تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,227 |
تعداد مقالات | 8,912 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,643,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,559,295 |
بررسی تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی فرایند ایجاد دانش و نقش تعدیلگر سبکهای تصمیمگیری (نمونه پژوهش: سازمان امور مالیاتی کشور) | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 10، آذر 1399، صفحه 177-212 اصل مقاله (759.64 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه موردی | ||
نویسندگان | ||
سمیه طحان پور1؛ وحید آرائی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته مدیریت دولتی گرایش خطمشیگذاری عمومی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 06 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 12 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
با توجه به آنکه دانش بهعنوان قدرت درونی هر سازمان و توانمندسازهای مدیریت دانش به مثابه پل ارتباطی این قدرت میان کارکنان از جایگاه ویژهای برخوردار است و سبکهای تصمیمگیری شهودی و عقلایی مدیران سازمان برای تفسیر و پاسخ به موقعیتهای متفاوت میتواند تأثیر بسیاری بر بهبود عملکرد سازمانی داشته باشد و پژوهشی نیز تاکنون به این مسأله نپرداخته است، لذا در این مقاله تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی فرایند ایجاد دانش و نقش تعدیلگر سبکهای تصمیمگیری بررسی میشود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری کلیه کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور شامل 315 نفر میباشد که حجم نمونه آن بر اساس فرمول کوکران، 173 نفر تعیین و نرمال بودن توزیع دادهها از طریق آزمون کولموگروف-اسمیرنف در سطح خطای 5% تأیید شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد میباشد که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ و روایی صوری و محتوایی آن با شاخص CVI و CVR بررسی شد. تجزیهوتحلیل دادههای مربوط به ضرایب مسیر از روش معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS نشان داد که توانمندسازهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی فرایند ایجاد دانش تأثیر دارد و متغیر سبکهای تصمیمگیری شهودی و عقلایی رابطه فرایند ایجاد دانش و عملکرد سازمانی را به شکل معناداری تعدیل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازهای مدیریت دانش؛ عملکرد سازمانی؛ فرایند ایجاد دانش؛ سبک تصمیمگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Knowledge Management Enablers on Organizational Performance Considering the Mediating Role of the Knowledge Creation Process and the Moderating Role of Decision Making Styles (Case Study: Tehran Tax Administration) | ||
نویسندگان [English] | ||
Somayyeh Tahanpour1؛ Vahid Araei2 | ||
1Ph.D Student of Public Administration, Branch of public Policy, Faculty of Management, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Management, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Central Tehran Branch Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Knowledge as the internal power of any organization and knowledge management enablers as power links have a special place among the employees, whilst the decision-making styles of managers as the highest position of any organization to interpret and respond to different situations, have a great impact on improving organizational performance. Therefore, this article examines the effect of knowledge management enablers on organizational performance by considering the mediating role of knowledge creation process and the moderating role of intuitive and rational decision-making styles. The research method is descriptive survey and all employees of the Tax Affairs Organization including 315 people, form the statistical population. The data collection tool is a standard questionnaire whose reliability has been assessed through Cronbach's alpha coefficient and its face and content validity (CVI and CVR indices). Analysis of data related to path coefficients from the structural equation method in Smart PLS software showes that knowledge management enablers affect organizational performance by considering the mediating role of knowledge creation process and the variable of intuitive and rational decision-making styles modifies the relationship between knowledge creation process and organizational performance significantly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: knowledge management enablers, performance knowledge creation process, decision style | ||
مراجع | ||
بهرامی، فاطمه (1393). بررسی رابطه مهارتهای ذهن آگاهی با سبکهای تصمیمگیری مدیران دانشگاه صنعتی مالک اشتر، بهبود مدیریت، شماره 1. تولایی، روحالله؛ حقیقی بروجنی، پیام؛ احمدی، محمدمیلاد (1397). طراحی مدل فرآیندی بومی اکتساب دانش سازمانی خبرگان با استفاده از نگاشت شناختی معنایی، چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 36 صفارینیا، مجید؛ محمدی، رقیه؛ حسنزاده پشنگ، سمیرا (1395). سبکهای تصمیمگیری و ذهن آگاهی و ذهن خوانی: مطالعه ارتباط این سازهها در یک گروه غیربالینی، شناخت اجتماعی، شماره 2. رجائی آذر خوارانی، عباس؛ رجائی پور، سعید؛ هویدا، رضا (1393). تعیین روابط چندگانه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای منتخب اصفهان، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 4، صص 144-123. رخشانی، جاوید (1394). مروری بر مفهوم مدیریت دانش، مدیریت و اقتصاد در قرن 21، کنفرانس بینالمللی. رضایی، روح اله؛ بادسار، محمد؛ امین فنک، داوود (1395). تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره 4، صص 877-865. شرکت مشاوره مهندسی نداک (1397). مدیریت دانش، شرکت تولید و بهرهبرداری سد و نیروگاه دز، شماره 2 ممانی، رعنا؛ قلعهای، علیرضا؛ میرآقایی، علی محمد (1398). بررسی رابطه ساختاری سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، توانمندسازی روانشناختی و یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی، پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، شماره 13، صص19-37. حسینی، سیدیعقوب؛ چلی سریل، نینا (1392). تأثیر هوش سازمانی بر یادگیری در سازمان، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، شماره 71، صص 131-159. صابرصا، محمد؛ حسنی منش، مهرنوش (1397). تأثیر مدیریت دانش و سبکهای تصمیمگیری بر عملکرد سازمانی، کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب و کار با رویکرد حمایت از کارآفرینان ملی طاهری، مهدی؛ باب الحوائجی، فهیمه؛ ظاهری، فتح الله (1390). تحلیل هزینه - سودمندی تولید رکوردهای فرادادهای مربوط به اشیاء محتوایی کتابخانه دیجیتالی تبیان، کتاب ماه کلیات، شماره 165، ص 74-79. خسروپناه، عبدالحسین ابروش، رضا (1391). بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمانها، مدیریت فرهنگ سازمانی، شماره 1، ص 115-144. عسگرانی، مرتضی؛ اصغری، مرتضی (1396). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در کارکنان شهرداری منطقه 4، شباک، شماره 23، صص 13-24 Abubakar Mohammed, Hamzah Elrehailb, (2017). Knowledge management, decision-making style.
Durst, S., Hinteregger, C., & Zieba, M. (2019). The linkage between knowledge risk management and organizational performance. Journal of Business Research, 105, 1-10.
Delshab, V., Kerwin, S., & Cegarra-Navarro, J. G. (2020). The impact of unlearning context on organizational performance through knowledge management: A case of community sport clubs in Iran. Sport Management Review.
Dekoulou, P. & Trivellas, P. (2017). Organizational structure, innovation performance and customer relationship value in the Greek advertising and media industry. Journal of Business & Industrial Marketing, 32(3), 385–397.
Elbanna, S. and Fadol, Y. (2018), “An analysis of the comprehensive implementation of strategic plans in emerging economies: the United Arab Emirates as a case study”, European Management Review, Vol. 13 No. 2, pp. 75-89.
Huang, C. C., & Huang, S. M. (2020). External and internal capabilities and organizational performance: Does intellectual capital matter?. Asia Pacific Management Review.
Jinan, R., & Hasibuan, S. (2019). Analysis of Knowledge Management Enabler in Knowledge Sharing on R&D Institution Capability.
Jiang, H., Chen, Y., Sun, P., & Yang, J. (2017). The Relationship between Authoritarian Leadership and Employees’ Deviant Workplace Behaviors: The Mediating Effects of Psychological Contract Violation and Organizational Cynicism. Frontiers in Psychology, 8.
Koloniari, M., Vraimaki, E., & Fassoulis, K. (2019). Factors affecting knowledge creation in academic libraries. Journal of Librarianship and Information Science, 51(1), 20-33.
Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of management information systems, 20(1), 179-228.
Muema, F. M., & Deya, J. (2019). Effect of knowledge management enablers on performance of manufacturing firms in Kenya: A case of Mars Wrigley confectionery. International Academic Journal of Human Resource and Business Administration, 3(5), 160-184.
Nonaka, I. & Nishiguchi, T. (2001). Knowledge emergence: Social, technical and evolutionary dimensions of knowledge creation. Oxford University Press.
Park, S. H., Lee, P. J., Lee, B. K., Roskams, M., & Haynes, B. P. (2020). Associations between job satisfaction, job characteristics, and acoustic environment in open-plan offices. Applied Acoustics, 168, 107425.
Pedersen, L. B., Allen, T., Waldorff, F. B., & Andersen, M. K. K. (2020). Does accreditation affect the job satisfaction of general practitioners? A combined panel data survey and cluster randomised field experiment. Health Policy.
Palacios-Marqués, D., García, M. G., Sánchez, M. M., & Mari, M. P. A. (2019). Social entrepreneurship and organizational performance: A study of the mediating role of distinctive competencies in marketing. Journal of Business Research, 101, 426-432.
Partelow, S., Seara, T., Pollnac, R. B., & Ruiz, V. (2020). Job satisfaction in small-scale fisheries: Comparing differences between Costa Rica, Puerto Rico and the Dominican Republic. Marine Policy, 117, 103949.
Palacios-Marqués, D., García, M. G., Sánchez, M. M., & Mari, M. P. A. (2019). Social entrepreneurship and organizational performance: A study of the mediating role of distinctive competencies in marketing. Journal of Business Research, 101, 426-432.
Sa, M. L. L., Choon-Yin, S., Chai, Y. K., & Joo, J. H. A. (2019). Knowledge creation process, customer orientation and firm performance: Evidence from small hotels in Malaysia. Asia Pacific Management Review.
Sriratanaviriyakula. N, El-Dena J. (2017). Motivational factors for knowledge sharing using pedagogical discussion cases: students, educators, and environmental factors. Procedia Computer Science 124 (2017) 287–299.
Scott, S. G. & Bruce, R. A. (1995). Decision-making style: The development and assessment of a new measure. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818–831.
Tu, J. (2020). The role of dyadic social capital in enhancing collaborative knowledge creation. Journal of Informetrics, 14(2), 101034.
Tekingunduz, S., Top, M., Tengilimoglu, D., Karabulut, E(2015). Effect of organisational trust, job satisfaction, individual variables on the organisational commitment in healthcare service, Total Quality Management, DOI: 10.1080/14783363.2015.1099428, 1-19.
Yang, J. (2007), "The impact of knowledge sharing on organizational learning and effectiveness", Journal of Knowledge Management, Vol. 11 No. 2, pp. 83-90.
Orgambídez, A., & Almeida, H. (2020). Exploring the link between structural empowerment and job satisfaction through the mediating effect of role stress: A cross-sectional questionnaire study. International Journal of Nursing Studies, 103672.
Pedersen, L. B., Allen, T., Waldorff, F. B., & Andersen, M. K. K. (2020). Does accreditation affect the job satisfaction of general practitioners? A combined panel data survey and cluster randomised field experiment. Health Policy.
Newell, B. R. & Shanks, D. R. (2014). “Unconscious influences on decision making: A critical review”. Behavioral and Brain Sciences, 37(1), 1-61. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,002 |