تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,327 |
بررسی تأثیر میزان کارکرد فیلتر سوخت موتور بنزینی بر فشار سوخت و آوانس جرقه با استفاده از روش سطح پاسخ | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 25، تیر 1399، صفحه 135-150 اصل مقاله (831.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مانی قنبری1؛ لطفعلی مظفری وانانی* 2؛ غلامحسن نجفی3 | ||
1دپارتمان مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی، آموزشکده فنی کشاورزی شهریار، دانشگاه فنی و حرفهای استان تهران، ایران | ||
2دپارتمان مهندسی مکانیک، آموزشکده فنی و حرفهای پسران بروجن، دانشگاه فنی و حرفهای استان چهارمحال و بختیاری، ایران | ||
3مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 30 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 30 دی 1399 | ||
چکیده | ||
در موتورهای احتراق داخلی، سامانه سوخترسانی یکی از دقیقترین و حساسترین بخشهای موتور است. در این تحقیق، با هدف بهبود پارامترهای احتراق و افزایش کارایی موتور، تأثیر میزان کارکرد فیلتر سوخت بر مشخصههای موتور بهصورت تجربی بررسی شد. پارامترهای اصلی مورد بررسی در این تحقیق، فشار سوخت در مدار سوخترسانی و آوانس جرقه بودند. سپس به کمک روش سطح پاسخ (RSM) تحلیل اثر متقابل متغیرها بر میزان آوانس جرقه موتور بررسی شد و یک سامانه هوشمند کنترل برای تعیین زمان مناسب تعویض فیلتر سوخت در یک موتور و اطلاع به کاربر طراحی گردید. بیشترین مقدار فشار ورودی فیلتر بنزین در مدار سوخترسانی در فیلتر دارای کارکرد km50.000 به میزان bar 5/4 اندازهگیری شد. همچنین کمترین مقدار فشار ورودی، در صورت استفاده از فیلتر نو، bar 5/3 اندازهگیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان کارکرد فیلتر سوخت بر پارامترهای اصلی موتور مانند نسبت وزنی اختلاط سوخت و هوا و آوانس جرقه نیز تأثیر قابل توجهی دارد. بررسیها در موتورهای Euro2 و Euro4 نشان داد که آوانس جرقه در دور موتور rpm 1.000 با فیلتر سوخت نو دارای مقدار 7 درجه است (کمترین مقدار)، در حالی که بیشینه آوانس جرقه در دور موتور rpm 5.000 و با فیلتر دارای کارکرد km 50.000 به میزان 37 درجه اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که گرفتگی فیلتر بنزین تأثیر قابل توجهی بر فشار سوخت، نسبت اختلاط سوخت به هوا و آوانس جرقه دارد که این عوامل تأثیر مستقیم در کیفیت احتراق و راندمان موتور خواهند داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور بنزینی؛ سامانه سوخترسانی؛ فیلتر سوخت؛ فشار سوخت؛ آوانس جرقه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Gasoline Fuel Filter Lifetime on Fuel Pressure and Ignition Advance Using the RSM Method | ||
نویسندگان [English] | ||
mani ghanbari1؛ Lotfali Mozafari Vanani2؛ Gholamhasan Najafi3 | ||
1Department of Mechanical Engineering of Agricultural Machinery, Faculty of Shahryar, Tehran Branch, Technical and Vocational University (TVU), Tehran, Iran | ||
2Department of Mechanical engineering, faculty of Borojen, Chaharmahal Bakhtiari Branch. Technical and Vocational University (TVU) Boroojen, Iran | ||
3Department of Mechanics of Biosystem Engineering, Agriculture Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In internal combustion engines, the fuel system is one of the most accurate and sensitive parts of the engine. In this study, the effect of fuel filter lifetime on engine characteristics was examined experimentally. The main parameters examined in this study were fuel pressure and ignition advance. Then, using the response surface method (RSM), the interaction effect of the variables on the engine ignition advance was examined and a smart control system was designed to determine the appropriate time to change the fuel filter in an engine and inform the user. The maximum inlet pressure of the gasoline filter with a filter lifetime of 50,000 km was measured as 4.5 bar. Also, the lowest amount of inlet pressure, if using a new filter, was measured as 3.5 bar. The results of this study showed that the fuel filter lifetime also has a significant effect on the main parameters of the engine, such as the weight ratio of the fuel-to-air mixture and the ignition advance. Studies in Euro2 and Euro4 engines have shown that the ignition advance at 1,000 rpm engine speed with a new fuel filter was seven degrees (minimum value), while the maximum ignition advance at 5,000 rpm engine speed and with a 50,000 km filter lifetime was measured at 37 degrees. The results showed that gasoline filter clogging has a significant effect on fuel pressure, fuel-to-air mixing ratio, and ignition advance, which in turn will have a direct impact on combustion quality and engine efficiency. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gasoline engine, Fuel system, Fuel filter, Fuel pressure, Ignition Advance | ||
مراجع | ||
28. Jahanian, O., Jazayeri, A., and Ebrahimi. R. “Investigation of the Effect of Spark Advance, Compression Ratio and Percentage of Incoming Air Humidity on the Probability of a Knock in a Spark Ignition Engine with Methane Fuel", 5th Int Conf on internal combustion engines & oil. Tehran, Iran, 2008. (In Persian).##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 786 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |