تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,502 |
شبیه سازی سه بعدی اثر هندسه و توزیع دما بر عملکرد پیل سوختی اکسید جامد | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 28، اسفند 1400، صفحه 169-184 اصل مقاله (842.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی کیهانپور* 1؛ مجید قاسمی2 | ||
1دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ،تهران ، ایران | ||
2دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 20 دی 1400، تاریخ پذیرش: 01 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
رشد سریع جمعیت، نیاز به منابع تجدید پذیر انرژی را افزایش خواهد داد. از طرفی وسعت آلودگی ناشی از سوختهای فسیلی، زندگی در کره خاکی را دچار مشکل ساخته است. به هر ترتیب ضرورت انتخاب جایگزین مناسب، ارزان قیمت و تمیز برای سوختهای فسیلی آشکار است. از جمله انرژی مطرح، انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله پیلهای سوختی است که به دلیل بازدهی بالا، عدم آلایندگی محیط زیست و نیز مصرف هیدروژن به عنوان سوخت، در حال حاضر راه حل مناسبی میباشند. در این پژوهش پیل سوختی اکسید جامد با دو هندسه متفاوت بهصورت سه بعدی شبیهسازی شده است. معادلات حاکم بر عملکرد پیل سوختی شامل الکتروشیمیایی، مومنتم، انتقال جرم و انرژی بهصورت کوپل شده با استفاده از یک کد المان محدود تعریف، حل و بررسی شدهاند. نتایج نشان داد که هندسه لولهای با مشخصههای یکسان هندسهای و مکانیکی دارای عملکرد بهتری نسبت به مدل صفحهای میباشد. نشان داده شد حل معادله انرژی و توزیع غیر یکنواخت دما باعث کاهش چگالی توان پیل سوختی تا حدود %7 میگردد. همچنین مشخص شد تغییرات فشار کاتدی بر عملکرد پیل سوختی اثر بیشتری نسبت به فشار آندی دارند. در پایان نتایج نشان داد افزایش ضخامت آند اثر قابل توجهی نسبت به افزایش ضخامت سایر اجزای پیل سوختی بر عملکرد آن دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیل سوختی اکسید جامد لوله ای؛ انرژی؛ المان محدود؛ شبیه سازی سه بعدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
3D Simulation of Effect of Geometry and Temperature Distribution on SOFC Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Keyhanpour1؛ Majid Ghasemi2 | ||
1Khaje Nasir Toosi University of Technology | ||
2Mechanical Engineering Department. K. N. Toosi University of Technology. Tehran . Iran | ||
چکیده [English] | ||
Rapid population growth will increase the need for renewable energy resources. On the other hand, the extent of pollution from fossil fuels has made life on Earth difficult. However, the need to choose a suitable, cheap and clean alternative to fossil fuels is obvious. One of the proposed energy sources is electrical energy generated by fuel cells, which are currently a suitable solution due to high efficiency, non-pollution of the environment and the use of hydrogen as fuel. In this research, a solid oxide fuel cell with two different geometries is simulated in three dimensions. The equations governing the performance of the fuel cell, including electrochemical, momentum, mass transfer, and energy, were coupled, solved and investigated by using a finite element code,. The results showed that the tubular geometry with the same dimensions and mechanical characteristics has a better performance than the planar type. By solving the energy equation in the case of non-uniform temperature distribution, it was shown that the power density of the fuel cell reduces by about 7%. It was also found that cathodic pressure changes have a greater effect on fuel cell performance than anodic pressure changes. Furthermore, the results showed that increasing the thickness of the anode has a significant effect on increasing its performance compared to increasing the thickness of other fuel cell components. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tubular SOFC, Energy, Finite Element, 3D Simulation | ||
مراجع | ||
Rapid population growth will increase the need for renewable energy resources. On the other hand, the extent of pollution from fossil fuels has made life on Earth difficult. However, the need to choose a suitable, cheap and clean alternative to fossil fuels is obvious. One of the proposed energy sources is electrical energy generated by fuel cells, which are currently a suitable solution due to high efficiency, non-pollution of the environment and the use of hydrogen as fuel. In this research, a solid oxide fuel cell with two different geometries is simulated in three dimensions. The equations governing the performance of the fuel cell, including electrochemical, momentum, mass transfer, and energy, were coupled, solved and investigated by using a finite element code,. The results showed that the tubular geometry with the same dimensions and mechanical characteristics has a better performance than the planar type. By solving the energy equation in the case of non-uniform temperature distribution, it was shown that the power density of the fuel cell reduces by about 7%. It was also found that cathodic pressure changes have a greater effect on fuel cell performance than anodic pressure changes. Furthermore, the results showed that increasing the thickness of the anode has a significant effect on increasing its performance compared to increasing the thickness of other fuel cell components. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |