تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,253 |
تعداد مقالات | 9,086 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,206,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,966,082 |
ارائه مدل برنامهریزی تعمیر و نگهداری روسازی آزادراه (مطالعه موردی آزادراه قم - گرمسار) | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، آذر 1400، صفحه 11-28 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمزه ذاکری* 1؛ محمدباقر یکتایی2؛ بهروز مطاعی3 | ||
1دکتری تخصصی راهوترابری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
2کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، | ||
3دانشجو دکتری تخصصی راهوترابری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
تاریخ دریافت: 18 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 09 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 06 دی 1400 | ||
چکیده | ||
راهها، شریانهای حیاتی هر کشور هستند که تأمین شرایط مناسب برای آنها یکی از معیارهای اصلی توسعهیافتگی و پیشرفت به شمار میآید. این شریانها بایستی پیوسته در شرایط استاندارد از نظر سرویسدهی قرار داشته باشند و بستری ایمن و راحت در اختیار استفادهکنندگان از این تسهیلات قرار دهند. با توجه به بودجه محدودی که در اختیار متولیان این راهها قرار دارد، دستیابی به شرایطی که در آن راهها با صرف کمترین هزینه شرایط مطلوب خود را حفظ کنند از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. یکی از اهداف کلیدی سازمانهای دستاندرکار در بخش راهسازی و مدیریت راهها به تأخیر انداختن خرابی و افزایش عمر مفید شبکه راهها از طریق انجام عملیاتهای تعمیر و نگهداری میباشد. این هدف از طریق بهینهسازی برنامهریزی عملیاتها در سطوح شبکه و پروژه صورت میپذیرد. در این راستا در این پژوهش روشی جهت انتخاب گزینه بهینه تعمیر و نگهداری در قطعات روسازی در هر بازه زمانی ارائه شده است. در این تحقیق با استفاده از دادههای خرابی و ناهمواری، مدل پیشبینی وضعیت روسازی بر اساس دو شاخص PCI و IRI ارائه شده است. همچنین برنامه تعمیر و نگهداری یکساله و چندساله تعمیر و نگهداری روسازی بر اساس مدلهای پیشبینی و برنامهریزی تعمیر و نگهداری ارائه شده است. در نهایت برنامههای تعمیر و نگهداری در حالت وجود محدودیت بودجهای ارائه شده است که موجب کاهش هزینهها و حفظ شرایط مطلوب روسازی در سالهای آینده خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
روسازی؛ تعمیر؛ نگهداری؛ آزادراه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Presentation of Freeway Pavement Maintenance and Rehabilitation Planning Model(Case study: Qom - Garmsar freeway) | ||
نویسندگان [English] | ||
hamzeh zakeri1؛ M. B. yektaee2؛ B. Mataei3 | ||
1Phd, Amirkabir university of technology Tehran Iran | ||
2islamic azad university, Zanjan, Iran | ||
3faculty of civil and environmental engineering, amir kabir university of technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Roads are vital channels for social life in any country and their good state is one of the main recognized criteria of country’s development and progress. These routes must be constantly in standard conditions in terms of serviceability and provide safe and comfortable transport for users. One of the key goals of the organizations involved in road construction and management is to delay the occurrence of distresses and increase the useful life of the road network through maintenance operations. This goal is achieved by optimizing maintenance and rehabilitation (M&R) planning at the network and project levels. In this study, a method for selecting the optimal M&R option for freeway pavement sections in each time period is presented. Using distress data, the pavement status prediction models based on IRI and PCI indices are presented. Also, one-year and multi-year M&R program of pavement maintenance and rehabilitation is presented based on these prediction models. Finally, maintenance plans are provided in the presence of budget constraints that will reduce maintenance costs and maintain optimal pavement conditions through the years of operation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pavement Construction, Maintenance, Rehabilitation, Freeway | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 239 |