. George’s House, Windsor Castle
Carlson, D. S, Kacmar, K. M, & Wadsworth, L. L, (2002), The impact of moral intensity dimensions onethical decision-making: Assessing the relevance oforientation. Journal of Managerial Issues, 14(1): 15-30
Chang, Chiu-Cheng, (2000). An Ethical Decision-Making Framework for Appointed Actuaries.
Ferrel, O. C., & Gresham, L. G. (1985), A Contingency Framework for Understanding Ethical Decision Making in Marketing, Journal of Marketing, (49): 87- 96.
Ferrel, O.C., Gresham, L.G. & Fraedrich, J, (1989), A Synthesis of Ethical Decision Models for Marketing, Journal of Macro-Marketing, 9: 55-63.
Ford, R.C. & Richardson, W. D, (1994), Ethical Decision-Making: A Review of the Empirical Literature. Journal of Business Ethics, 13(3): 206-224.
Ford, R. C, & Richardson, W. D, (1994), Ethical Decision-Making: A Review of the Empirical Literature, Journal of Business Ethics, 13(3): 206-224.
Healey, P, (1998), Planning through Debate: The Communicative Turn in Planning Theory In S. Campbell & S. Fainstein (Eds.), Reading in Planning Theory. Massachusetts: Blackwell.
Hull, A. K, (1999), Influence and Change: A Study of the Ethical Decision Making of Trainee Accountants. Thesis submitted to the University of Nottingham for the degree of Doctor of Philosophy.
Hunt, S. & Vitell, S. (1986), A General Theory of Marketing Ethics, Journal of Macromarketing, 6: 5-16
Jones, T. M., (1991), Ethical decision making by Individuals in Organizations, Academy of Management Review,16(2): 366-395.
Lim, W.S. (2015), ethical Asian urbanism, a radical postmodern perspective, World Scientific Pub Co Inc
Lewis, C. W. (2005), Ethical Norms in Public Service, Report to the World Bank, Poverty Reduction and Economic Management Network.
Petrick, J.A. & Quinn, J, (1999), Nature And Value of Management Ethics,London: Sage Publication Inc.
Radcliffe, D.M. (2011), Training Ethical Decision Makers. Available in: http://cornellhrreview.org.
Rest, J.R. (1986). Moral development: Advances in research and theory. Westport, CT: Praeger
Simmons , J. (2008). CSR and management Ethics and morality in human resource management, John Moores University, Liverpool, UK
Zey-Ferell M, Weaver, K.M. & Ferrel, O.., (1979), Predicting Unethical Behavior among Marketing Practitioners. Human Relations, 32: 557-569.
Zionts,L.T, Suzane M. Shellady & Zionts, P, (2006), Teachers' Perceptions of Professional Standards: Their Importance and Ease of Implementation, Preventing School Failure, 50: 3, 5-12 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |