تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,337,683 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,583,172 |
تبیین مراحل تربیت عقلانی مبتنیبر مراتب نفس ازمنظر ملاصدرا | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 28، شماره 48، آبان 1399 اصل مقاله (341.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضاعلی نوروزی* ؛ مریم براتی | ||
گروه علوم تربیتی ،دانشگاه اصفهان،ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تبیین مراحل تربیت عقلانی مبتنیبر مراتب نفس ازمنظر ملاصدراست. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بوده که از روش تحلیل محتوای کیفی مارشال و راسمن بهمنظور انجام پژوهش بهره گرفته است. برهمیناساس، ابتدا کتب تألیفی ملاصدرا، مورد بررسی و از خلال آنها مباحث مربوط به عقل مدنظر قرار گرفته و در مرحله بعد، بهمنظور دستیابی به مراحل تربیت عقلانی، ابتدا به نظریات تربیتی ملاصدرا و کسانی که در این زمینه کارکردهاند، مراجعه و سپس با جمعبندی نظریات حاصله، دیدگاه ملاصدرا در رابطه با تربیت عقلانی و مراحل آن استخراج شد. نتایج حاصله از پژهش حاکی از آن است که صدرا عقل را بهعنوان یکی از آخرین مراتب نفس شناخته و آن را دارای دو قوه علامه و عماله میداند. قوه علامه قادر به ادراک کلیات است که دارای چهار مرتبه: بالقوه، بالملکه، بالفعل و بالمستفاد است و قوه عامله قادر به ادراک جزییات مرتبط با عمل میباشد و دارای چهار مرتبه: تهذیب ظاهر، تهذیب باطن، آراستن باطن و فنای فیالله است. برهمیناساس، تربیت عقلانی از دید | ||
مراجع | ||
قرآن کریم آهنچیان، محمدرضا و طاهرپور، محمدشریف (1390)، نشانههای مدرنیته در نظام آموزشوپرورش ایران، ماهنامه مهندسی فرهنگی، 53 و 54: 8 ـ 25. بابازاده، طاهره و نوروزی، رضاعلی (1392)، تحلیلی بر اهداف و روشهای تربیتی مبتنیبر کمال نفس از دیدگاه ملاصدرا، دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی، 16: 56 ـ 31. باردن، لورنس (۱۳۷۵)، تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنیدوزی سرخابی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. پورمحمودی، عارف و ملکی، حسن (1394)، تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری و پیامدهای تربیتی آن، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 29: 48 ـ 29. حسینی خامنهای، سیدعلی (1397)، طرح کلی اندیشه اسلام در قران، قم: مؤسسه فرهنگی ایمان جهادی. حسینی خامنهای، سیدمحمد (1380)، نفس در حکمت متعالیه ملاصدرا، خردنامه صدرا، 24: 42 ـ 34. خلیلیشورینی، سیاوش (۱۳۷۵)، روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: یادواره کتاب. دهقان سیمکانی، رحیم (1392)، کاربرد عقل در اخلاق؛ بررسی دیدگاه صدرالمتألهین، معارف عقلی، 1: 140 ـ 117. رضایی، محمدجعفر؛ نوروزی، رضاعلی و سپاهی، مجتبی (1397)، کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 38: 53 ـ 29. شعبانی، بختیار (1377)، درآمدی بر مراحل تربیت در قران، مطالعات اسلامی، 39 و 40: 79 ـ 104. صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1363)، مفاتیح الغیب، ترجمه محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی. صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1387)، شواهدالربوبیه، ترجمه غلامحسین رضانژاد، جلد 2، قم: انتشارات آیت اشراق. صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1362)، مبدأ و معاد، ترجمه احمدبنمحمد حسینی اردکانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1360)، اسرارالایات، ترجمه محمد خواجوی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1366)، شواهدالربوبیه، ترجمه جواد مصلح، تهران: انتشارات سروش. فاضلی، مهسا (1390)، اصول و مراحل تربیت دینی کودکان باتأکیدبر سخنان و سیره عملی رسول خدا(ص)، ماهنامه معرفت، سال20، ش1: 33. فرزند وحی، جمال و حیدرنژاد، طاهره (1392)، مراحل تربیت از دیدگاه قران، سنت و علم روانشناسی، نشریه قرآنپژوهی حسنی، 17: 101. مؤمنی، ناصر (1396)، تربیت انسان در پرتو انسانشناسی صدرایی، حکمت صدرایی، 2: 168 ـ 153. مشیری، ملیحه (1396)، نسبت مفهومی تربیت عقلانی و تربیت دینی ازمنظر ابنسینا، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 24: 108 ـ 97. مصلح، جواد (1383)، علم النفس یا روانشناسی صدرالمتألهین، جلد 3، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. مصلح، جواد (1352)، علم النفس یا روانشناسی صدرالمتألهین، جلد 1، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ملکی، حسین (۱۳۷۹)،تربیت عقلانی در نهجالبلاغه و دلالتهای آموزشی آن، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، ۴: ۴۸۱ ـ ۵۰۴. نوروزی، رضاعلی؛ حقیقت، رقیه؛ مظاهری، مهدی و نصرتی هشتی، کمال (1392)،تربیت صدرایی مبتنیبر فرایند ادراک، آیین حکمت، 15: 178 ـ 147. نوروزی، رضاعلی و طاهره، بابازاده (1389)، پیامدهای تربیتی نفس ازمنظر ملاصدرا، اندیشه نوین دینی، 23: 112 ـ 91. Maring, P. H. (2001). Qualitative content analysis- research instrument or mode of interpretation? http: //www. unituebingen. de/ gualitative-psychologic/ t-WSD1/Mayring-en. htm. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 649 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 545 |