تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,116 |
تعداد مقالات | 8,124 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,017,841 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,279,580 |
مطالعه عددی تأثیرات میدان مگنتوهیدرودینامیک بر جدایش جریان ناشی از موج شوک انعکاسی | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 26، آذر 1399، صفحه 17-28 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید آرش سید شمس طالقانی* 1؛ احمد قنبری مطلق2؛ سهیلا عبدالهی2؛ سید آرش سید شمس طالقانی* 3 | ||
1پژوهشگاه هوا فضا | ||
2پژوهشگاه هوافضا | ||
3پژوهشکده هوافضا | ||
تاریخ دریافت: 13 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 08 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
در فرآیند تشکیل موج شوک انعکاسی، جدایش جریان در محل انعکاس، یک پدیده متداول است. این پدیده که به جدایش جریان القایی از شوک معروف است، در برخی موارد منجر به وقوع اتفاقات نامطلوب مانند کاهش حجم و اختلال در جریان هوای ورودی به موتورهای رمجت و اسکرمجت میشود. لذا سعی میشود به روشهای کنترل جریانی مختلف این اثرات نامطلوب کاهش یابد.در تحقیق حاضر بهوسیله مگنتوهیدرودینامیک که یکی از روشهای پیشرفته کنترل جریان فعال است، با شتابدهی به لایه مرزیبهوسیله نیروی لورنتس، حباب جدایش کوچک میشود. هدف این پژوهش مطالعه عددیتأثیرات این روش بر جدایش ناشی از موج شوک انعکاسیو همچنین زاویه موج شوک است. شبیهسازی در شرایط دوبعدی به ازای اعداد هارتمن مختلف انجام و تأثیرات آن بر مشخصات جریان مانند فشار، سرعت و خطوط جریان بررسی شد. نتایج حاکی از آن است که اعمال میدان مگنتوهیدرودینامیک میتواندبهطور قابل توجهی گرادیان فشار معکوس و جریان گردابهای را کاهش داده و اندازه حباب جدایش را 40 درصدکوچک کند.علاوه برآن اعمال این میدان زاویه شوک را کمتر کرده که منجر به حرکت رو به جلو حباب جدایش تا حدود 2 درصد طول کانال شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مگنتوهیدرودینامیک؛ کنترل جریان؛ موج شوک انعکاسی؛ جدایش جریان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |