تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,730 |
بررسی تطبیقی ایده دانش فضیلت بنیان در اندیشه اسلام و غرب و کاربردهای تربیتی آن | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 28، شماره 49، بهمن 1399، صفحه 39-62 اصل مقاله (569.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شبنم سالار* 1؛ مسعود صفایی مقدم2؛ محمد شفیق اسکی3؛ رضا شیخه4 | ||
1نویسنده مسئول: دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
3استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
4دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی ایده دانش فضیلتبنیان در اندیشه اسلام و غرب و کاربردهای تربیتی آن است. جنس پژوهش کیفی و نوع آن تحلیلی ـ تطبیقی است. دراینراستا نخست دو مفهوم دانش و فضیلت مورد تحلیل قرار گرفت و سپس نسبت میان آنها بررسی شد. از تحلیل و بررسیها بهدست آمد که این ایده درصورتی در صحیحترین معنای خود بهکار میرود که جوهر اصلی آن که همانا فضیلت و فضیلتگرایی است، بهعنوان روح اصلیِ دانش، تمامی فعالیتهای دانشی را تحت پوشش و حمایت خود داشته باشد. در بخش دوم مقاله به مقایسه تطبیقی میان ایده دانش فضیلتبنیان در اندیشه اسلامی و اندیشه غربی پرداخته شد. تطبیق صورتگرفته نشان می دهد که ایده دانش فضیلتبنیان در غرب برخلاف اسلام با کاستیهای مواجه است؛ زیرا، در جهانبینی اسلامی، اصل توحید سبب شده است که قرب الیالله هدف غایی ایده دانش فضیلتبنیان در اسلام شناخته شود. درنهایت، کاربرد اخلاقی دانش، درک جنبه ارزشی دانش، کاربرد عملی و فناورانه دانش و کسب علم نافع بهعنوان کاربردهای تربیتی ایده دانش فضیلتبنیان شناسایی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ فضیلت؛ دانش فضیلتبنیان؛ کاربردهای تربیتی؛ روش تحلیلی ـ تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Idea of Virtue-based Knowledge in the Islamic and the Western Thought and Their Educational Applications DOR:20.1001.1.22516972.1399.28.49.2.3 | ||
نویسندگان [English] | ||
Shabnam Salar1؛ Masood Safaei Moghaddam2؛ Muhaamad Shafigh Aski3؛ Reza Sheikheh4 | ||
1Corresponding author: PhD in the philosophy of education, Shahid Chamran University of Ahvaz. | ||
2Full professor at the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, | ||
3Assistant Professor at the Farhangian University | ||
4PhD in the Philosophy of Education, Shahid Chamran University of Ahvaz | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to have a comparative study on the idea of virtue-oriented knowledge in Islamic and Western thoughts and their educational applications. The researchers of this analytical-comparative research first clarified two concepts of knowledge and virtue and then explained their relations. The results signified that this idea can only develop precisely when it accompanies its main essence, virtue and virtuosity, as the main spirit of knowledge in support of all knowledge activities. In the second phase of the research, a comparative study was held between the idea of virtue-based knowledge in Islamic and Western thoughts. The comparison indicated that the idea of virtue-based knowledge of people in the West, unlike that of Islam, suffers from shortcomings. In the Islamic worldview, the principle of monotheism leads to intimacy to God as its ultimate goal. To conclude, the ethical application of knowledge, recognizing the value orientation aspect of knowledge, practical and technological application of knowledge, and the acquisition of beneficial knowledge were identified as educational applications of the idea of virtue oriented knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge, virtue, virtue-based knowledge, educational applications, analytical-comparative method | ||
مراجع | ||
قرآن کریم ارسطو (1385)، اخلاق نیکوماخس، ترجمۀ محمدحسن لطفی تبریزی، چ دوم، تهران، طرح نو. ابنبابویه، محمدبنعلی (1388)، التوحید، ترجمه میرزایی، علیاکبر، چاپ دوم، قم: علویون. آریانپورکاشانی، عباس (1368)، فرهنگ دانشگاهی انگلیسی فارسی، چاپ هشتم، تهران: سپهر. آقازاده، احمد (1386)، آموزشوپرورش تطبیقی، تهران: سمت. آمدی، عبدالواحد (1327)، غررالحکم، دررالکلم، ترجمه محمدعلی الانصاری، تهران: انتشارات علمی. ادموند، پینکافس (1382)، از مسئلهمحوری تا فضیلتگرایی، ترجمه حمیدرضا حسنی، تهران: معارف. بهشتی، محمد؛ ابوجعفری، مهدی و فقیهی، علینقی (1388)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن، جلد دوم، چاپ چهارم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. حکیمی، محمدرضا، حکیمی، محمد و حکیمی، علی (1381)، ترجمه الحیاة، ترجمه احمد آرام، جلد اول، چاپ ششم، قم: دلیل ما. رفیعی، بهروز (1390)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن: امام محمد غزالی، جلد سوم، چاپ سوم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. سارپ، مادن (1382)، راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسامدرنیسم، ترجمه محمدرضا تاجیک، چاپ اول، تهران: نشر نی. سالار، شبنم؛ صفاییمقدم، مسعود؛ مهرعلیزاده، یدالله؛ ولوی، پروانه (1397)، بررسی ایده دانش فضیلتبنیان برمبنای نگرش تاریخی به ماهیت دانش، پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت، 8 (2): 86 ـ 66. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (1390)، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. سید رضی(1387)، نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، تهران: فهرست. شعارینژاد، اکبر (1364)، فرهنگ علوم رفتاری، تهران: امیرکبیر. شلینگ (1395)، خطابه شیلینگ علیه تمنای علم کاربردی و حامیان دانشگاهی آن؛ ایده مطلق علم، ترجمه عباس جنگ و اباصالح تقیزاده طبری، فصلنامه علم و سیاست بابِل، ش2: 39 ـ 29. صفاییمقدم، مسعود (1387)، بازشناسی ویژگیهای اصیل آموزشعالی در فرایند تحول اندیشه آدمی، تربیت، به قلم جمعی از مؤلفان (به مناسبت نکوداشت استاد فرهیخته دکتر محمدجعفر پاکسرشت)، دانشگاه شهید چمران، اهواز. صفاییمقدم، مسعود (1389)، مطالعه تحلیلی نهضت معنویتگرایی و ارائه رویکردی برای آموزشعالی معنویتگرا، راهبردفرهنگ، ش 12 و 13: 110 ـ 87. طوسی، محمدبنحسن (1391)، امالی شیخ طوسی، ترجمه صادق حسنزاده، جلد اول، قم: اندیشه هادی. کاروئانا، لوییس (1393)، علم و فضیلت: جستاری دربارهی تاثیر ذهنیت علمی بر منش اخلاقی، ترجمه محمد ابراهیم م | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |