تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,847,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,708,075 |
شناخت آسیبپذیری معابر طبقاتی با رویکرد پدافند غیرعامل (مطالعه موردی: بزرگراه شهید صدر تهران) | ||
پدافند غیرعامل | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، آذر 1392، صفحه 57-68 اصل مقاله (497.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی سعیدی* 1؛ یزدان یاوری2 | ||
1استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
تاریخ دریافت: 20 شهریور 1392، تاریخ بازنگری: 17 مهر 1392، تاریخ پذیرش: 16 دی 1392 | ||
چکیده | ||
شهرها از جمله مهمترین اهداف در جنگها میباشند. کشورهای متخاصم برای از کار انداختن سیستم دفاعی اهداف خویش، در پی مختل نمودن مراکز ثقل در این کشورها هستند. راهها و معابر، از جمله مهمترین اهداف در تقابلات آینده میباشند. با از کار افتادن راهها و معابر، امکان حملونقل در شهر مختل شده و این امر باعث از کار افتادن سیستمهای دفاعی میگردد. لذا برای دفاع از شهرها، حفاظت از شبکه معابر، امری لازم و ضروری است. برای دفاع از معابر شهری در ابتدا لازم است که نقاط آسیبپذیر این معابر مشخص گردیده و برای این نقاط تمهیدات ویژه در نظر گرفته شود. این پژوهش تلاشی برای بررسی آسیبپذیری یکی از مهمترین شریانهای مواصلاتی تهران یعنی بزرگراه طبقاتی شهید صدر در شمال شهر تهران است. برای یافتن میزان آسیبپذیری این معبر، ابتدا شاخصهای مؤثر بر آسیبپذیری این معابر شناسایی و وزندهی گردید و در ادامه، این شاخصها در قالب لایههای اطلاعاتی در نرمافزار Arcgis مورد ارزیابی قرار گرفته و نقشه آسیبپذیری بزرگراه طبقاتی صدر مشخص شد. در انتها یکی از آسیبپذیرترین نقاط یافتشده مورد بررسی قرار گرفته و عناصر تأثیرگذار بر آسیبپذیری این نقطه بیان گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
پدافند غیرعامل؛ معابر طبقاتی؛ تهدید؛ روش سلسلهمراتبی؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Elevated Expressways Vulnerability Assessment with Passive Defense Approach (Case Study: Sadr Elevated Expressway) | ||
نویسندگان [English] | ||
A. Saeidi1؛ Y. Yavari2 | ||
1- | ||
2ihu | ||
چکیده [English] | ||
Cities are one of the most important targets in wars. Hostile countries intend to disrupt centers of gravity of these countries in order to neutralize their defensive systems. In cities, roads and passages are the most important war targets in future confrontations. Without roads and passages, a city’s transportation facilities will be disrupted and will cause the defensive systems to be inactivated. Therefore; to defend cities, protecting passage networks is a necessary issue. The first step to defend city roads and passages is to determine the possible vulnerable points of these roads and passages and furthermore; necessary measures must be taken in this regard. This essay attempts to investigate the vulnerability of one of the most important city roads in north Tehran – Iran, The Martyr Sadr Elevated Expressway. In order to determine the vulnerability rate of this Elevated Expressway, at first, some parameters influencing the vulnerability of this Elevated Expressway were identified and weighted and then they were assessed in the format of information layers in ESRI-ArcGIS desktop package, and the vulnerability maps of the expressway were created. At the end, one of the most identified vulnerable points was reviewed and the influencing parameters of this point was expressed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Passive Defense, Elevated Expressway, Threat, Hierarchy Process, Geospatial Information System | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 948 |