تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,517 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,161 |
مکتب شهید سلیمانی در آیینه بسیجِ سفیرانِ تحوّلگرا، تعالیبخش و تمدّن ساز | ||
سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی | ||
مقاله 14، دوره 2، مقالات برگزیده دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب - شماره پیاپی 3، 1399، صفحه 1-22 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نویسندگان | ||
مجید بیشه1؛ وجه الله قربانی زاده2 | ||
1مقطع دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه آموزشی مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 12 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، نقش کارگزاران در تعالی نظام اسلامی منحصر به فرد است و مسئله کلیدی و حتی حیاتی در کارآمدی و تعالی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق آرمان تمدنی خود، تربیت و به کارگیری کارگزاران شایسته در تراز دولت اسلامی است؛ بنابراین معرفی مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز به منظور پرورش و تعالی ایشان ضروری به نظر می رسد. در همین راستا این مقاله تلاش نمود با احصای مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران از یک سو و معرفی شهید سلیمانی در ساحت یک مکتب و کارگزار تراز از سویی دیگر، در راستای پرورش و تعالی کارگزاران و نیز زمینه سازی تحقق دولت اسلامی در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی ایران – دوّمین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدّن سازی - گام بردارد. بدین منظور در فرآیند پژوهش، از یک سو در راستای احصای مؤلفه های شایستگی کارگزاران تراز با بهره گیری از نظریه داده بنیاد متنی (استقرایی)، کلیه بیانات آیت الله خامنه ای با رویکرد تمدنی در جمع کارگزاران از سال 1379 تا 1398 فیش برداری و داده ها با کدگذاری های باز، انتخابی و نظری در قالب رویکرد نوظهور نظریه داده بنیاد (الگوی گلیزر و استراوس) تحلیل و از سویی دیگر، با بهره گیری از روش تحلیل مضمون (استقرایی - قیاسی) مجموعه بیانات، پیام ها و احکام معظّم له درارتباط با شهید سلیمانی، شایستگی های تراز ایشان شناسایی گردید. مبتنی بر رویکرد راهبردمحور و ارزش محور در تعیین شایستگی ها، تعداد 22 مقوله اصلی برای شایستگی های کارگزاران شناسایی و در سه کد بنیادی تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز دسته بندی و همچنین به منظور معرفی شهید سلیمانی در ساحت یک مکتب، تعداد 147 کد، 102 مضمون پایه، 12 مضمون سازمان دهنده (مجاهدِ شجاعِ فی سبیل الله، فداکار و ایثارگر، شهادت طلب، برجستگی های ممتاز در سلامت معنوی و اعتقادی، حکیم، نفوذ کلام و روح افزا، محبوب و مردمی، انقلابی تراز، وحدت آفرین، نقش ممتاز و تاریخ ساز در خدمات ارزشمند، استکبارستیز، پشتیبان ملّت ها و کشورهای محور مقاومت) و 3 مضمون فراگیر (تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز) احصاء گردید. با عنایت به یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که نظام جمهوری اسلامی ایران می تواند با بهره گیری مؤثر از مؤلفه های مکتب شهیدسلیمانی و تربیت و سازماندهی هوشیارانه کارگزاران ترازِ دولت اسلامی هم راستا با شایستگی های تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز در افق تمدّنی انقلاب اسلامی در جهان کارآمدتر باشد و با هم افزایی کارگزاران خود در قالب «بسیجِ سفیرانِ تحوّل گرا، تعالی بخش و تمدّن ساز»، گام های استوارتری در جهت تمدّن سازی بردارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمدّن نوین اسلامی؛ دولت اسلامی؛ شایستگی و مکتب شهید سلیمانی | ||
مراجع | ||
منابع انگلیسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |