تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,011 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,922,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,735,364 |
سناریونگاری آینده دانشگاه مطلوب درافق 1404 | ||
آینده پژوهی انقلاب اسلامی | ||
دوره 1، شماره 2، آذر 1399، صفحه 35-69 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جمال همتیان مهدی زاده* 1؛ ساسان زارع2؛ محمدرضا عرب بافرانی3؛ رضا قاسمی امام زاده4 | ||
1نویسنده مسئول: کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه آینده پژوهی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
4پژوهشگر مرکز منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 19 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 27 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در جهان و همچنین ایران، بهمثابه نهادهایی هوشمند در هر جامعه اولاً لازم است روندهای تغییرات آینده را شناسایی کنند، دوم اینکه، برنامهریزیهای خود را به سمت الگوی آیندهشناسی و آیندهنگاری راهبردی، هدایت کنند. سؤالی که اینجا مطرح میشود این است که سناریوهای آینده دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 چیست؟ این تحقیق ازنظر نوع تحقیق، کاربردی بوده است و از روشهای آیندهپژوهی درزمره روشهای مرور منابع، سناریونویسی با رویکرد عدمقطعیتهای بحرانی و پانل خبرگان، استفاده شده است. چهار سناریو بهعنوان سناریوهای آینده دانشگاه درنهایت بهصورت زیر مطرح میشود: بازار رقابت انحصاری: دانشگاه بهمثابه نهادی متعامل و تودهپرور؛ بازار انحصار چندگانه: دانشگاه بهمثابه نهادی متعامل و نخبهپرور؛ بازار بدون رقابت: دانشگاه بهمثابه نهادی هستهای و نخبهپرور؛ بازار انحصار چندگانه طرف تقاضا: دانشگاه بهمثابه نهادی هستهای و تودهپرور. | ||
کلیدواژهها | ||
سناریونگاری؛ آینده؛ دانشگاه؛ 1404؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Scenario Writing for Desirable Future Universities in the Perspective of 1404 | ||
نویسندگان [English] | ||
Jamal Hemmatiyan mahdizadeh1؛ Sasan Zar’e2؛ Muhammad Reza Arab Baferani3؛ Reza Ghasemi Imamzadeh4 | ||
1Corresponding author: master of the history and philosophy of education, Faculty of Humanities, Tarbiyat Modarres University | ||
2Assistant professor at the Faculty of Management, imam Hussein Comprehensive University, Tehran, Iran | ||
3Assistant professor at the Department of Futures Study, Imam Hussein Comprehensive University | ||
4Researcher of the Center for Human Resource Studies, Faculty of Management, Imam Hussein University | ||
چکیده [English] | ||
As the intellectual institutions of the societies, universities and higher education institutions of the world, especially of Iran, firstly need to identify trends in future changes, and secondly, direct plans toward a model of futurology and strategic foresight. The point arising here relates to the question of what the future scenarios of the universities of the Islamic Republic of Iran will be in the perspective of 1404 (2025). This is an applied research following futures study method that contains review of resources, scenario writing through critical uncertainty approach, and expert panel. Four scenarios were finally proposed as future scenarios of the university including exclusive competition market: universities as interactive creators institutions for training common people, and universities as interactive institutions for training elites; competition free market: universities as core institutions for training elites; uncompetitive market: the university as a nuclear and elite institution; exclusive demanded multilateral market: universities as the main institute and common people trainers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
scenario writing, the future, universities, 1404 (2025), Iran | ||
مراجع | ||
آراسته و همکاران (1391)، شکاف پاسخگویی بیرونی دانشگاهها از دیدگاه جامعه علمی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (63): 91 ـ 112. ابنابی الحدید معتزلی (؟؟؟؟)، شرح نهجالبلاغه، ج ۲۰: 267. ثمری، عیسی؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ صالحی عمران، ابراهیم و گرائینژاد، غلامرضا (1393)، بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرایند توسعه دانشگاهی در دانشگاههای دولتی ایران، مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2(4): 100 ـ 67. رحمانی میاندهی، غلامرضا (1380)، استقلال دانشگاه در آینده، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20. رفیعپور، فرامرز (1383)، عناصر زیربنایی جامعه ایران: نظام ایلی، دولتستیزی و ساختار فئودال، مجله شناخت، (41 و 42): 52 ـ 37. شوارتز، پ. (1991)، هنر دورنگری: برنامهریزی برای آینده در دنیایی با عدمقطعیت، ترجمه عزیز علیزاده، تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فنون دفاعی. علیزاده، عزیز و وحیدی مطلق، وحید (؟؟؟؟)، برنامهریزی بر پایه سناریو، مفاهیم، مبانی و کاربردها، تهران: اندیشگاه آتینگار. غلامعلی، منتظر و فلاحتی، نگار (1394)، سناریونگاری آینده آموزش عالی ایران و کارکرد فناوری اطلاعات در آن، فصلنامه سیاست علم و فناوری، 7(1). فراستخواه، مقصود (1388)، دانشگاه و آموزش عالی، منظرهای جهانی و مسئلههای ایرانی، تهران: نشر نی. قارون، معصومه (1381)، برآورد تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران در سال 1388 ـ 1380، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 8(4): 118 ـ 71. قانعیراد، محمدامین (1383)، توسعه ناموزون آموزش عالی: دانشآموختگان و مهاجرت نخبگان، فصلنامه رفاه اجتماعی، 4(15): 208 ـ 169. محله، رضا (1394)، آیندهپژوهی در آموزش، تهران: لوح سفید. مهدی، رضا (1392)، آیندهپژوهی در آموزش عالی، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 17(4). نامنی، احمد، (1394)، آیندهپژوهی تغییرات رویکردی آموزش عالی در توسعه سرمایه انسانی کشور، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 21(3). هاشمیان اصفهانی، مسعود (1389)، آیندهنگری علم و فناوری (مجموعه مطالعات پشتیبان سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور)، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 874 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 676 |