تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,232 |
تعداد مقالات | 8,936 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,719,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,612,018 |
طراحی الگوی مفهومی سواد انقلاب اسلامی برای مدیران دولتی در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) | ||
مدیریت اسلامی | ||
دوره 28، شماره 3، آبان 1399، صفحه 5-28 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا فاضلی1؛ محسن عامری* 2؛ زینالعابدین امینی سابق3؛ احسان ساده3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران | ||
2نویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 05 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
انقلاب اسلامی دارای جایگاه والا با اهداف مشخص در تداوم انقلاب حضرت خاتم در نظام الهی است و نقش خواص و کارگزاران آن، منطبق با جریان نظاممند این مسیر است و تداوم انقلاب جز با مانایی مدیران در پناه رشد و تعالی آنان میسر نخواهد شد. این پژوهش که از نوع بنیادی و توصیفی ـ اکتشافی و بهدنبال استخراج "الگوی مفهومی سواد انقلاب اسلامی برای مدیران" است. تحقیق، ناظر به شناسایی و معرفی مفاهیم، مقولهها و فرامقولههای رویش یافته از درون دادههای حاصل از بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در صحیفه 21 جلدی است که بهصورت تمامخوانی تا رسیدن به اشباع مورد مطالعه قرار گرفته است. از سه نوع شناسهگذاری (مفهومسازی) باز، محوری، انتخابی، 358 گزاره، 59 شناسه و مفهوم، 20 مقوله و 6 فرامقوله به نام متغیرهای علی، محوری، مداخلهگر، راهبردی، زمینهساز و پیامدی بهدست آمد. مفهوم «سواد انقلاب اسلامی» بهعنوان مقوله محوری انتخاب شد و عوامل مورد نظر مرتبط در الگوی بهدست آمده ارائه گردید. عوامل عبارت است از: بصیرت انقلابی، ایمان انقلابی و تعالیگرایی بهعنوان عوامل محوری؛ معنویتگرایی، خودسازی، آخرتگرایی و اسلامگرایی بهعنوان عوامل زمینهساز؛ روحیه انقلابی، عزم راسخ، انسجام انقلابی و تعهد انقلابی بهعنوان عوامل راهبردی؛ حافظ انقلاب، قانونمندی، عملگرایی، خدمتگزاری و مدیریت جهادی بهعنوان عوامل پیامدی؛ تفکر انقلابی و ویژگی انقلابی بهعنوان عوامل مداخلهگر؛ تفکر انقلابی و آگاهی انقلابی بهعنوان عوامل علی. | ||
کلیدواژهها | ||
انقلاب اسلامی؛ سواد انقلاب اسلامی؛ مدیران دولتی؛ داده بنیاد؛ امام خمینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Conceptual Pattern of the Islamic Revolution Knowledge for Public Administrators in the Intellectual Paradigm of Imam Khomeini | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Fazeli1؛ Mohsen Ameri2؛ Zainulabedin Amini Sabegh3؛ Ehsan Sadeh3 | ||
1PhD candidate in public Administration, Islamic Azad University of Saveh, Iran | ||
2Corresponding author: assistant professor of management, Islamic Azad University of North Tehran, Iran | ||
3Assistant professor at the Department of Management, Islamic Azad University of Saveh, Iran | ||
چکیده [English] | ||
With specific goals for the continuation of the Holy Prophet’s revolution of the divine system, the Islamic Revolution stands at high position. The role of its elites and agents is in accordance with the systematic procedure of this movement and the continuance of the revolution will never be possible unless with the persistence of the managers on making progress and achieving excellence only in this way. This basic research follows descriptive-exploratory method for designing "conceptual pattern of the Islamic Revolution knowledge for managers". The research is aimed at identifying and introducing the concepts, categories and meta-categories derived from the data collected from the statements of the founder of the Islamic Revolution, Imam Khomeini, in a 21-volume collection called “Sahifeh Imam”, which are to be reviewed entirely until saturation. Three open, axial, selective identification (conceptualization) of the data resulted in 358 propositions, 59 codes and concepts, 20 categories and 6 meta-categories including causal, axial, interventional, strategic, contextual and consequential variables. The concept of "Islamic Revolution knowledge" was pointed as the central category, and the relevant factors were inserted in the obtained model. The components included: revolutionary insight, revolutionary faith and transcendence as the central factors; spiritualism, self-purification, faith in the last day and Islam as the underlying components; revolutionary spirit, determination, revolutionary integration and revolutionary commitment as the strategic components; guarding the revolution, legality, giving service, and Jihadi management as consequential components; revolutionary thinking and revolutionary features as intervening components; revolutionary thinking and revolutionary awareness as causal factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the Islamic Revolution, Islamic Revolution knowledge, public administrators, grounded theory, Imam Khomeini | ||
مراجع | ||
امام خمینی، سید روحالله، صحیفه بیستویک جلدی امام خمینی (ره). امام خامنهای، سید علی، سایت مقام معظم رهبری. استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1385)، نظریه مبنایی، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. اسکاچپول، تدا (1382)، دولت رانتیر و اسلام شیعی در انقلاب ایران، ترجمه محمدتقی دلفروز، فصلنامه مطالعات راهبردی، س ششم، ش اول، ش 19. آرنت، هانا (1963م)، انقلاب؛ پنگوئن لندن، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرداد 1361. بشیریه، حسین (1372)، انقلاب و بسیج سیاسی، تهران: دانشگاه تهران. جمالزاده، ناصر؛ باباهادی، محمدباقر؛ فیضی، رضا (1397)، مؤلفههای مانایی انقلاب اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام، دوره 6، ش1. حسرتی، مصطفی (1385)، مقدمهای بر روش کیفی نظریهسازی دادهبنیاد، فصلنامه زبان و زبانشناسی، س 2، ش 3. داناییفرد، حسن (1384)، نظریهپردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: راهبردی مفهومسازی نظریه بنیادی، دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشور، دانشگاه شاهد، س 12، ش 11. داناییفرد، حسن؛ الوانی، مهدی و آذر، عادل (1383)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار اشراقی. داناییفرد، حسن و امامی، سیدمجتبی (1386)، راهبردهای پژوهشی کیفی: تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد، مجله اندیشه مدیریت، س اول، ش 2: 69 ـ 97. سجادیه، نرگس (1394)، نقد و بررسی رویکرد سواد اخلاقی از دیدگاه عاملیت انسانی، مجله پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، س 5، ش 2: 109 ـ 88. سرینی واسولو (1387)، سواد رایانهای و اطلاعاتی: چالشهای پیشروی اطلاعرسانان مدرن در آستانه قرن بیستویکم، ترجمه حمیدرضا جمالی مهموئی، پیام کتابخانه، دوره نهم، 62 ـ 66. سعیدی شاهرودی، علی و مرادی، عزیزمراد (1395)، بررسی و تحلیل نفوذپذیری انقلابهای توحیدی، فصلنامه امنیت ملی، س ششم، ش 22: 84 ـ 61. صلواتیان، سیاوش؛ حق وردی طالقانکی، میثم و گودرزی، غلامرضا (1396)، الگوی رهبری شهید سید مرتضی آوینی در فعالیتهای رسانهای (1396)، مدیریت اسلامی، س 25، ش 4: 121 ـ 95. عامری، محسن و فاضلی، محمدرضا (1398)، سواد انقلابی، قم: انتشارات بدرا. کشتکار، مهران و نوروزی، خلیل (1395)، الگوی مفهومی دانشگاه اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، س نوزدهم، ش 73: 23 ـ 1. مبینی، محمد (1395)، طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی مدیریت جهادی در راستای عینیت بخشیام القرای جهان اسلام، مدیریت اسلامی، ش 24: 160 ـ 137. محمدی، یدالله (1380)، انقلاب اسلامی: ایدئولوژی، مفاهیم و کارکردها، فصلنامه مصباح، 6 ـ40. محمدعلیزاده، اکبر (1397)؛ الگوی پاسداری از انقلاب اسلامی؛ مطالعه بیانات مقام معظم رهبری، فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، س هشتم، ش 26: 70 ـ 47. مشیرزاده، حمیرا (1382)، نگرشی اجمالی به نظریههای انقلاب در علوم اجتماعی، انقلاب اسلامی و ریشههای آن، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، ج 1. مطهری، مرتضی (1379)، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد سال اخیر، تهران: صدرا. میرجلیلی، حسین (1385)، سواد اطلاعاتی نگاهی به تحول مفهوم سواد در عصر اطلاعات، فصلنامه کتاب، 122 ـ 109. نوروزی، خلیل؛ باقریکنی، مصباحالهدی؛ آزادیاحمدآبادی، جواد و نوروزی، محمد (1391)، ارتقای توان پویا در دانشکدههای مدیریت جمهوری اسلامی ایران، مورد مطالعه: دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)، نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی، ش 3: 423 ـ 446. هانتینگتون، ساموئل (1392)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علم، چ 5. منابع انگلیسی Charmaz, C. (1990), “Discovering Chronic Tllness: Using Grounded Theory” , Social Science and Medicine, 30.
Coursool. M. (2005). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods Sage London: Beverly Hills.
Creswell, J. W.(2005), Educational Research : Planing, Conucting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Researchb (2nd edition).
Gee, J. P. 2007. Social Linguistics and Literacy: Ideology in Discourses.
Herman, B. (2007). Moral literacy. London:Harvard University Press, 302-313.
Martin,Patricia Y.& Turner, Barry A. (1986), Grounded Theory and Organizational Research, The Journal of Applied Behavioral Science, 22(2).
Peters, R.S. and Hirst, P. (1980). The Logic of education. Blackwell: London.
Sousa.C.A.A Headriks., P.H.J(2006),the need for grounded theory in developing a knowledge based view of organization research methods, Vol.9,No3,pp315-338.
Strauss, A. and Corbin, J. (1998), Basics of Qualitative Research: Grouned Theory Procedures and Technique (2nd Edition), Sage, Newbury Park, London.
Yvonne, E. D. (2001). A synthesis technique for grounded theory data analysis. Journal of Advanced Nursing, 654-663. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 533 |