تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,181 |
بررسی الزامات و راهکارهای تعمیق اخلاق حرفه ای معلمان (با محوریت گام دوم انقلاب اسلامی) | ||
سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی | ||
دوره 1، مقالات اولین همایش بین المللی گام دوم انقلاب - شماره پیاپی 1، 1398 اصل مقاله (694.47 K) | ||
تاریخ دریافت: 27 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 27 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
توسعه اخلاق از شاخصه های اصلی تمدن نوین اسلامی است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب«اخلاق» را «جهتدهنده تمام فعالیت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه» دانسته و به رشد بیشتر اخلاقیات در جامعه به ویژه میان جوانان، نوجوانان و نونهالان توصیه و تأکید کرده اند. به منظور دستیابی به این هدف، آموزش و پرورش (به ویژه معلمان) برای تربیت اخلاقی نسل جوان مسئولیتی بنیادین دارند. براساس نقش الگویی و مرجعیت معلمان، به نظر میرسد ایفای این نقش تربیتی در درجه اول مستلزم پایبندی معلمان به اخلاق حرفهای است. اما متأسفانه کاستیهایی جدی در این زمینه وجود دارد که خود میتواند ناشی از ناکارآمدی برنامههای آموزش اخلاق حرفهای معلمان باشد. هدف محقق از انجام این پژوهش کیفی و کاربردی (توسعهای) تلاش برای دستیابی به برنامه جامع آموزش اخلاق حرفهای برای معلمان و پاسخگویی به این سؤال است که «چگونه میتوان در گام اول، معلمان را به طور وسیعتر و عمیقتری برای شرکت در برنامه مذکور برانگیزاند؟ سپس برای آنها برنامههای جامع و مؤثر آموزشی ترتیب داد؟» بنابراین، ابتدا با توجه به تفاوتهای فردی مخاطبان، آثار و نتایج اخلاق حرفهای معلمی به صورت وسیع و چندبعدی توجیه شد تا مبنایی برای برانگیزانندگی بیشتر معلمان فراهم آید؛ سپس مؤلفهها و ابعاد یک برنامه جامع و کارآمد آموزش اخلاق حرفهای (اعم از مؤلفههای شناختی، گرایشی و مهارتی) تبیین شد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیانیه گام دوم انقلاب؛ اخلاق حرفه ای معلم؛ آموزش اخلاق؛ مؤلفههای آموزش اخلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی الزامات و راهکارهای تعمیق اخلاق حرفه ای معلمان (با محوریت گام دوم انقلاب اسلامی) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |