تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,325,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,569,086 |
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر: رویکردی آمیخته | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 43، اردیبهشت 1400، صفحه 171-199 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره شرعی* 1؛ سید عباس ابراهیمی2 | ||
1نویسنده مسئول: مربی، مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 دی 1398، تاریخ بازنگری: 23 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 28 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر و رتبهبندی آنان مبتنیبر مطالعهای توصیفی ـ اکتشافی و با رویکردی توسعهای- کاربردی است. جامعه آماری شامل نخبگان، مدیران بنیاد ملی نخبگان و اساتید مربوطه در حوزه برندسازی ملی میباشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 15 نفر انتخاب شدهاند. گردآوری دادهها به دو روش کتابخانهای و میدانی (مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه خبرهمبنا) بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم و در مرحله کمی، از روش نظریه اعداد خاکستری بهره گرفته شده است. درنهایت، نتایج تحلیل تِم منتج به شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر شد که از شش عامل اصلی و 13 زیرمعیار تشکیل یافته است. همچنین نتایج بخش کمی نشان داد که اولویت عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان بهترتیب شامل، مشارکت و همکاری ذینفعان (با وزن 186/0)، سیاستزدایی فرایند برندسازی (با وزن 179/0)، تعهد ذینفعان (با وزن 170/0)، فرهنگسازی (با وزن 167/0)، پشتیبانی دولتی (با وزن 155/0) و تغییر ساختار دولتی و نهادها (با وزن 140/0) است. | ||
کلیدواژهها | ||
برندسازی ملی؛ نخبگان و استعدادهای برتر؛ برندسازی نخبگان | ||
مراجع | ||
اخوان علوی سیدحسین و همکارن (1393)، بررسی و تحلیل برنامههای بنیاد ملی نخبگان در حوزههای «شناخت و جذب»، «حمایت و پشتیبانی» استعدادهای برتر و نخبگان، مدیریت در دانشگاه اسلامی، دوره 3، ش 7، 1: 7 ـ 41. بزرگخو، حامد؛ کیماسی، مسعود؛ اسفیدانی، محمدرحیم و ترکستانی، محمدصالح (1397)، شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر برند ملی ایران با رویکرد رفتار شناختی مصرفکننده، دوفصلنامه مطالعات مصرفکننده، (2)5: 83 ـ 110. رحیمیان، اشرف (1392)، برند کارفرما؛ راهبرد نوین مدیریت سرمایههای انسانی، دوفصلنامه پژوهشهایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین، س پنجم، ش 2: 150 ـ 127. طالبزاده شوشتری، لیلا و خادمی اشکذری، ملوک (1397)، مدیریت بهینۀ منابع انسانی نخبه با بررسی نیازها، موانع و مشکلات و راهکارهای پیشنهادی از دیدگاه خود آنها، دوفصلنامهپژوهشهایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین، سال دهم، شماره 3، پاییز و زمستان: 237 ـ 215. فیض، داود؛ میرمحمدی، سیدمحمد؛ و ایزدخواه، محمدمهدی (1396)، طراحی و ارائه مدل برندسازی ملی ایران با استفاده از نظریه مبنایی و مدلسازی ساختاری تفسیری، دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی، 24 (10): 98 ـ 79. گلشاهی، بهنام؛ رستگار، عباسعلی؛ فیض، داود و زارعی، عظیم (1397)، معماری فرایند هدایت و بهکارگماری استعدادهای علمی در ایران، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 3 (33): 23 ـ 1. گلشاهی، بهنام؛ رستگار، عباسعلی؛ فیض، داود و زارعی، عظیم (1397)، معماری الگوی شناسایی استعدادهای برتر در بنیاد ملی نخبگان: روششناسی الگوریتم ترکیبی دستگاههای نرم و نگاشتشناختی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، 10 (3): 407 ـ 387. معصومزاده زواره، ابوالفضل؛ شمسی، جعفر؛ و ابراهیمی، ابوالقاسم (1392)، تدوین راهبردهای برندسازی ملی در ایران، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 16: 52 ـ 29. معصومزاده زواره، ابوالفضل و شمسی، جعفر (۱۳۹3)، برندسازی ملی، چاپ دوم، تهران: چاپ و نشر بازرگانی. معصومزاده زواره، ابوالفضل (۱۳۹4)، راهبردهای برندسازی ملی در توسعه صادرات، چ اول، تهران: چاپ و نشر بازرگانی. نوعپسند اصیل، سیدمحمد؛ ملکاخلاق، اسماعیل و عاشقحسینی مهروانی، مجید (1393)، بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی، دوفصلنامهپژوهشهایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین، (1) 6: 51 ـ 31. Anholt, S. (2016). Places: Identity, image and reputation. Basingstoke: Springer.
Aronczyk, M. (2013). Branding the nation: The global business of national identity. Oxford University Press.
Deepika, P. & Ray, S. (2018). Talent management and employee engagement – a meta-analysis of their impact on talent retention, Industrial and Commercial Training, 50 (4):185-199.
Dinnie, k. (2008). Nation Branding, Concept, issues, practices, Elsevier Ltd, UK.
Dinnie, K. (2015). Nation branding: Concepts, issues, practice. Oxford: Routledge.
Fan, Y. (2006). The globalization of Chinese brands, Marketing Intelligence &Planning, 24:4, 365-379.
Florida, R. (2005). The Flight of the Creative Class – The New global Competition for Talent, Harper Business, New York.
Gupta, S., Foroudi, M. M., Väätänen, J., Gupta, S., & Wright, L. T. (2018). Nations as brands: Cinema's place in the branding role. Journal of Business Research.
Hanna, S., & Rowley, J. (2011). Towards a strategic place brand-management model. Journal of Marketing Management, 27(5-6), pp.458-476.
Hedman, El. (2013). Branding Denmark for Foreign Talent – Towards a Relational Approach to Talent Attraction and Retention, Department of Business Communication, Aarhus University.
Kam, O. Y., & Tse, C. B. (2018). The trend of foreign direct investment movement: Did unintended nation brand of legal-families play an instrumental role?. Journal of Business Research.
Kaneva, N., & Popescu, D. (2011). National identity lite: Nation branding in post-CommunistRomania and Bulgaria. International Journal of Cultural Studies, 14(2), 191-207.
Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: oward a theoretical framework for developing city brands. Place Branding, 1(1), pp.58–73.
Kavaratzis, M., & Ashworth, G. (2008). Place marketing: how did we get here and where are we going?, Journal of Place Management and Development, 1(2), pp. 150-165.
Wu, Li (2015). Relationship building in nation branding: The central role of nation brand commitment Place Branding and Public Diplomacy :1–16.
Moilanen, T., & Rainisto, S. (2009). How to Brand Nations, Cities and Destinations: A Planning Book for Place Branding(1st ed.). Palgrave Macmillan.
Morris, S., Snell, S., & Björkman, I. (2016). An architectural framework for global talent management. Journal of International Business Studies, 47(6), 1-25.
Sparrow, P. R. & Makram, H. (2015). What is the value of talent management? Building value-driven processes within a talent management architecture. Human Resource Management Review, 25(3): 249-263.
Turskis, Z. & Zavadskas, E. K. (2010). A novel method for multiple criteria analysis: grey additive ratio assessment (ARAS-G) method. Informatica, 21(4), 597-610.
Zamora Barberá, Z.(2016), Excellence, uniqueness and elites: Constructing Spain through nation branding on the website Marca España, Master thesis , Jonkoping University.
Zenker, S. (2009), ”Who’s your target? The creative class as a target group for place branding”, Journal of Place Management and Development, 2(1), Pp. 23-32. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |