تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,873,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,723,075 |
ارائه مدل جذب و آموزش نیروی انسانی در نظام پیشدبستانی مبتنیبر مدل مدارس کسب وکار درکشورهای منتخب با استفاده از نظریه دادهبنیاد | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 43، اردیبهشت 1400، صفحه 201-224 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا افتخاری1؛ محمدعلی نادی* 2 | ||
1دانشآموخته دکتری تخصصی رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان، خوراسگان | ||
2نویسنده مسئول: دانشیار رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان، خوراسگان | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
مدیریت منابع انسانی دربرگیرنده مجموعه منسجمی از فرایندها برای شناسایی، جذب، نگهداشت و بهسازی و آموزش برترین افراد است. پژوهش حاضر بهصورت کیفی با هدف ارائه مدل جذب و آموزش نیروی انسانی درنظام پیشدبستانی مبتنیبر مدلهای مدارس کسبوکار در کشورهای منتخب ازطریق نظریه دادهبنیاد طراحی و با انجام مصاحبه نیمهساختاریافته با 30 نفر از اعضای هیئتمدیره این مدارس گردآوری شده است. مؤلفههای جذب و آموزش نیروی انسانی در سه مرحله کدگذاری، شناسایی، استخراج و درنهایت مدل تحقیق ارائه شده است. پایایی و قابلیت اعتماد مصاحبهها از روش پایایی بازآزمایی و توافق درونموضوعی تأیید شده است. نتایج تحلیل دادهها، حاکی است که جذب و آموزش نیروی انسانی ازطریق مدلهای مدارس کسبوکار شامل: شرایط علّی که به عوامل فردی، عوامل شغلی و سازمانی و شرایط انگیزشی به سطح علمی مربیان، سیاستهای جذب و نگهداشت، زیرساخت فناوری و تعادل کار و مسئولیتهای خانوادگی و سطح علمی اولیا اشاره دارند. سرمایه اجتماعی، افزایش دانش واطلاعات، ارتباطات سازمانی، حمایت هیئتمدیره و... شرایط زمینهای را بهوجود آوردهاند. راهبردها، روشهای مبتنیبر تعاملی و جمعی، مبتنیبر فناوری و روشهای همکاری و کمکرسانی را شامل میشوند. پیامدهای تقویت یادگیری مادامالعمر، خودکارآمدی مربی، بهبود زندگی کارکنان دارای دامنه اثرگذاری محتمل محدود و ارتقای شایستگیهای فردی و حرفهای، افزایش اعتماد اجتماعی پیامدهایی با دامنه اثرگذاری محتمل وسیع هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
جذب و آموزش نیروی انسانی؛ مدل مدارس کسبوکار؛ آموزش پیشدبستانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Model for Recruiting and Training Human Resources in the Preschool System on the Basis of Business School Models in the Selected Countries through Grounded Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Eftekhari1؛ Muhammad Ali Nadi2 | ||
1PhD in educational management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan) | ||
2Corresponding author: associate professor of educational management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan) | ||
چکیده [English] | ||
Human resource management contains a coherent set of processes for identifying, recruiting, retaining, optimizing and educating top people of the organizations. This qualitative study aims at modeling the recruitment and training of human resources in the preschool system on the basis of business schools models in selected countries through grounded theory framework. First, the primary factors were identified by reviewing the literature. Then, data were collected by conducting semi-structured interviews with thirty members of the board of directors of business schools having a preschool data center. Having organized the data conceptually, the components of human resource recruitment and training in the preschool course of business schools were identified by coding, identification, and extraction, and finally the research model were presented. The validity and reliability of the interviews were confirmed by the reliability method of test-retest and intra-rater agreement. The results indicated that recruitment and training of human resources through business school models refer to: causal conditions including individual factors, job factors, and organizational factors, motivational conditions including the level of educators, recruitment and retention policies, technology infrastructures, work balance, family responsibilities and parents' academic levels. Social capital, improvement of knowledge and information, organizational communication, support of the board of directors, and so on, create the contextual conditions. The strategies include interactive and collective approaches, technology-based approaches, and collaboration and assistance methods. The outcome of strengthening lifelong learning, instructors’ self-efficacy, improving the lives of employees result in limited possible effects. Promoting individual and professional competencies, increasing social trust lead to a wide range of possible effects. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
human resource recruitment and training, business school model, preschool education | ||
مراجع | ||
آخش، سلمان؛ حسینیخواه، علی؛ عباسی، عفت و موسیپور، نعمتاله (1396)، آسیبشناسی وضعیت آموزش پیشدبستان ایران، فصلنامه مطالعات پیشدبستان و دبستان دانشگاه علامه طباطبایی، س دوم، (6): 1 ـ 31. افجه، علیاکبر و صالح غفاری، عادل (1392)، عوامل مؤثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانشمحور، راهبرد فرهنگ، 21 : 79 ـ 112. رستمزاده، رضا؛ بوداقی خواجهنوبر، حسین و سلطانی، زینب (1395)، بررسی تأثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر جذب، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی، مطالعه موردی: بانک کشاورزی شهر ارومیه، فصلنامه آیندهپژوهشی مدیریت، (2)، ش 107: 13 ـ 1. سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجتاله؛ اسماعیلی، محمودرضا و رحیمی اقدم، صمد (1398)، طراحی و تبیین مدل معماری دانش منابع انسانی در سازمانهای دانشبنیان، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ش 1: 208 ـ 179. سعادتمند، زهره؛ کشتیآرای، نرگس و حسینآبادی، حسین (1398)، طراحی و اعتباریابی برنامه درسی مبتیبر آموزش شایستهمحور، فصلنامه برنامهریزی درسی؛ 63 (4): 78 ـ 92. طهماسبی، رضا؛ برومند، مجتبی و میرزمانی، اعظم (1397)، ارائه چهارچوب مدیریت منابع انسانی سازمان دوسوتوان، فصلنامه پژوهش مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، س دهم، ش 4، ش پیاپی 44، زمستان 1397 :141 ـ 135. عباسی، علی و امامی، داریوش (1395)، مهندسی مجدد مهدهای کودک حلقه مفقوده در چرخه توسعه منابع انسانی کشور، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، (157): 65 ـ 73. عبدالملکی، صابر؛ خسروی، محبوبه و فرجادمند، لیلا (1397)،شناسایی عوامل مؤثر بر اثربخشی بازیهای آموزشی ازنظر مربیان مراکز پیشدبستانی و مهدکودک شهر تهران پدیدارشناسی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی تدریسپژوهی .2 (6):126 ـ 152. کریمی، عبداله و پارسافر، ابراهیم (1395)، رابطه بین نظام نگهداری منابع انسانی با تعهد سازمانی کارکنان، کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی، تهران، انجمن مدیریت ایران. لیاقتدار، محمدجواد؛ زارعی، محمدحسین و میرشاه جعفری، ابراهیم (1397)، تبیین رویکردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی مناسب برای برنامه درسی رشد حرفهای مربیان پیشدبستانی. رویکردهای نوین آموزشی. 12 (2): 114 ـ 130. مفیدی، فرخنده (1395)، برنامه آموزشوپرورش در دوره پیشدبستانی، تهران: انتشارات سمت. میرکمالی، میرمحمد؛ حاجخزیمه، مجتبی و ابراهیمی، صالحالدین (1394)، شناسایی ملاک های جذب و نگهداشت منابع انسانی و ارائه راهکارهای مناسب کارکنان دانشکدههای پردیس فنی دانشگاه تهران، مدیریت توسعه و تحول، 7 (22): 9 ـ 18. Atapattu, M Ranawake, G. (2017). Transformational and Transactional Leadership Behaviours And their Erect on Knowledge Workers' Propensity for Knowledge Management Processes, Journal of Information & Knowledge Management.(16)3.1-23 Autiero, G. Vinci, C.P. (2016). Religion, human capital and growth. International Journal of Social Economics, 43(1), 39 – 50 Brock, A., Jarvis P. Olusoga, Y. (2014). Perspectives on Play: Learning for life. Second edition. London: Routledge. Brooker, L., Blaise, M. Edwards, S. (2014). The SAGE Handbook of Play and Learning in Early Childhood. London: SAGE. Creswell , j .W . (2005).Educational Research: Planinig, Conducting,and Evaluating, Quantitative And Qualtitative Research (2nd edition). Eva, T.P. (2018). Recruitment and Selection Strategies and Practices in the Private Sector Commercial Banks of Bangladesh: Evidence from Human Resource Practitioners. European Business & Management, 4(1), 28-38 Fernandez, M. D, Reyes, S. P, & Cabrera, R. V. (2016). Human capital and human resource Management to achieve ambidextrous learning: A structural perspective. BRQ Business Research Quarterly, 20(1), 63-77 Fleer, M. (2015). Pedagogical positioning in play - teachers being inside and outside of children's Imaginaryplay. Early Child Development and Care, 185(11-12): 1801 – 1814. Jeon & Kim (2012). How to organization and task factor influence learning workplace? Kevale, S. (1996), Dominance Through Interviews and Dialougues. Kento, k, D. (2004). Spotlight on young children and play. Washington: National Association for Education Madueke, Ch. V, Emerole, I. Ch, (2017). Organizational Culture and Employee Retention of Selected Commercial Banks in Anambra State. Saudi Journal of Business and Management Studies, 2, 244-252. Njiraine, D. (2019). Enabling Knowledge Sharing Practices for Academic and Research in Higher Education Institutions, Information and Knowledge Management.(9)3.82-89 Smith, K. (2015). Preschool teachers’ understanding and implementation of learning through play. Submitted in fulfilment of the requirements for the degree of Magister Educations Faculty of Education University of Pretoria. Thomas, Harry. Lisa, Thomas. Jon Billsberry. (2014). Reset the Media Business Model Cost Reduction And Growth Priorities in Today’s Media Industry. Tsai, S. (2019). Innovative behaviour of knowledge workers and social exchange attributes offinancial incentive. Journal of Knowledge Management.(22)8.1757-1781 William , Feeler (2012), Being There: A grounded-theory study of student perceptions of instructor Resence in online classes. Zaim, H., Keceli, Y., Jaradat, A. & Kastrati, S. (2018). The effects of knowledge management processes on human resource management: Mediating role of knowledge utilization, Journal of Science and Technology Policy Management, 9(3).310-328. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 637 |