تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,873,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,723,087 |
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر: رویکردی آمیخته | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 43، اردیبهشت 1400، صفحه 171-199 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره شرعی* 1؛ سید عباس ابراهیمی2 | ||
1نویسنده مسئول: مربی، مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 دی 1398، تاریخ بازنگری: 23 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 28 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر و رتبهبندی آنان مبتنیبر مطالعهای توصیفی ـ اکتشافی و با رویکردی توسعهای- کاربردی است. جامعه آماری شامل نخبگان، مدیران بنیاد ملی نخبگان و اساتید مربوطه در حوزه برندسازی ملی میباشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 15 نفر انتخاب شدهاند. گردآوری دادهها به دو روش کتابخانهای و میدانی (مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه خبرهمبنا) بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم و در مرحله کمی، از روش نظریه اعداد خاکستری بهره گرفته شده است. درنهایت، نتایج تحلیل تِم منتج به شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر شد که از شش عامل اصلی و 13 زیرمعیار تشکیل یافته است. همچنین نتایج بخش کمی نشان داد که اولویت عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان بهترتیب شامل، مشارکت و همکاری ذینفعان (با وزن 186/0)، سیاستزدایی فرایند برندسازی (با وزن 179/0)، تعهد ذینفعان (با وزن 170/0)، فرهنگسازی (با وزن 167/0)، پشتیبانی دولتی (با وزن 155/0) و تغییر ساختار دولتی و نهادها (با وزن 140/0) است. | ||
کلیدواژهها | ||
برندسازی ملی؛ نخبگان و استعدادهای برتر؛ برندسازی نخبگان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Ranking the Effective Factors on National Branding in the Field of Elites and Top Talents: a Mixed Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Sharei1؛ Sayyed Abbas Ebrahimi2 | ||
1Corresponding author: instructor of human resource management, Payam Noor University of Tehran, Iran | ||
2Assistant professor at the Department of Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This descriptive-exploratory research is intended to identify the factors affecting national branding in the field of elites and top talents and their ranking through a developmental-applied approach. The statistical population comprise the elites and directors of the National Elite Foundation and related professors in the field of national branding. The statistical sample was selected by a purposeful judgment of 15 people. The data were collected through library and field methods by semi-structured interviews with experts and expert-based questionnaire. Data analysis included thematic analysis method in the qualitative stage, and the gray-number theory method in the quantitative stage. In the end, the results of the thematic analysis led to the identification of factors affecting national branding in the field of elites and top talents consisting of six main criteria and 13 sub-criteria. Furthermore, the results of the quantitative section showed that the priorities of the factors affecting national branding in the field of elites included stakeholder participation and cooperation (0.186), depoliticizing the branding process (0.179), stakeholder commitment (0.170), culture building (0.167), governmental support (0.155), and changing the structure of government and institutions (0.140) respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National branding, elites and top talents, elite branding | ||
مراجع | ||
اخوان علوی سیدحسین و همکارن (1393)، بررسی و تحلیل برنامههای بنیاد ملی نخبگان در حوزههای «شناخت و جذب»، «حمایت و پشتیبانی» استعدادهای برتر و نخبگان، مدیریت در دانشگاه اسلامی، دوره 3، ش 7، 1: 7 ـ 41. بزرگخو، حامد؛ کیماسی، مسعود؛ اسفیدانی، محمدرحیم و ترکستانی، محمدصالح (1397)، شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر برند ملی ایران با رویکرد رفتار شناختی مصرفکننده، دوفصلنامه مطالعات مصرفکننده، (2)5: 83 ـ 110. رحیمیان، اشرف (1392)، برند کارفرما؛ راهبرد نوین مدیریت سرمایههای انسانی، دوفصلنامه پژوهشهایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین، س پنجم، ش 2: 150 ـ 127. طالبزاده شوشتری، لیلا و خادمی اشکذری، ملوک (1397)، مدیریت بهینۀ منابع انسانی نخبه با بررسی نیازها، موانع و مشکلات و راهکارهای پیشنهادی از دیدگاه خود آنها، دوفصلنامهپژوهشهایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین، سال دهم، شماره 3، پاییز و زمستان: 237 ـ 215. فیض، داود؛ میرمحمدی، سیدمحمد؛ و ایزدخواه، محمدمهدی (1396)، طراحی و ارائه مدل برندسازی ملی ایران با استفاده از نظریه مبنایی و مدلسازی ساختاری تفسیری، دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی، 24 (10): 98 ـ 79. گلشاهی، بهنام؛ رستگار، عباسعلی؛ فیض، داود و زارعی، عظیم (1397)، معماری فرایند هدایت و بهکارگماری استعدادهای علمی در ایران، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 3 (33): 23 ـ 1. گلشاهی، بهنام؛ رستگار، عباسعلی؛ فیض، داود و زارعی، عظیم (1397)، معماری الگوی شناسایی استعدادهای برتر در بنیاد ملی نخبگان: روششناسی الگوریتم ترکیبی دستگاههای نرم و نگاشتشناختی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، 10 (3): 407 ـ 387. معصومزاده زواره، ابوالفضل؛ شمسی، جعفر؛ و ابراهیمی، ابوالقاسم (1392)، تدوین راهبردهای برندسازی ملی در ایران، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 16: 52 ـ 29. معصومزاده زواره، ابوالفضل و شمسی، جعفر (۱۳۹3)، برندسازی ملی، چاپ دوم، تهران: چاپ و نشر بازرگانی. معصومزاده زواره، ابوالفضل (۱۳۹4)، راهبردهای برندسازی ملی در توسعه صادرات، چ اول، تهران: چاپ و نشر بازرگانی. نوعپسند اصیل، سیدمحمد؛ ملکاخلاق، اسماعیل و عاشقحسینی مهروانی، مجید (1393)، بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی، دوفصلنامهپژوهشهایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین، (1) 6: 51 ـ 31. Anholt, S. (2016). Places: Identity, image and reputation. Basingstoke: Springer.
Aronczyk, M. (2013). Branding the nation: The global business of national identity. Oxford University Press.
Deepika, P. & Ray, S. (2018). Talent management and employee engagement – a meta-analysis of their impact on talent retention, Industrial and Commercial Training, 50 (4):185-199.
Dinnie, k. (2008). Nation Branding, Concept, issues, practices, Elsevier Ltd, UK.
Dinnie, K. (2015). Nation branding: Concepts, issues, practice. Oxford: Routledge.
Fan, Y. (2006). The globalization of Chinese brands, Marketing Intelligence &Planning, 24:4, 365-379.
Florida, R. (2005). The Flight of the Creative Class – The New global Competition for Talent, Harper Business, New York.
Gupta, S., Foroudi, M. M., Väätänen, J., Gupta, S., & Wright, L. T. (2018). Nations as brands: Cinema's place in the branding role. Journal of Business Research.
Hanna, S., & Rowley, J. (2011). Towards a strategic place brand-management model. Journal of Marketing Management, 27(5-6), pp.458-476.
Hedman, El. (2013). Branding Denmark for Foreign Talent – Towards a Relational Approach to Talent Attraction and Retention, Department of Business Communication, Aarhus University.
Kam, O. Y., & Tse, C. B. (2018). The trend of foreign direct investment movement: Did unintended nation brand of legal-families play an instrumental role?. Journal of Business Research.
Kaneva, N., & Popescu, D. (2011). National identity lite: Nation branding in post-CommunistRomania and Bulgaria. International Journal of Cultural Studies, 14(2), 191-207.
Kavaratzis, M. (2004). From city marketing to city branding: oward a theoretical framework for developing city brands. Place Branding, 1(1), pp.58–73.
Kavaratzis, M., & Ashworth, G. (2008). Place marketing: how did we get here and where are we going?, Journal of Place Management and Development, 1(2), pp. 150-165.
Wu, Li (2015). Relationship building in nation branding: The central role of nation brand commitment Place Branding and Public Diplomacy :1–16.
Moilanen, T., & Rainisto, S. (2009). How to Brand Nations, Cities and Destinations: A Planning Book for Place Branding(1st ed.). Palgrave Macmillan.
Morris, S., Snell, S., & Björkman, I. (2016). An architectural framework for global talent management. Journal of International Business Studies, 47(6), 1-25.
Sparrow, P. R. & Makram, H. (2015). What is the value of talent management? Building value-driven processes within a talent management architecture. Human Resource Management Review, 25(3): 249-263.
Turskis, Z. & Zavadskas, E. K. (2010). A novel method for multiple criteria analysis: grey additive ratio assessment (ARAS-G) method. Informatica, 21(4), 597-610.
Zamora Barberá, Z.(2016), Excellence, uniqueness and elites: Constructing Spain through nation branding on the website Marca España, Master thesis , Jonkoping University.
Zenker, S. (2009), ”Who’s your target? The creative class as a target group for place branding”, Journal of Place Management and Development, 2(1), Pp. 23-32. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 495 |