تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,878 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,522 |
تعویق جدایش جریان بر روی پرهی توربین بادی با ترکیب اثر نیم پره و شیارهای طولی | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 26، آذر 1399، صفحه 39-52 اصل مقاله (2.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد سعیدى1؛ رضا آقایی طوق* 2 | ||
1دانشگاه ازاد اسلامى واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
تاریخ دریافت: 18 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 03 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 25 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
در این تحقیق به بررسی اثر ترکیب همزماننیمپره و شیار طولی در تعویق جدایش جریان ایرفویل متداول توربین بادی پرداخته شده است و چهار نوع شیار مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. شبیهسازی آئرودینامیکیانجامشده، بر اساس جریان پایای عبوری از روی ایرفویل NREL S809 و روش حل بهصورت عددی و با استفاده از شبکه با سازمان انجام شده است. نتایج نشان میدهد که در عدد رینولدز 106و با زاویه حمله 22/16 درجه ، با افزودن نیمپره، جدایش جریان از 47/0=x/c تا 67/0=x/cبه تعویق میافتد و ضریب برا از مقدار 17/1 تا مقدار 92/1و به میزان 64% افزایش مییابد. سپس با بررسی افزودن چندین نوع شیار طولی در لبه فرار ایرفویل مشاهده گردید که نوعی شیار سینوسی شکل با 45 درجه تقدم فاز بهترین کارایی را دارد و با انجام شبیهسازیهای مختلف روی مقادیر دهانه، عمق و محل شیار سینوسی، مناسبترینمقدار پارامترهای متغیر، به ترتیب با مقدار دهانه 3% وتر ، عمق 5/0% وتر و محل 85/0=x/cبهدستآمد که با حذف کامل جدایش جریان در رینولدز و زاویه حمله ذکرشده، ضریب برا تا مقدار 54/2و به میزان 117% افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
جدایش جریان؛ پره توربین بادی؛ ایرفویل؛ شیارهای طولی؛ نیم پره؛ تعویق جدایش جریان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Delay in flow separation on wind turbine blade by combining slat effect and longitudinal slot | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Saeedi1؛ Reza aghaei tough2 | ||
1Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran | ||
2Technical Engineering Faculty, Aerospace Engineering Department Islamic Azad University, Science And Research Branch | ||
چکیده [English] | ||
This study is conducted on the effects of leading-edge slat and longitudinal slots in delaying the flow separation. The case study is a conventional wind turbine airfoil and four different types of slots have been investigated. The aerodynamic simulation is performed on the basis of a steady state air flow over the NREL S809 airfoil and the solution is obtained numerically using the structured grids. The results show that at Reynolds number of 1e+6 and an angle of attack equal to 16.22o, with the addition of leading-edge slat, the separation is delayed from x / c = 0.47 to x / c = 0.67 and the lift coefficient is increased by 64% (from 1.17 to 1.92). So, by adding several types of longitudinal slots, it is observed that a sinusoidal slot with 45o of phase lead, has the best performance.Through studying the values of the aperture, depth and location of the sinusoidal slot, the best values of these parameters were obtained as follows: 3% of the chord for the aperture value, 0.5% of the chord for the depth value and 0.85 for the x/c ratio. By completely removing the flow separation, at the mentioned Reynolds number with the same angle of attack, the lift coefficient has 117% increase, reaching the value of 2.54. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Flow separation, wind turbine blade, airfoil, longitudinal slot, slat, delaying flow separation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 538 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182 |