تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 8,436 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,300,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,552,849 |
مبانی مکتبی «جامعه اسلامی» در منظومه فکری امام خامنه ای (مدظله) | ||
سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی | ||
دوره 2، مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب - شماره پیاپی 2، 1399، صفحه 1-19 اصل مقاله (444.36 K) | ||
نویسندگان | ||
محمود پاکیزه* ؛ محمد شبدینی | ||
استادیار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) | ||
تاریخ دریافت: 21 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
مفهوم شناسی جامعه اسلامی و فهم مبانی نظری آن در این نوشتار، حداقل از دو جهت اهمیت می یابد: اولا اینکه این مفهوم، یکی از وجوه تمایز و تشخصِ این جامعه با سایر جوامع (نظیر جامعه لیبرالی، جامعه کمونیستی و یا حتی جوامع دینیِ غیر اسلامی نظیر جامعه مسیحی و یا جامعه یهودی) است. ثانیا در مراحل پنج گانه رسیدن به تمدن اسلامی (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی) که از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان یک متفکر و اندیشمند مسلمان ترسیم شده، جامعه اسلامی به عنوان چهارمین موقف از مواقف تمدن سازی، از اهمیت بالایی برخوردار است. حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان یک متفکر مسلمان، تلقی خاصی از مفهوم جامعه اسلامی دارد. پرسش بنیادین پژوهش حاضر این است که مهم ترین مولفه هایِ مبناییِ تاثیر گذار بر تلقی آیت الله خامنه ای از جامعه اسلامی کدام اند و نحوه ی این تاثیرگذاری چگونه است؟ برای فهم این تلقی خاص و نیز کشف جایگاه جامعه اسلامی در منظومه فکری ایشان، لازم است بنیادهای پیشینیِ جامعه اسلامی در نگاه ایشان فهم شود. روش نوشتار حاضر، توصیفی- تحلیلی است. فرضیه این نوشتار این است که مبانی پیشینیِ آیت الله خامنه ای( که ذیل عنوان کلی بنیادهای اندیشه اسلامی می توان از آن یاد کرد)، تاثیر تعیین کننده ای بر تلقی و نوع نگاه ایشان به جامعه اسلامی دارد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که چهار مفهوم بنیادینِ «توحید»، «ولایت»، «هستی شناسی اسلامی» و «انسان شناسی اسلامی»، تاثیر خاصی بر مختصات و ترسیم جایگاه جامعه اسلامی در نگرش آیت الله خامنه ای دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مکتب؛ جامعه اسلامی؛ امام خامنهای؛ توحید؛ ولایت؛ انسان شناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |