
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,800,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,339,844 |
رابطه کیفیت ارتباط والد ـ فرزندی با خودکنترلی دانش آموزان با واسطهگری ارتباط مبتنی بر حل مسئله؛ ارائه یک الگوی علّی | ||
فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده | ||
دوره 15، شماره 52، آذر 1399 اصل مقاله (523.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فهیمه زینعلی1؛ محمد سجاد صیدی* 2؛ روژین مرادی فرد3 | ||
1کارشناسی مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای ارتباط مبتنی بر حل مسئله در رابطه کیفیت ارتباط والد ـ فرزندی با خودکنترلی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 95 ـ 96 شهرستان کرمانشاه دربرگرفت. 240 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و دادهها به روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای ارتباط والد ـ فرزند بارنس، اولسون (1982)، خودکنترلی هامفرید، (1982) و ارتباط مبنی بر حل مسئله توسط مک کوبین، تامپسون و مک کوبین، (1996) جمعآوری شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی برای طراحی یک الگوی مناسب از تحلیل مسیر پیشبینی خودکنترلی در دانشآموزان استفاده شده است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ارتباط مبنی بر حل مسئله در رابطه با ارتباط والد ـ فرزندی و خودکنترلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between parent-child relationship quality and students' self-control through problem-based communication mediation; Provide a causal model | ||
نویسندگان [English] | ||
Fahimeh Zeinali1؛ Mohammad-Sajjad Seidi2؛ Rojhin Moradifard3 | ||
1. Bachelor of Counseling, Razi University | ||
2Assistant Professor of Counseling, Razi University | ||
3Master of Counseling, Razi University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the mediating role of problem-based communication in the relationship between parent-child relationship quality and students' self-control. The statistical population of the study included all female high school students in the academic year of 1995-96 in Kermanshah. 240 students were selected by multi-stage cluster random sampling to participate in the study and the data were tested by path analysis. Data were collected using parent-child relationship questionnaires by Barnes, Olson (1982), Humfried self-control (1982), and problem-solving communication by McCobin, Thompson, and McCobin (1996). In order to analyze the research findings, descriptive statistics and inferential statistics methods have been used to design a suitable model of self-control prediction path analysis in students. The results of path analysis showed that the problem-solving relationship in relation to parent-child relationship and self-control | ||
کلیدواژهها [English] | ||
parent-child relationship, openness in relationships, problem-solving-based communication, self-control | ||
مراجع | ||
زارعی، اقبال؛ میرزایی، میترا و صادقیفرد، مریم (1397)، ارائه الگویی جهت تبیین نقش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای حل مسئله در پیشگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی با میانجیگری تعارضات خانوادگی، فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، ش 9 (35): 1 ـ 26. شکوهییکتا، محسن؛ اکبری زرد خانه، سعید و قهوچی، فهیمه (1390)، اثر بخشی آموزش حل مسئله، مدیریت خشم بر سبکهای تربیتی، پرخاشگری و شادکامی مربیان پیشدبستانی، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، ش 2 (5): 137 ـ 116. صدری دمیرچی، اسماعیل؛ اسدی شیشهگران، سارا؛ قاضی، اسماعیل و ولویی، فریبا (1396)، اثربخشی آموزش برنامه مهارتهای هیحانی ـ اجتماعی بر کنترل خشم و مهارت حل مسئله اجتماعی در نوجوانان وابسته به مواد، مجله طب انتظامی، دوره 6، ش 1: 67 ـ 76. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 503 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 538 |