تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,231 |
تعداد مقالات | 8,931 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,697,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,588,781 |
بررسی تأثیر پارامترهای ژئوتکنیکی بر منحنی نشست زمین در اثر حفاری تونل EPB-TBM در محیط های شهری دارای خاک آبرفتی با مدل سازی عددی | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، شهریور 1400، صفحه 11-19 اصل مقاله (471.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 04 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 07 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
در تحقیق حاضر، جهت تعیین تاثیرپذیری منحنی نشست سطحی و سطح ریسک ساختمانهای سطحی از پارامترهای ژئوتکنیکی، پارامترهای سربار تونل، مدول الاستیسیته، چسبندگی، زاویه اصطکاک داخلی و نیز وجود آب زیرزمینی به عنوان پارامترهای مورد مطالعه در نظر گرفته شدهاند. در مدلسازی عددی، از مدل رفتاری سخت شوندگی پلاستیک استفاده شده است. در ادامه با داشتن رابطه نشست سطحی حاصل از مدلسازی عددی رده ریسک ساختمان در هر حالت تعیین شده است. با تعیین رده ریسک ساختمان در هر حالت، تاثیرپذیری ریسک از پارامترهای یاد شده مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که پارامترهای چسبندگی، زاویه اصطکاک داخلی و آب زیرزمینی تاثیر نسبتا کمی در ریسک متوجه ساختمانهای سطحی دارند. از طرفی، پارامترهای سربار و مدول الاستیسیته نقش زیادی در شکل منحنی نشست و سطح ریسک دارند. با شناخت تاثیر هر یک از پارامترها، امکان پیش بینی ریسک بالقوه ساختمانها و بهینهسازی تمهیدات لازم جهت کاهش این خطرات فراهم میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تونلسازی مکانیزه؛ نشست سطحی؛ سطح ریسک ساختمانها؛ مدلسازی عددی؛ اندیس آسیبپذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical investigation of the effects of geotechnical parameters on surface settlement curves due to EPB-TBM urban tunneling in alluvial areas Mohammad Ali Iranmanesh1*, Ali Arianfar2, Sadegh Amoon3 | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the effects of geotechnical parameters such as oberburden, elasticity modulus, cohesion, friction angle as well as ground water level on surface settlement and the corresponding risk on surface buildings are investigated through numerical analysis. The advanced constitutive law of Plastic Hardening is utilized to accurately reflect the Soil behavior in unloading. Using the surface settlement curves obtained from numerical analysis, the risk category of surface buildings are calculated and the effectiveness of each parameter on the risk level is investigated. The results show that the cohesion, friction angle and ground water level do not have a remarkable effect on surface settlement and the corresponding risk. However, the amount of overburden and the soil elastic modulus considerably affect the surface settlement and the risk level subjected to the surface buildings. Recognizing the role of each parameter, enables us to predict the potential risk on surface buildings and to optimize the approaches for mitigating these risks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mechanized tunneling, surface settlement, risk level of buildings, Numerical simulation, vulnerability index | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |