تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,177 |
مدلسازی یک موتور توربوپراپ نمونه در حالت طرح و خارج طرح جهت بررسی اثر عیوب محفظه احتراق بر روی عملکرد آن | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 27، خرداد 1400، صفحه 99-114 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمّد مزیدی شرفآبادی* 1؛ علی سراج2؛ محمد ابراهیم کهد نارویی3 | ||
1عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت | ||
2دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران | ||
3دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا | ||
تاریخ دریافت: 30 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 17 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 14 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
در این مقاله مدلسازی و تحلیل ترمودینامیکی اجزای مختلف یک موتور توربوپراپ و نحوه ارتباط آنها در حالت طرح و خارج طرح در شرایط پایا بررسی میشود. برای تحلیل سیکل در حالت طرح و خارج طرح، الگوریتمی ارائه و یک کد کامپیوتری توسعه داده شده است. سپس نمودارهای عملکردی در شرایط خارج طرح به ازای دماهای ورودی متفاوت توربین، ارتفاعها و ماخهای پروازی مختلف ترسیم و نتایج آنها تفسیر شدهاند. نتایج بهدست آمده با نتایج حاصل از نرمافزار گسترب مقایسه و صحهگذاری شدهاند. همچنین عیوب محفظه احتراق و تأثیر آنها بر روی عملکرد موتور بررسی شده است. از نتایج این مقاله میتوان بهعنوان اولین قدم برای مطالعه عملکرد و ارتقای این نوع موتورها استفاده کرد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که به ازای 10 درصد افزایش افت فشار محفظه احتراق، مصرف سوخت ویژه 14 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین 10 درصد کاهش بازده احتراق، باعث افزایش 13 درصدی مصرف سوخت ویژه و کاهش 17.5 درصدی توان موتور خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدلسازی؛ عملکرد توربینگاز؛ موتور توربوپراپ؛ عیوب محفظه احتراق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Turboprop Engine Modeling in the Design and Off-Design Conditions to Investigate the Effect of Combustion Chamber Defects on its Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mazidi Sharfabadi1؛ Ali Seraj2؛ Mohammad Ebrahim Kahd Narouei3 | ||
1Faculty Member/RIPI | ||
2Faculty of Mechanical Engineering, University of Tehran | ||
3Mechanical Engineering Department, Islamic Azad University Varamin Pishva Branch | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, the thermodynamic modeling and analysis of various components of a turboprop engine and their relation in the steady-state design and off-design performances are addressed. An algorithm is presented and a computer code is developed for the analysis of the cycle in design and off-design conditions. Then off-design performance curves are plotted for different turbine inlet temperatures, flight elevations and Mach numbers and their results are interpreted. The results are compared and validated with the results of GasTurb software. In addition, the effects of the combustion chamber defects on the performance of the engine are investigated. The results of this paper can be used as the first step in the study of the performance and upgrading of these engines. The results of this study show that the specific fuel consumption will rise by 14% for a 10% increase in the combustion chamber pressure drop. Furthermore, the specific fuel consumption increases by 13% and the engine power reduces by 17.5% for a 10% reduction in the combustion efficiency. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modeling, Gas Turbine Performance, Turboprop Engine, Combustion Chamber Defects | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |