تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 957 |
تعداد مقالات | 6,871 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,681,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,424,235 |
تحلیل دینامیکی سیستم سورتمه جرم متغیر تحت نیروهای متغیر | ||
فصلنامه مکانیک هوافضا | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1400 اصل مقاله (1.1 MB) | ||
نوع مقاله: گرایش دینامیک،ارتعاشات و کنترل | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نجفی1؛ سعید محجوب مقدس ![]() | ||
1دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، گروه مهندسی مکانیک | ||
2هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین | ||
3دانشگاه جامع امام حسین | ||
تاریخ دریافت: 25 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 16 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 20 دی 1400 | ||
چکیده | ||
از سیستم سورتمه بهمنظور آزمایش سازههای ضد نفوذ، آزمون پرش صندلی خلبان و تجهیزات فضایی استفاده میشود که فناوری آن در اختیار تعداد اندکی از کشورهای پیشرفته است. در این پژوهش، تحلیل دینامیکی نیروهای وارد بر یک نمونه از این سیستم، موردبررسی قرارگرفته است. نیروهای مؤثر وارد بر سورتمه شامل نیروی پیشرانه، نیروی پسا و برآ و نیروی اصطکاک است که همگی متغیر میباشند. بهمنظور بدست آوردن نیروی پیشرانه با توجه به مشخصات عملکردی و هندسی سورتمه طراحیشده، اقدام به طراحی گرین موتور سورتمه جهت رسیدن به سرعت 85/0 ماخ در مدت یک ثانیه شده است. پس از استخراج معادلات حاکم جهت بدست آوردن نیروی پیشرانه، با استفاده از برنامهنویسی، تغییرات نیروی پیشرانه در طول زمان سوزش به دست آورده شده و فرموله میشود. در مرحله بعد برای به دست آوردن نیروهای برآ و پسا از شبیهسازی عددی استفادهشده و پس از صحتسنجی روش عددی با پژوهشی تجربی، مقادیر نیروی پسا و برآ در سرعتهای مختلف استخراج و فرموله میگردد. در ادامه با توجه به تغییرات جرم سورتمه در مدت سوزش، نیروی اصطکاک بین ریل و کفشک سورتمه بدست آورده میشود. درنهایت معادله دیفرانسیل سیستم استخراج و رفتار دینامیکی سیستم تحلیل میشود. نتایج نشان میدهد که میزان نیروی اصطکاک در برابر سایر نیروها قابل صرفنظر است. همچنین بیشترین فشار در قسمت داخلی کفشک واردشده که در سرعتهای بالا میتواند منجر به سایش و خرابی سطح ریل شده و منجر به انحراف سورتمه از مسیر ریل گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سورتمه؛ نیروی پسا؛ نیروی برآ؛ تحلیل دینامیکی؛ کفشک؛ نیروی پیشرانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |