تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,141 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,704,900 |
وضعیت سرمایه فکری در نظام آموزش یکی از دانشگاههای وابسته به نیروهای مسلح | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
دوره 19، شماره 89، آذر 1399، صفحه 57-79 اصل مقاله (869 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
روحالله مرادی1؛ واجد رضایی* 2 | ||
1دکتری مدیریت مالی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی | ||
تاریخ دریافت: 16 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 11 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی وضعیت سرمایه فکری یکی از دانشگاههای وابسته به نیروهای مسلح، بهمنظور مدیریت این سرمایه است تا بدینوسیله این دانشگاه در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، که در آن دانش از اهیمت بسیاری برخوردار است، نقش پررنگتری داشته باشد. بهمنظور رسیدن به هدف از معیارهای سرمایه فکری، که در تحقیق مرادی و رضایی (1399) برای این دانشگاه تعیین شد در پرسشنامههای این تحقیق استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق استادان، مدیران گروهها و دانشجویان دانشگاه مورد مطالعه بودند.معیارهای سرمایه فکری بررسیشده با استفاده از روشهای TOPSIS، ELECTRE و AHP رتبهبندی شد و درنهایت وضعیت این دانشگاه بر اساس این معیارها مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که سرمایه فکری در این دانشگاه به سه دسته سرمایه انسانی، سرمایه رابطهای و سرمایه ساختاری تقسیم میشود و این دانشگاه بر اساس هفت معیار سرمایه انسانی، شش معیار سرمایه ساختاری و هفت معیار سرمایه رابطهای به اصلاح نیاز دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه فکری؛ سرمایه ساختاری؛ سرمایه انسانی؛ سرمایه رابطهای؛ سرمایه فکری دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Status of Intellectual Capital in the Higher Education System of the Army of the Islamic Republic of Iran: A Case Study of Imam Ali Officers' Academy | ||
نویسندگان [English] | ||
Ruhollah Moradi1؛ wajed rezaei2 | ||
1- Ph.D. in Financial Management, Allameh Tabatabai University | ||
2M.Sc., Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the intellectual capital of Imam Ali Officers' Academy in order to manage this capital, in order to advance the goals of the Islamic Republic of Iran, which knowledge is of high importance in this country and have a big role. In order to achieve this goal, the criteria of intellectual capital that were determined for this university in Moradi and Rezaei (2020) research were used in the questionnaires of this research. The statistical population of the research consists of professors, department heads and students of Imam Ali Officers' Academy. The criteria of intellectual capital were evaluated using TOPSIS, ELECTRE and AHP techniques and finally the situation of this university was evaluated based on these criteria. Findings showed that the intellectual capital of Imam Ali Officers' Academy is divided into three categories of human capital, relational capital and structural capital, and this university is not in a favorable condition based on 7 criteria of human capital, 6 criteria of structural capital and 7 criteria of relational capital. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" Intellectual Capital", "Structural Capital", "Human Capital", "Relational Capital", "University Intellectual Capital" | ||
مراجع | ||
باقرزاده، کمال؛ باقری، فاطمه (1398)، بررسی رابطه سرمایه فکری و تعهد سازمانی با رهبری تحولآفرین کارکنان دانشگاه پیام نور. خلیلی، یاسمن (1396)، طراحی مدل گزارشگری سرمایه فکری در دانشگاههای ایران، پایاننامه دکتری دانشگاه مازندران. شرفی، محمد؛ عباسپور، عباس (1393)، ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دور ششم، ش 2. شهسواری، امیر؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ ابوالقاسمی، محمد (1392)، مدیریت سرمایههای فکری دانشگاه: مطالعه موردی دانشگاه صنعتی شریف. آموزش مهندسی ایران، 15(60): 116 ـ 91. عباس پور، عباس؛ شرفی، محمد؛ مقدم، مینا (1392)، ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، ش 4: 54 .27. عطایی، محمد (1396)، تصمیمگیری چندمعیاره، شاهرود: انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود. محمدبیگی، ابوالفضل؛ محمدصالحی، نرگس؛ گل، محمدعلی (1393)، روایی و پایایی ابزارها و روشهای مختلف اندازهگیری آنها در پژوهشهای کاربردی، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۳، ش ۱۲. مرادی، روحاله؛ رضایی، واجد (1399)، تدوین شاخصهای سرمایه فکری در نظام آموزش عالی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری. مهدینژاد، محمد؛ سعادتی، مجتبی؛ خسروجردی، علی؛ فخری، مجید (1396)، طراحی الگوی سازمانهای دفاعی دانشبنیان، فصلنامه مطالعات دفاعی راهبردی، سال پانزدهم، ش 68: 92 ـ 71. میرکمالی، محمد؛ ظهورپرونده، وجیهه (1389)، تدوین الگویی برای اندازهگیری سرمایه فکری در دانشگاههای ایران (مطالعه موردی دانشگاه فردوسی)، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت سرمایه فکری. Chen, J.; Zhu, Z. & Xie, H.Y. (2004). Measuring Intellectual Capital: A New Model and Empirical Study, Journal of Intellectual Capital, 5(1). Chun Huang,Y. Chun Jim Wu, Y. (2007). Intellectual Capital and Knowledge Productivity: The Taiwan Biotech Industry. International Journal of Management ecision,48,4: 580-599. De- Castro, M., Delgado- varde, G . Lopez-Saezm, and Navas- lopez., J.E. (2011). Toward an intellectual capital – based view of the firm origins and nature Journal of business ethics, 98(4): 649-662. Latas, Robert, (2016). Intellectual Capital Within the Project Management. Theoretical Foundation of Civil Engineering, 153: 384-391. Lu, W. (2012). Intellectual capital and university performance in Taiwan. Economic Modeling, 29: 1081-1089. Ousana, V, and Gerardo, M. (2008). Information technology as intellectual capital?instructional production at the technologic de monterry. the university of arizona, p. 305. Ramirez, Y., Merino, E. and Manzaneque, M. (2019), "Examining the intellectual capital web reporting by Spanish universities", Online Information Review, Vol. 43. No. 5, pp. 775-798. Rowley, J. (2000). Is higher education ready for knowledge management? The International journal of educational management1497): 325-333. Sanchez, Polama, Elena, Susana, (2013). Intellectual capital in universitiesImproving transparency and internal Management. Journal of Intellectual Capital, Vol. 7 No. 4, 2006, pp. 529-548. Secundo G, Margherita A, Elia G, Passiante G. Intangible assets in higher education and research: Mission, performance or both? J Intellec Cap. 2010; 11(2): 57-140. Secundo, Giustina & Elena Perez, Susana & Martinaitis, Žilvinas & Leitner, Karl Heinz, (2017). "An Intellectual Capital framework to measure universities' third mission activities," Technological Forecasting and Social Change, Elsevier, vol. 123 (C), pages 229-239. Stewart, T. A. (1998), La Nueva Riqueza De Las Organizaciones: El Capital Intellectual, Barcelona: Granica, 70-72. The Bontis, N. (1998). Intellectual capital: An exploratory study that develops measures and models. Management Decision, 36(2): 63-73. Yong, Jing, Yusliza, , Ramayah Fawehinmi, Olawole, (2018). Nexus between green intellectual capital and green human resource management. Journal of Cleaner Production Volume 215, 1 April 2019, Pages 364-374. Yusoffa ,Yusmazida, Muhamad, KhalilOmar, Maliz, (2019). Do all elements of green intellectual capital contribute toward business sustainability? Evidence from the Malaysian context using the Partial Least Squares method. Journal of Cleaner ProductionVolume234, 10 October 2019, Pages 626. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |