تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,203 |
تعداد مقالات | 8,704 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,207,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,210,508 |
آسیبشناسی تعلیموتربیت دینی در دانشآموزان متوسطه (از دیدگاه متخصصان تعلیموتربیت، معلمان و دانشآموزان) | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 29، شماره 51، مرداد 1400، صفحه 233-251 اصل مقاله (340.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
دکتر بابک شمشیری1؛ علی شیروانی شیری* 2؛ لیلا زارعی3 | ||
1دانشیار،گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران | ||
2نویسنده مسئول: استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 06 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی آسیبهای تعلیموتربیت دینی در نظام آموزشوپرورش رسمی کشور و ارائه راهکارهای مناسب درجهت کاهش آنها باتوجهبه نگاه معلمان، متخصصان و دانشآموزان در این زمینه میباشد. در عصر جدید که تقریباً همهروزه، شاخصهای دانش و مهارتهای زندگی در آن، از نو تعریف میشوند، یکی از مهمترین مسائلی که توجه اغلب صاحبنظران تعلیموتربیت را به خود جلب و پژوهش در این زمینه را ضروری نموده، رویکرد طرح نوین تربیت دینی در حوزه نظام آموزشوپرورش رسمی کشور است. این پژوهش در رویکرد کیفی و با روش مصاحبه نیمهسازمانیافته انجام گرفته است. جامعه پژوهشی، اساتید تعلیموتربیت دانشگاهها، معلمین دینی و پرورشی و دانشآموزان دوره متوسطه میباشند که بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند و از اصل نمونهگیری با حداکثر تنوع و رسیدن به نقطه اشباع بهره گرفتهایم. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها نیز رویکردی توصیفی- تفسیری است. یافتهها نشان داد که عوامل آسیبزا و موانع تربیت دینی را میتوان به: 1. عوامل مربوط به مسئولان و برنامهریزان درسی و آموزشی و 2. عوامل مربوط به فرایند برنامهدرسی (نیازسنجی، اهداف، محتوا، روش، معلم، فراگیر، زمان، مکان، ارزشیابی) تقسیم نمود. درنهایت با تجدیدنظر در تدوین همه مراحل برنامهریزی درسی و هماهنگی بینبخشی همه نهادهای جامعه و توجه به برنامه درسی پنهان، بخشی از این آسیبها قابل پیشگیری هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ آسیبشناسی؛ تربیتدینی؛ نظام آموزشوپرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Pathology of Religious Education of High School Students (From the Viewpoints of Educators, Teachers and Students) | ||
نویسندگان [English] | ||
Babak Shamshiri1؛ ali shiravani shiri2؛ leila zarei3 | ||
1Associate professor at the Department of Educational Sciences, Shiraz University | ||
2Corresponding author: assistant professor at the Department of Educational Sciences, Farhanguian University | ||
3Master’s degree | ||
چکیده [English] | ||
This research generally aims at identifying the damages of religious education in the formal education system of the country, and providing appropriate solutions for the reduction of these problems on the basis of the views of teachers, educators and students. In this modern era of education, in which indicators of knowledge and life skills are being redefined almost every day, a highly important issue that has attracted the attention of most educational experts and research topics, involves the new plan of religious education in the formal education system of the country. This is a qualitative research using a semi-organized interview method. The research community includes university professors, religious and educational teachers, and high school students selected purposefully by maximum diversity and saturation point sampling method. The data analysis contains a descriptive-interpretive approach. Findings showed that destructive factors and barriers against religious education can be divided into two groups: 1. Factors related to the officials and curriculum planners, and 2. Factors related to the curriculum designing (needs analysis, objectives, content, method, teachers, comprehensiveness, time, place, evaluation). To conclude, some of these damages can be prevented by reconsidering the development of all stages of curriculum planning and coordination among all institutions of the society and paying attention to the hidden curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, pathology, religious training, the education system | ||
مراجع | ||
باقری نوعپرست، خسرو (1380)، آسیب و سلامت در تربیتدینی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، شماره 6: 13- 60.
باواخانی، آزاده و میرشاهجعفری، سیدابراهیم (۱۳۹۴)، آسیبشناسی تربیت دینی در برنامه درسی دوره متوسطه ازمنظر معلمان و دانشآموزان، کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در علوم تربیتی و روانشناسی و آسیبهای اجتماعی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین و مرکز مطالعات و تحقیقات، قابلدسترسی از لینک : https://civilica.com/doc/438394
بناری، علیهمت (1380)، نگاهی به عوامل آسیبشناسی تربیت دینی نوجوانان و جوانان باتأکیدبر عوامل آسیبزا در نظام آموزشوپرورش، دوفصلنامه تربیت اسلامی، شماره 6.
بهشتی، احمد (1366)، مسائل و مشکلات تربیتی، ج 3، بیجا: سازمان تبلیغات اسلامی.
پورنیکبخت، کبری (1391)، تبیین و آسیبشناسی تربیت دینی و رابطه آن با روانشناسی رشد، پژوهشنامه تربیت تبلیغی، پاییز، پیششماره 1.
چراغچشم، عباس (1386)، آسیبشناسی تربیت دینی در مدارس، کتاب نقد، شماره42، بهار1386.
حجتی، محمدباقر (1366)، اسلام و تعلیموتربیت، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حسینزاده، امیدعلی و مشرفی، هاشم (1389)، تحلیل عاملی عوامل آسیبزای تربیت دینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، زن و مطالعات خانواده، شماره 7: 60-41.
خسروپناه دزفولی، عبدالحسین (1386)، آسیبشناسی جامعه دینی، چاپ دوم، تهران: دفتر نشر معارف.
دانشگر، سعید؛ جعفری، ابراهیم و لیاقتدار، محمدجواد (1383)، آسیبپذیری تربیت دینی و زمینههای آموزشگاهی آن، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره سوم: 33-52.
داوودی، محمد و اعرافی، علیرضا (1394)، سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهلبیت (ع): تربیت دینی، جلد دوم، چاپ 12، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
دژاکام، علی (1375)، تفکر فلسفی غرب از دیدگاه استاد مرتضی مطهری، ج1، تهران: نشر اندیشه.
راس من گرچن و کاترین مارشال (1395)، روش تحقیق کیفیْ، ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رهنما، اکبر (1386)، آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان دوره متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران دینی شهر قم، نشریه مسائل کاربردی تعلیم وتربیت اسلامی، بهار 1386، سال دوم، شماره پنجم: 7-20.
رهنما، اکبر؛ طباطبایی، فرزانه و علیین، حمید (1385)، آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، سال سیزدهم ، شماره21: 43-.60.
ساجدی، ابوالفضل (1388)، دینگریزی چرا؟ دینگرایی چهسان؟ قرآن و نظام تربیتی نسل نو، چاپ چهارم، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
سعیدی رضوانی، محمود و بینقی، تقی (1380). تأملی در باب تناسب نظام آموزشوپرورش رسمی با تربیت دینی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، شماره 6: 106- 132.
شاطریان محمدی، فاطمه و سلطانعینی، زهرا (1386). بررسی فراتحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت دبیران دینی و قرآن در جلب علاقمندی دانشآموزان به این دروس، پژوهشهای تربیت اسلامی، شماره 3: 115 -140.
صافی، احمد (1384)، آموزشوپرورش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه، تهران: انتشارات سمت.
علوی، سیدحمیدرضا (1385)، بررسی رفتار دینی و عوامل مرتبط با آن در نوجوانان دبیرستانهای کرمان، دوفصلنامه تربیت اسلامی، بهار و تابستان 1385، شماره دوم: 143- 164.
غرویان، محسن (1383)، آسیبشناسی تربیت دینی، ماهنامه معرفت، سال سیزدهم، شماره ۱۰ (پیاپی 85)، 97- 103.
کریمی، عبدالعظیم (1381)، تربیت طربناک، چاپ اول، تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
کیومرثی، غلامعلی (1389)، مبانی و اصول تربیت دینی و تفاوت آن تعلیمات دینی، چاپ هشتم، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (1390).
مشرفی، هاشم (1389)، بررسی عوامل آسیبشناختی تربیت دینی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان اهر، پایاننامه دانشجویی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
Maykut, P. & Morehouse, R. (1995). Beginning Qualitative Research: A Philosophic and Practical Guide. London: Falmer Press.
Creswell, John W. (1995). Research Design Qualitative and Quantitative Approaches. London: Sage Publication.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471 |