تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,428 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,293,108 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,539,671 |
رنگ ها توصیه گران قابلی هستند، آیا رنگ مورد علاقه شما؛ همان رنگ مورد علاقه تان روی بسته بندی است؟ | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 43، آذر 1399، صفحه 40-49 اصل مقاله (748.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هما درودی* 1؛ حسن سپهری فر2 | ||
1دانشیار،گروه مدیریت،واحدزنجان، دانشگاه آزاداسلامی | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 31 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 01 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
رنگها دنیای زیبایی را برای انسان نقش میزنند و یکی از عوامل تشخیص، تفاوت و انتخاب برای انسان می باشند. رنگها در نقشهای مختلفی ظاهرشدهاند: شکل و بستهبندی رنگی، نماد رنگی، شعار رنگی، محیط رنگی و اثرهای دیگری که هر کدام در موقعیت و شرایط خاصی، تفاوتها را رقم زدهاند. استفاده از رنگها موجب ترغیب و تهییج مشتریان به خرید، همگام با رقابت فزاینده میان تولیدکنندگانی است که به افزایش فروش محصول و سهم بازار خود میاندیشند. در این پژوهش کاربردی، بر اساس ماهیت و روش انجام در زمره پژوهشهای توصیفی، تحلیلی قرار میگیرد. در این پژوهش رنگهای مورد علاقه و ارتباط آنها با رنگ بستهبندی در گروههای مواد بهداشتی، شیرینی و شکلات، نوشابه، آبمیوه و مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفته است.براساس ارزیابی انجام شده رنگ آبی بیشترین طرفدار را با 21 امتیاز دارد. رنگهای بعدی به ترتیب سبز 13، قرمز و سفید 11، مشکی 9 و بنفش و زرد 6 میباشند. ارتباط معناداری بین رنگ مورد علاقه و رنگ بستهبندی در مواد بهداشتی، آبمیوه و نوشابه دیده میشود. رنگ مورد علاقه برای بستهبندی مواد بهداشتی، رنگ آبی میباشد. برای شیرینی و شکلات، رنگهای قرمز، قهوهای، زرد و برای بستهبندی مواد غذایی، رنگ زرد بیشترین طرفدار را دارد.رنگها اثر زیادی در بازاریابی و انتخاب کالا دارند و شناسایی این اثرها در تنوع کالایی و فرهنگهای متفاوت در مدیریت بازاریابی بسیار مؤثر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی؛ بسته بندی؛ رنگ؛ مدیریت بازاریابی | ||
مراجع | ||
1. حاجی حسنی، ف و همکاران. (1397), «تأثیر ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خرید آن با تحلیلی بر تفاوتهای جنسیتی مشتریان, فصلنامه مدیریت بازرگانی»، دوره 10, شماره 3,672-659.## 2. حمیداوی, عماد. (1393), «کاربرد روانشناسی رنگ در بازاریابی و تأثیرآن بر موفقیت تبلیغات و طراحی برند», کنفرانس بینالمللی توسعه و تعالی کسب و کار, تهران.## 3.جمالی نیا, م و همکاران. (1395), «تأثیر استراتژی رنگ بر وفاداری و قصد خرید مشتریان», کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21.## 4. سرمد سعیدی, س؛ صفار, ر. (1389), «تأثیر رنگها بر کارایی تبلیغات», فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 7، سال دوم.## 5. سولومون, مایکل آر.(1395). «رفتار مصرفکننده», ترجمه کامبیز حیدرزاده، انتشارات بازاریابی، چاپ پنجم, تهران.## 6. شرفی, و؛ آقایی، ه و محمد یاری، ز. (۱۳۹۷)، «بررسی تأثیر عناصر بستهبندی(رنگ، تصاویر و لوگوی نشان تجاری) مواد خوراکی بر خرید والدین»، فصلنامه علوم و فنون بستهبندی 9 (33).## 7. گیوی, م.( ۱۳۹۵), «چگونگی تأثیرات رنگ در بستهبندی، بازاریابی و میزان فروش»، فصلنامه علوم و فنون بسته بندی 7 (26).## 8. محمدزاده میلانی, ج؛ مظفری, پ.( ۱۳۹۷), «نقش رنگ بستهبندی در ترغیب خرید مصرفکننده»، فصلنامه علوم و فنون بسته بندی 9 (33).## 9. مروجی, م؛ سیدی, آ. (1۳۹۵), «اثر روانشناسی رنگ در طراحی بستهبندی مواد غذایی»، اولین کنگره بینالمللی و بیست و چهارمین کنگره ملّی علوم و صنایع غذایی ایران، تهران، انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، دانشگاه تربیت مدرس.## 10. Batra,r.,Seifert.C,Brei,D.(2016). “The psychology of design,creating consumer appeal Newyork,” Routledge Talor&Francis Group .##
11. Carol j.Auster,Claive s.Mansbash.(2012). “The Gender Marketing of Toys :An Analysis of color and type of toy on the Disney store website” Springer Science+Business Media,LLC2012##
12. Daren p.Cornforth, Dick Whittier.(2000). Consumer preferences for beef color and packaging,” meat science,USA.##
13.Lauren Labrecque,Gorge Milne.(2011). “Exciting red and comlelent blue:the importance of color in marketing,”journal of the Academy of marketing science.##
14. Reymond R.Burke .(2000). “The role of packaging color in consumer purchase consideration and choice” Technical Report.##
15. Singh,S.(2006). “Impact of color on marketing”, management decision,44(6),783-789.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |