تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,324,845 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,039,792 |
انحراف از جوشش هستهای (DNBR) در شرایط کاهش جریان "خنککننده قلب راکتور VVER1000" | ||
علوم و فناوریهای پدافند نوین | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 44، مرداد 1400، صفحه 131-141 اصل مقاله (722.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قاسم سوری* 1؛ مسعود عبداله زاده2؛ محسن شایسته3؛ اردشیر باقری3 | ||
1سپاه انصار الحسن ع | ||
2دانشگاه امام حسین ع | ||
3هیئت علمی | ||
تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 03 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
در یک حادثه فرضی در راکتور که ناشی از نقص در سیستم پمپ مدار اول میباشد، دبی جرمی خنککننده به تدریج افت پیدا کرده که در این شرایط پدیده انحراف از جوشش هستهای باعث کاهش حرارت و افزایش شار حرارتی بر روی غلاف سوخت میشود. در این مقاله ابتدا به روش بررسی قلب تحلیل گذرای مؤلفههای ترموهیدرولیکی قلب راکتور 1000VVER - در شرایط کاهش جریان خنککننده با استفاده از کد COBRA-EN انجام گردید. در ادامه بر اساس کاهش تغییرات زمانی توان قلب راکتور و دبی ورودی خنککننده با استفاده از ترکیب بندی قلب راکتور با کد 5RELAP در حالت گذرای کاهش جریان خنککننده به میزان 30% تغییرات زمانی DNBR و تعدادی از مؤلفههای ترموهیدرولیکی خنککننده قلب راکتور در مدت زمان s 120 بررسی گردید و نتایج با کد COBRA-EN مقایسه گردید. سپس بر اساس نتایج خروجی کد COBRA-EN در شرایط کاهش جریان خنککننده قلب راکتور، برای داغترین کانال قلب راکتور بر اساس مقادیر FSAR راکتور، مؤلفه انحراف از جوشش هستهای (DNBR) ارزیابی و تحلیل ایمنی قلب راکتور انجام گردید. جهت دقت بیشتر در محاسبات، تغییرات مؤلفههای طراحی و ایمنی برای سه حالت کاهش جریان در کانال داغ (30% و 60% و 90%) بررسی شده است. نتایج نشان میدهند با افزایش زمان جریان دوفازی میشود و محدودیتهای DNBR ایجاد میشود ولی دمای سطح غلاف و میله سوخت از حد مجاز بیشتر نشده و قلب راکتور در محدوده ایمنی قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انحراف از جوشش هستهای؛ تحلیل قلب؛ داغترین کانال سوخت؛ کد COBRA-EN | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Deviation from Nucleate Boiling Ratio (DNBR) in Flow Decreasing Conditions in the “Cooling Part of VVER1000 Reactor Core” | ||
نویسندگان [English] | ||
ghasem soori1؛ masoud Abdollahzadeh2؛ mohsen shaesteh3؛ irdesher bagheri3 | ||
3دانشگاه امام حسین ع | ||
چکیده [English] | ||
In a hypothetical accident in a reactor, the coolant mass flow decreases gradually. In such a condition, the deviation from nucleate boiling ratio decreases the heat transfer from the fuel and increases the heat flux. In this paper, firstly, by means of a transient analysis, core analysis thermohydraulic parameters of the VVER-1000 reactor core were determined by COBRA-EN code in the conditions of reduced coolant current. Then the time-based DNBR variations and a number of thermohydraulic parameters of reactor cooling heart in a 120 seconds time span were evaluated, based on the reduction of temporal changes of reactor heart power and the cooling inlet flow, using the RELAP5 code to model the reactor heart in the “30% cooling flow reduction” transient mode, and the results were compared with COBRA-EN code. Then, based on the outputs of COBRA-EN code under conditions of reactor core coolant reduction, for the hottest reactor core channel based on the reactor FSAR values, the departure of nucleate boiling (DNBR) parameter was evaluated and the safety analysis of the reactor core was performed. To analyze the sensitivity of the changes, we investigated three modes of flow reduction in the hot channel (30%, 60%, and 90%). The results showed that as the time goes on, the flow becomes biphasic and DNBR limitations are established, but the surface temperature of the clad and the fuel rod do not exceed the safety limit and the reactor is within the safety range. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: COBRA-EN code, Departure of Nucleate Boiling, CoreAnalysis, Hottest Fuel Channel | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 322 |