تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,172 |
ارائه الگوی مفهومی برای ارتقای اثربخشی آموزشهای ضمنخدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 43، اردیبهشت 1400، صفحه 225-260 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی رمضانی لیمائی1؛ عبدالرضا سبحانی* 2؛ امیر حسین محمد داودی3؛ علی تقی پور ظهیر4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2نویسنده مسئول: استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران | ||
4دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 19 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 11 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به شناسایی ملزومات موردنیاز برای ارتقای اثربخشی آموزشهای ضمنخدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی مفهومی در این زمینه میپردازد که در دو مرحله با رویکرد آمیخته انجام شد. ابتدا ازطریق مصاحبههای نیمهساختیافته با 10 نفر از متخصصان آموزش ضمنخدمت دانشگاه آزاد، ملزومات موردنیاز برای ارتقای اثربخشی آموزشهای ضمنخدمت در چهار مرحله نیازسنجی، طراحی، ارائه و ارزشیابی این برنامهها شناسایی و با روش سهمرحلهای گرانددتئوری، تحلیل و مفهومسازی شدند. سپس ازطریق پرسشنامه طیف لیکرت، دیدگاه 354 نفر از کارکنان اداری این دانشگاه درباره این ملزومات مورد بررسی قرار گرفت. درمجموع 14 عامل بهعنوان ملزومات مورنیاز برای ارتقای اثربخشی آموزشها شناسایی و در سه دسته ملزومات: ساختاری، رفتاری و محیطی تبیین شدند و ازنظر کارکنان اداری دانشگاه مورد تأیید قرار گرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ضمنخدمت کارکنان؛ ملزومات نیازسنجی؛ طراحی و ارائه برنامههای آموزشی؛ توسعه حرفهای کارکنان؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Conceptual Model for Improving the Effectiveness of In-service Training of the Administrative Employees of the Islamic Azad University | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Ramezani Limaei1؛ Abdolreza Sobhani2؛ Amir Hussein Mohammad Davoodi3؛ Ali Taghipoor Zahir4 | ||
1PhD student in Educational Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Higher Education Management, Faculty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Author) | ||
3Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, Saveh, Iran | ||
4Associate Professor, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research is intended to identify the requirements of improving the effectiveness of in-service training of administrative employees of the Islamic Azad University, and to design a conceptual model in this regard. It is a mixed research conducted in two stages. In the first stage, the requirements of improving the effectiveness of in-service training were identified in four stages of needs analysis, designing, presentation and evaluation of these programs were identified through semi-structured interviews with 10 in-service training specialists of Azad University. The data were analyzed and conceptualized in three stages. Afterwards, using the Likert scale questionnaire, the views of 354 administrative employees of the university were explored regarding these requirements. All in all, 14 factors were identified as the necessary requirements for improving the effectiveness of training. They were explained in three categories of requirements: structural, behavioral and environmental. They were confirmed by the administrative employees of the university. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
In-service training of employees, needs analysis requirements, designing and presenting educational programs, professional development of employees, Islamic Azad University | ||
مراجع | ||
استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1391)، اصول روش تحقیق کیفی، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. اسلامی، یحیی؛ نوروزی، طهمورث و بدیعی، حسین (1390)، بررسی تأثیر آموزشهای ضمنخدمت بر میزان توانمندسازی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 5، 4: 22 ـ 9. آتشپور، سیدحمید و آقایی، اصغر (1391)، آموزش نیروی انسانی در سازمانها، اصفهان: انتشارات معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. بهرامخانی، فریده و بهرامخانی، لیلا (1390)، ارزیابی اثربخشی دورههای ضمنخدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین،2/2/98، http://eprints.qums.ac.ir بیگدلی ، محمد و همکاران (1397)، شناسایی ابعاد و مؤلفههای بهسازی منابع انسانی در آموزشوپرورش بهمنظور ارائه یک مدل مفهومی، فصلنامۀپژوهشهایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین(ع)، 32،5 : 101 ـ 75. تارین، حمدالله؛ نادری، نادر و حیدری سورشجانی، نسرین (1396)، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمنخدمت براساس الگوی سیپ در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، فصلنامه آموزش عالی، 40، 10: ـ 27. تشکلی، مریم (1394)، آموزش ضمنخدمت، تهران: سرای اندیشه. حاجیلو، آرزو؛ بهمنپور، هومن؛ زعیم درا، مژگان و تقوی، لعبت (1398)، شناسایی نیازهای آموزشی محیط زیستی کارکنان شهرداری تهران و ارائه الگوی آموزشی براساس مدل DACUM، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیطزیست، 21، 2: 283 ـ 267. خراسانی، اباصلت و موسوینسب، سیدهمهدیه (1392)، طراحی نظام جامع آموزش باتأکیدبر استانداردهای بینالمللی 1999/ISO10015 (موردکاوی سازمانهای ایرانی)، تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. خراسانی، اباصلت و دنیوی، فرج (1395)، آموزش و تشریح استاندارد بینالمللی ISO10015، خراسانی، اباصلت و رشتیانی، برزو (1391)، رویکرد جامع به اثربخشی آموزش، تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. رمضانیاردی، عمران و زارعی زوارکی، اسماعیل (1397)، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش الکترونیکی در آموزشهای ضمنخدمت کارکنان، فصلنامه آموزش محیطزیست و توسعه پایدار، 7، 2: 142 ـ 129. سرداری، پریسا، (1395)، آموزش کارکنان، تهران: سپهر. شجاع، کلثوم؛ کرمی، مرتضی؛ آهنچیان، محمدرضا و نادی، مجتبی (1396)، ارزشیابی اثربخشی برنامههای آموزش ضمنخدمت کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4، 12: 105 ـ 112. شریفی، سیدمهدی و همکاران (1398)، طراحی مدل سیستمی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در صنایع خلاق، فصلنامۀپژوهشهایمدیریتمنابعانسانیدانشگاهجامعامامحسین(ع)، 3، 35: 115 ـ 89. صباغیان، زهرا و اکبری، سهیلا (1392)، آموزش جامع سازمانی (بارویکرد آموزش بزرگسالان)، تهران: انتشارات سمت. عبدالهی، سیدمجید؛ زمانی، بیبی عشرت؛ ابراهیمزاده، عیسی؛ زندی، بهمن و زارع، حسین (1389)، بررسی تطبیقی دیدگاههای استادان و مدیران اجرایی دانشگاه اصفهان درباره موانع عمده مشارکت اساتید در دوره های آموزش مجازی، فصلنامه فناوری آموزش، 3، 4: 214 ـ 203. عزتی، میترا؛ یوزباشی، علیرضا و شاطری ، کریم (1396)، ارزیابی وضعیت موجود دوره های آموزشی و ارائه الگوی کیفی ارتقای اثربخشی دورههای آموزشی (مورد: سازمان امور مالیاتی کشور)، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4، 12: 148 ـ 127. فتحی واجارگاه، کوروش (1397)، برنامه ریزی آموزش ضمنخدمت کارکنان، تهران: سمت. فتحی واجارگاه، کوروش؛ پرداختچی، محمدحسن و ربیعی، مهدی (1395)، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1، 4: 12 ـ 5. فداییان، بهرام (1393)، ارائه مدلی برای ارتقای رضایت کارکنان از دورههای آموزش ضمنخدمت در شرکت ملی گاز ایران، به راهنمایی: حمیده رشادتجو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، مقطع دکتری مدیریت آموزشی. قدوسیان، احمد (1391)، کاربرد تکنولوژی آموزشی در ارتقای سلامت، تهران: بحرالعلوم. محمدپورزرندی، حسین؛ زمانیمنش، حامد و خراسانی، اباصلت (1396)، رویکردهای نو در آموزش و توسعه منابع انسانی، تهران: آفتاب اندیشه. مشبکی، اصغر و تیمورنژاد، کاوه (1392)، رویکردهای راهبردی و عملیاتی به مدیریت تحول سازمانی، تهران: انتشارات هیأت. نوری، فیروز (1390)، استقرار استاندارد ISO10015: 1999در سازمانها و صنایع، تهران: انتشارات آذر. نوهابراهیم، عبدالرحیم و مجیدی، داود (1393)، ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزش ضمنخدمت در ارتقای عملکرد شغلی کارکنان پلیس، فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 3، 2: 118 ـ 95. واعظی، سیدکمال و رزاقی، علیمحمد (1397) بررسی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر توسعهی مهارتهای نوآوری و کارآفرینی در نظامهای آموزشی ضمنخدمت کارکنان، موردمطالعه: سازمان ثبت احوال کشور، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 18: 179 ـ 159. یغماییسابق، مهسا (1391)، تاثیر آموزش ضمنخدمت بر مهارتهای شغلی کارکنان کتابخانه های عمومی شهر تبریز، فصلنامه دانششناسی، 17، 5: 116 ـ 105.
Armstrong, Michael, (2015), Armstrong's essential human resource management practice, Page London, Kogan. Baht, Zahid, H, (2013), Impact of Training on Employee Performance: A Study of Retail Banking Sector in India, Indian Journal of Applied Research, 3, 6, 292-293. Basturk, R, (2012), Investigation Of Elementary School Teacher’s Perception And Expectations About In-Service Education, (H. U. Journal ofEducation) , 42, 96 -107 . Borate, Neeraj& Dr. Gopalkrishna& Dr. Shiva Prasad H&C, Sanjay L, (2014) , A Case Study Approach for Evaluation of Employee Training Effectiveness and Development Program,The International Journal Of Business & Management, 2, 6, 1-10. Creswell,J,W, (2014), Research Design: Qualitative and, Mixed Method Approach, London, SAGE Publications. DelfanAzari, Gh,A& Yadegari, F & Nazem, F,(2018), Offering a Human Resources Model for Training in the Ministry of Sports and Youth, International Journal of Social Sciences (IJSS), 8, 1, 19-33. Edwards, Deborah, (2015), A systematic review of the effectiveness of strategies and interventions to improve the transition from student to newly qualified nurse, Int J Nurs Stud, 52, 7, 12,54-68. Institute of Personnel Management (2014), Continuous Development – People and Work, London, Institute of Personnel Management. Jaworski, Caitli, (2018), The effects of training satisfaction, employee benefits, and incentives on part-time employees’ commitment, International Journal of Hospitality Management, 74, 1-12. Junejo, Muhammad Imran&Samiullah, Sarwar& Rizwan Raheem, Ahmed, (2017), Impact of In-Service Training on Performance of Teachers A Case of STEVTA Karachi Region, International Journal of Experiential Learning, 2, 2, 50-60. Koç, Ebru Melek, (2016), A General Investigation of the In-Service Training of English Language Teachers at Elementary Schools in Turkey, International Electronic Journal of Elementary Education, Inonu University, ELT Department, Turkey, 8, 3, 455-466. Mathis, Robert, L& John Jackson (2013), Human Resource Management, John Jackson, ISBN-15: 978-1305258327. Mohd Zairi, Husain, Determining Teaching Effectiveness for Physical Education Teacher, Procedia - Social and Behavioral Sciences,172,27,(2015),733-740, (February 21, 2020) ,www.sciencedirect.com Noe, R,A, (2016), Employee training and development, Boston, McGraw-Hill Education. Öztürk, Mustafa (2019). An Evaluation of an Innovative In-Service Teacher Training Model in Turkey, International Journal of Higher Education, 8, 1, 23-36. Palys, T, (2008). Purposive sampling. In L. M. Given (Ed.) The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methodology, (Vol.2) , Sage: Los Angeles, pp, 697-8. Samafun, Niet, Human Resourse management, (1990) , (February21,2020) , www.emerald.com Straus, A, & Corbin, J, (2008), “Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory, Los Angeles, stage publication, pp: 156. Sung, Sun. (2014). Do organizations spend wisely on employees? Effects of training and development investments on learning and innovation in organizations, Jornal Organization Behavior, 35, 3, 393–412.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 637 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 732 |