تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,109 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,704,882 |
شبیهسازی عددی و بررسی تأثیرات مولد گردابه بر ضرایب آیرودینامیکی روتور اصلی بالگرد در پرواز ایستا | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 28، اسفند 1400، صفحه 55-66 اصل مقاله (920.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرحمزه فرج الهی* 1؛ بیژن نیاورانی2؛ محسن رستمی3؛ علی اصغر نادری3؛ فرید باقرپور4 | ||
1استادیار، دانشگاه امام علی (ع) ، تهران ، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد،دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران | ||
3استادیار، دانشگاه امام علی ، تهران ، ایران | ||
4دانشجوی دکتری، دانشگاه امام علی(ع) ، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 08 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 20 دی 1400 | ||
چکیده | ||
در تحقیق حاضر، اثرات مولدهای گردابه بر نیروهای آیرودینامیکی روی روتور اصلی بالگرد در پرواز ایستا بررسی شده است. گردابههای اطراف پرههای بالگرد تأثیر بسزایی بر نویز و نیروهای آیرودینامیکی دارند. استفاده از مولدهای گردابه یک روش مناسب برای کاهش اثرات جریان جداشده و گردابهای اطراف روتور بالگرد است. در این تحقیق مولدهای گردابه دارای چهار چیدمان مختلف میباشند. برای شبیهسازی جریان سهبعدی اطراف روتور اصلی هلیکوپتر از نرمافزار فلوئنت استفاده شده است. شبکههای مورد استفاده به صورت شبکه بیسازمان میباشند. اعتبار سنجی با نتایج تجربی کاردونا و تانگ انجام شده است، به همین منظور از ایرفویل ناکا 0012 و زاویه حمله °8 برای پرههای روتور اصلی بالگرد استفاده شده است. در این مطالعه نتایج حاصل نشان میدهند که استفاده از مولدهای گردابه باعث کاهش قدرت گردابه و اندازهی ابعاد گردابههای عرضی میشود همچنین این بررسیها نشان میدهد که ضریب پیشران و ضریب گشتاور پرههای بالگرد نسبت به حالت بدون مولد گردابه به ترتیب افزایش و کاهش داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مولد گردابه؛ شبیهسازی عددی؛ ضرایب آیرودینامیکی؛ پرواز ایستا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Numerical Simulation and Investigation of the Effects of Vortex Generator on Aerodynamic Coefficients of the Main Helicopter Rotor in Hover | ||
نویسندگان [English] | ||
amirhamzeh farajollahi1؛ bijan niavarani2؛ Mohsen Rostami3؛ ali asghar naderi3؛ farid bagherpour4 | ||
1Assistant Professor, Imam Ali University, Tehran, Iran | ||
2Master's student, University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Imam Ali University, Tehran, Iran | ||
4PhD student, Imam Ali University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In present study, the effect of vortex generators on the aerodynamic forces of a helicopter's main rotor in hover is investigated. Vortices around blades have a significant effect on noise and aerodynamic forces. Using vortex generators is an appropriate method for decreasing the influence of flow separation and vortex around a rotor. In this study, vortex generators include four different arrangements. The numerical simulation procedure of main rotors of the helicopter blades is done by using Fluent software. The mesh grid is used in the form of unstructured. A validation with Cardona and Tang results is done. For this reason, NACA 0012 airfoil and an attack angle of 8° are used for the blades of the main rotor. It can be revealed from the results that using vortex generators, a decrease in vortex power and dimensions of transverse vortices has occurred. Also, the results show that the thrust coefficient and torque coefficient of the helicopter blades compared to the non-vortex generators mode has increased and decreased, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Vortex generator, Numerical simulation, Aerodynamic coefficients, Hover | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 404 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277 |