تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 8,438 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,337,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,582,485 |
نقش مودت اهل بیت(ع) در مکتب شهید سلیمانی | ||
سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی | ||
دوره 2، مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب - شماره پیاپی 2، 1399، صفحه 1-23 اصل مقاله (713.29 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد هادی منصوری* 1؛ آمنه قریب دوست2 | ||
1استادیار گروه معارف قرآن و حدیث، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم،ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از اهداف اصلی ارسال پیامبران، تعالی اخلاق و معنویتِ توحیدمحور است. پیامبر رحمت نیز به عنوان خاتم پیامبران، هدف بعثت خویش را اتمام مکارم اخلاق برشمرد و اجر رسالتش را «مودت فی القربی» قرار داد. بر پایه آموزه های وحیانی، اهتمام به ادای اجر رسالت، بستر ساز معنویت و اخلاقی است که در بیانیه گام دوم، جهت دهنده همه حرکتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه معرفی شده و به مثابه دو راهبرد مهم نیل به تمدن نوین اسلامی است. اصلیترین ویژگی شهید سلیمانی و مکتب او به عنوان «مدرسهای درس آموز»، اهتمام به ادای چنین اجری است. حاج قاسم سلیمانی، نمونه برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) است که با پیوند اخلاق و معنویت توحیدمحور در راستای تحقق حرکت انبیاء و امامان (ع) جان خویش را فدا نمود. نوشتار پیش رو با روش توصیفی ـتحلیلی، کارآمدی مودت در اخلاق و معنویت را با محوریت شهید سلیمانی با تأکید بر آیات و روایات برمیرسد. بر اساس یافتههای پژوهش، «مودت فی القربی» علاوه بر ایفای نقش بازدارندگی در راستای پاکسازی نفس، نقش تمهیدی در تعالی اخلاق و معنویت در سه محور ارتباط انسان با خدا، اهل بیت (ع) و مردم دارد. در پرتو مودت اهل بیت (ع)، خشیت حقیقی از خدا و اخلاق معنا می پذیرد و با پیروی محض و اولویت بخشی عملی نسبت به اهل بیت (ع) و نیز توسل و خدمتگزاری به ایشان، معنویت تعالی می یابد. در پرتو چنین مودتی بود که شهید سلیمانی با رابطهای متواضعانه و صادقانه به جامعه انسانی خدمت رسانی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مکتب شهید سلیمانی؛ مودت ذی القربی؛ اجر رسالت؛ اخلاق و معنویت توحید محور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |