تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,846,293 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,195 |
سامانه ناوبری اینرسی به کمک مدل دینامیکی برای زیردریایی ریموس 100 | ||
مکانیک هوافضا | ||
دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 65، آبان 1400، صفحه 57-70 اصل مقاله (5.12 M) | ||
نوع مقاله: گرایش دینامیک، ارتعاشات و کنترل | ||
نویسندگان | ||
سعید نصرالهی* 1؛ آیلار خوشه مهری2؛ محمدرضا پیامی نیا3 | ||
1مجتمع برق و کامپیوتر، دانشگاه مالک اشتر، تهران ایران | ||
2مجتمع برق و کاتمپیوتر، دانشگاه مالک اشتر | ||
3مجتمع برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
تاریخ دریافت: 30 دی 1399، تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 27 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
استفاده از وسایل نقلیه زیرآب خودگردان برای اکتشاف و علوم اقیانوسشناسی در دهه گذشته موردتوجه مراکز تحقیقاتی در سراسر جهان بوده است. ناوبری اینرسی معمولاً بهعنوان اصلیترین وسیله موقعیتیابی برای وسایل نقلیه زیرآب مورداستفاده قرار میگیرد. اشکال اصلی در استفاده تنها از سامانه ناوبری اینرسی خطای رو به رشد در موقعیتها و وضعیتهای برآورد شده به دلیل خطا در خروجی واحد اندازهگیر اینرسی و انتگرالگیری از آنها است. بهطور سنتی حسگرهای خارجی مانند سامانه موقعیتیاب جهانی، گیرندههای صوتی، سرعتسنج داپلری و یا یک دوربین برای کمک به راهحل ناوبری اینرسی جهت محدود کردن خطاهای تخمین استفاده شدهاند. این حسگرهای کمکی چندین معایب عملی دارند که اساساً مربوط به اتکا به اطلاعات خارجی است. یکی از منابع اطلاعاتی که میتواند بدون نیاز به سنجش خارجی اضافی در ناوبری زیردریایی کمک کند، استفاده از مدل دینامیکی آن است. مدل وسیله قادر است حالت سامانه را مطابق با ورودیهای کنترلی و نیروهای خارجی که روی آن عمل میکنند، نشان دهد. در این مقاله یک سامانه ناوبری اینرسی به کمک مدل برای زیردریایی ریموس 100 بر اساس یک مدل دینامیکی غیرخطی 6 درجه آزادی ارائهشده است. سامانه ناوبری ارائهشده از دانش دینامیک وسیله از طریق یک مدل ریاضی که بهصورت تجربی تائید شده است بهره گرفته است. نتایج نشان میدهد که سامانه ناوبری پیشنهادی قابلیتهای ناوبری زیرآب را برای سامانههای فاقد وسایل کمکی مرسوم بهبود میبخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
وسیله زیرآب خودگردان؛ مدل دینامیکی غیرخطی؛ ناوبری اینرسی به کمک مدل؛ فیلتر کالمن توسعهیافته؛ تلفیق اطلاعات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Model-Aided Inertial Navigation System for the Remus 100 AUV | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Nasrollahi1؛ َAYLAR KHOOSHEHMEHRI2؛ Mohammad Reza Payaminia3 | ||
1Department of Electrical and Computer Engineering, Malek-Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
2Department of Electrical and Computer Engineering, Malek Ashtar University of Technology | ||
3Electrical and Computer Engineering, Malek-Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The use of autonomous underwater vehicles (AUV) for the exploration and oceanology science has been a field of interest of several research centers around the world in the last decade. The inertial navigation system (INS) has commonly been used as the principal means of localization for autonomous underwater vehicles. The main drawback of using only the inertia navigation system is the escalating error in the estimated position and attitude due to the error in the output of the inertia measurement unit and its integration. Traditionally external sensors such as: GPS, acoustic transponders, Doppler velocity logs (DVL), or cameras have been used to aid the solution of the inertial navigator by constraining the errors in the estimated positions. These external sensors have several practical disadvantages, basically related to their reliance on external information. One source of information that can assist in the localization of the vehicle, without the need for extra additional external sensing, is the vehicle’s dynamic model. The model of the vehicle is capable of representing the attitude of the system according to the control inputs and the external forces acting on it. In this work, we follow a model-aided inertial navigation system (MA-INS) for Remus 100 AUV based on a 6-DOF non-linear dynamic model. The proposed navigation system utilizes the knowledge of the device dynamics through an experimentally validated mathematical model. The results show that the proposed navigation system improves underwater navigation capabilities for the systems that lack conventional aiding equipment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Autonomous Underwater Vehicle, Nonlinear Dynamic Model, Model-Aided Inertial Navigation, Extended Kalman Filter, Data Fusion | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 286 |