تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,288 |
تعداد مقالات | 9,290 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,627,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,289,833 |
پیش بینی امواج ناشی از باد در تنگه هرمز با استفاده از مدل عددی SWAN | ||
دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | ||
دوره 19، شماره 56، مرداد 1399، صفحه 16-21 اصل مقاله (613.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمود رضا عباسی کاریزبالا* | ||
گروه علوم پایه - دانشکده مشترک- دانشگاه امام خامنه ای | ||
تاریخ دریافت: 03 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 09 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
دریامانی یکی از موضوعات مهم در اجرای عملیات دریایی است که در هنگام طراحی شناورها مد نظر قرار می گیرد. یکی از پارامترهایی که در این راستا مورد توجه قرار دارد شناخت طیف امواج خاص منطقه مورد نظر است. بنابراین بررسی و پیش بینی دقیق مشخصات امواج در این مناطق یک نیاز اساسی منظور می گردد. این مهم براساس روشهای متنوعی شامل روش های عددی و یا استفاده از روش های تجربی صورت می گیرد. در این مقاله برای مدل سازی و پیش بینی امواج در منطقه تنگه هرمز از مدل عددی SWAN بهره گرفته ایم. پس از برپایی مدل، از داده های بویه موج نگار مستقر در منطقه برای واسنجی و صحت سنجی نتایج مدل استفاده شده است. مقایسه نتایج حاصل از مدل با داده های میدانی اندازه گیری شده بویه با استفاده از روش های آماری، نشان از دقت خوب مدل در پیش بینی امواج در این منطقه دریایی را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تنگه هرمز؛ موج؛ دریامانی؛ پیش بینی؛ SWAN | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The forecasting of wind-induced waves in the Strait of Hormuz using the SWAN numerical model | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmud reza abbasi karizbala | ||
imam khamenei university. science college. basic science department. | ||
چکیده [English] | ||
Seakeeping is one of the most important issues in the marine missions that is considered in vessel designing. One of the parameters that is considered in this regard is the recognition of the specific waves of the area. Therefore, accurate investigation and prediction of the characteristics of waves in these areas is a fundamental requirement. This issue is based on a variety of methods including numerical methods or using empirical methods. In this paper we use the SWAN numerical model for modeling and predicting waves in the Strait of Hormuz. After the model was set up, the buoy data in the area was used to calibrate and validate the model results. Comparing the results of the model with the measured field data of the buoy by statistical methods, shows the good accuracy of the model in forecasting waves in this marine region. Thus this numerical model can use as a appropriate model for marine applications in the Strait of Hormuz. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hormuz Strait, Wave, seakeeping, forecasting, SWAN | ||
مراجع | ||
[1] Gillmer, T. C., and Johnson, B., “Introduction to naval architecture,” US Naval Institute, Annapolis, MD. 1982. [2] تقوا، حمیدرضا، قاسمی، حسن، «تحلیل دریامانی و مانور شناورهای سطحی با استفاده از روابط تجربی»، پنجمین همایش ملی شناورهای تندرو، تهران، انجمن علمی پژوهشی دریایی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، 1396. [3] رضایی، حمید، کریمی، محمدحسین، باقرزاده، محسن، «تحلیل دریامانی شناور پروازی در نرمافزار ANSYS-CFX»، پنجمین همایش ملی شناورهای تندرو، تهران، انجمن علمی پژوهشی دریایی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، 1396. [4] قاسمی، حسن؛ مجدفر، سهراب؛ گیل، ولیالله؛ فروزان، حمید؛ «تحلیل و بررسی دریامانی شناور تندرو Monohedral»، چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو، تهران، انجمن علمی پژوهشی دریایی، 1394. [5] قاسمی، حسن؛ مجدفر سهراب؛ گیل، ولیالله؛ فروزان، حمید؛ «تحلیل عددی اثر تغییرات ابعادی بر روی رفتار دریامانی شناور DDG 51»، فصلنامه علوم و فناوری دریا 73، 1394. [6] The SWAN team, “Swan technical documentation and user manual,” Delft Univ. of Tech. 2007. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16,752 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |