تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,103 |
طراحی و برنامهریزی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته سبز روغن موتور با در نظر گرفتن سیستم گردآوری کالا و ضایعات بهصورت شبکهای (مطالعه موردی: شرکت نفت بهران) | ||
مدیریت زنجیره تأمین | ||
دوره 22، شماره 68، آذر 1399، صفحه 40-55 اصل مقاله (2.09 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد ماکوئی* 1؛ محمود تاجیک جنگلی1؛ احسان دهقانی2 | ||
1دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2محقق پسادکتری دانشگاه علم و صنعت/بنیاد ملی نخبگان | ||
تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 30 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
امروزه افزایش تقاضا مشتقات نفتی علاوه بر نیاز به مدیریت زنجیره تأمین آن، میبایست به ملاحظات زیستمحیطی فرآیندهای مرتبط با تولید، توزیع و بازیافت آن توجه ویژهای داشت. در این رابطه، این پژوهش به طراحی و برنامهریزی شبکه زنجیره تأمین حلقهبسته سبز برای محصول روغنموتور در شرایط عدم قطعیت پرداخته است. مدل ارائهشده متشکل از دو هدف میباشد که تابع هدف اول هزینهها و تابع هدف دوم اثرات نامطلوب زیستمحیطی شامل آلایندههای ناشی از بازیافت، حملونقل مواد بین مراکز مختلف و آلایندههای ناشی از انهدام مواد غیرقابل بازیافت را کمینهسازی میکند. با توجه به چندهدفه بودن مدل از روش اپسیلون-محدودیت جهت حل مدل استفادهشده است. در مدل موردنظر دو پارامتر میزان تقاضا محصول اصلی و میزان مواد بازگشتی از بازارهای تقاضا بهصورت غیرقطعی در نظر گرفتهشده است که بهمنظور مقابله با آن از روش بهینهسازی استوار مولوی استفادهشده است. همچنین، در مدل ارائهشده، روشهای نوین در زمینه بازیافت مواد بازگشتی و انهدام مواد غیرقابل بازیافت موردبحث قرارگرفته است. درنهایت، با استفاده از دادههای شرکت نفت بهران، اعتبار مدل ارائهشده مورد ارزیابی قرارگرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
زنجیره تأمین؛ حلقهبسته؛ سبز؛ آلاینده؛ عدم قطعیت؛ روش اپسیلون-محدودیت؛ روش بهینهسازی استوار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and planning a green closed-loop supply chain network considering a networked commodity and waste collection system (case study: Behran oil company) | ||
نویسندگان [English] | ||
ahmad makui1؛ mahmoud Tajik Jangali1؛ ehsan dehghani2 | ||
1iran University of Science and Technology | ||
2Postdoctoral Researchers, Faculty of Industrial Engineering, Engineering Department | ||
چکیده [English] | ||
Recently, an increase in the demand of petroleum derivatives has caused to pay particular attention to environmental issues of processes pertaining to its production, distribution and recovery in addition to the need to manage its supply chain. In this regard, this study has designed and planned a green closed-loop supply chain network for an engine oil product under uncertainty. The proposed model encompasses two objectives in such a way the first objective function aims at minimizing the costs of supply chain and the second one considers environmental effects of the related activities. In accordance with the multi objectives of the model, the ε-constraint method is deployed to solve the concerned model. Likewise, the demand of the main product and the amount of recyclables from the demand markets are presumed to be hemmed in by uncertainty. To cope with the considered uncertainty, the Mulvey optimization method is exploited. Meanwhile, new methods for recycling and disposal of non-recyclable materials are discussed in the proposed model. Eventually, the validation of the proposed model is evaluated using data from Behran Oil Company. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Green closed-looped supply chain, Contaminant, Uncertainty, ε-constraint method, Robust optimization | ||
مراجع | ||
[1] S.B. Ebrahimi, A stochastic multi-objective location-allocation-routing problem for tire supply chain considering sustainability aspects and quantity discounts, Journal of cleaner production, 198 (2018) 704-720.
[2] R. Hussain, T. Assavapokee, B. Khumawala, Supply chain management in the petroleum industry: challenges and opportunities, International Journal of Global Logistics & Supply Chain Management, 1 (2006) 90-97.
[3] S. Salem, A. Salem, A.A. Babaei, Application of Iranian nano-porous Ca-bentonite for recovery of waste lubricant oil by distillation and adsorption techniques, Journal of Industrial and Engineering Chemistry, 23 (2015) 154-162.
[4] S.H. Amin, G. Zhang, A multi-objective facility location model for closed-loop supply chain network under uncertain demand and return, Applied Mathematical Modelling, 37 (2013) 4165-4176.
[5] M.M. Paydar, V. Babaveisi, A.S. Safaei, An engine oil closed-loop supply chain design considering collection risk, Computers & Chemical Engineering, 104 (2017) 38-5.
[6] J.A. Botas, J. Moreno, J.J. Espada, D.P. Serrano, J. Dufour, Recycling of used lubricating oil: Evaluation of environmental and energy performance by LCA, Resources, Conservation and Recycling, 125 (2017) 315-323.
[7] J. Rincon, P. Canizares, M.T. Garcia, Regeneration of used lubricant oil by ethane extraction, The Journal of supercritical fluids, 39 (2007) 315-322.
[8] J. Rincon, P. Canizares, M.T. Garcia, Waste oil recycling using mixtures of polar solvents, Ind. Eng. Chem. Res. 44 (2005) 7854-7.859
[9] T.F. Guerin, Environmental liability and life-cycle management of used lubricating oils, J. Hazard. Mater. 160 (2008) 256-264.
[10] M.S. Pishvaee, M. Rabbani, S.A. Torabi, A robust optimization approach to closed-loop supply chain network design under uncertainty, Applied Mathematical Modelling, 35 (2011) 637-649.
[11] E. Dehghani, M.S. Jabalameli, A. Jabbarzadeh, M.S. Pishvaee, Resilient solar photovoltaic supply chain network design under business-as-usual and hazard uncertainties, Computers & Chemical Engineering, 111 (2018) 288-310.
[12] H.L. Li, C.S. Yu, A global optimization method for nonconvex separable programming problems, European Journal of Operational Research, 117 (1999) 275-292.
[13] Y. Yuan, Z. Li, B. Huang, Robust optimization under correlated uncertainty: Formulations and computational study, Computers & Chemical Engineering, 85 (2016) 58-71.
[14] A. Ben-Tal, A. Goryashko, E. Guslitzer, A. Nemirovski, Adjustable robust solutions of uncertain linear programs, Mathematical Programming, 99 (2004) 351-376.
[15] I. Hamawand, T. Yusaf, S. Rafat, Recycling of waste engine oils using a new washing agent, Energies, 6 (2013) 1023-1049.
[16] J.M. Mulvey, A. Ruszczyński, A new scenario decomposition method for large-scale stochastic optimization, Oper. Res., 43 (1995) 477-490.
[17] S.C. Leung, S.O. Tsang, W.L. Ng, Y. Wu, A robust optimization model for multi-site production planning problem in an uncertain environment, European Journal of Operational Research, 181 (2007) 224-238.
[18] C.-S. Yu, H.-L. Li, A robust optimization model for stochastic logistic problems, International Journal of Production Economics, 64 (2000) 385-397.
[19] V. De Rosa, M. Gebhard, E. Hartmann, J. Wollenweber, Robust sustainable bi-directional logistics network design under uncertainty, International Journal of Production Economics, 145 (2013) 184-198.
[20] A. Bozorgi-Amiri, M. Jabalameli, S.M. Al-e-Hashem, A multi-objective robust stochastic programming model for disaster relief logistics under uncertainty, OR spectrum, 35 (2013) 905-933.
[21] A. Jabbarzadeh, S.G. Jalali Naini, H. Davoudpour, N. Azad, Designing a supply chain network under the risk of disruptions, Mathematical Problems in Engineering, 2012.
[22] S. Mirzapour Al-E-Hashem, H. Malekly, M. Aryanezhad, A multi-objective robust optimization model for multi-product multi-site aggregate production planning in a supply chain under uncertainty, International Journal of Production Economics, 134 (2011) 28-42.
[23] F. Pan, R. Nagi, Robust supply chain design under uncertain demand in agile manufacturing, Computers & Operations Research, 37 (2010) 668-683.
[24] J.L. Cohon, Multiobjective programming and planning, Courier Corporation2004.
[25] V. Chankong, Y.Y. Haimes, Multiobjective decision making: theory and methodology, Courier Dover Publications2008.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 557 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427 |