تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,543,332 |
رابطه ادراک شده میان بازاریابی داخلی و سکوت سازمانی با عملکرد سازمانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری | ||
پژوهش های پیشرفت سیستم ها و راهبردها | ||
دوره 2، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 155-188 اصل مقاله (754.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس قائدامینی هارونی1؛ مهرداد صادقی ده چشمه* 2؛ میثم بابایی فارسانی3؛ غلام رضا مالکی فارسانی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2نویسنده مسئول: استادیار، دانشکده مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
3دانش آموخته دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه نور هدایت شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
4دانش آموخته دکتری مدیریت فرهنگی، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز هرند، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 08 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ادراک شده میان بازاریابی داخلی و سکوت سازمانی با عملکرد سازمانی در کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری انجام گردیده است. این پژوهش از نظر هدف پژوهش از نوع کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 175 نفر بوده که در این پژوهش تمام جامعه بهعنوان جامعه نمونه در نظر گرفته شده است. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به بازاریابی داخلی از پرسشنامه استاندارد بازاریابی داخلی بانسال (2001) و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به سکوت سازمانی از پرسشنامه سکوت سازمانی واکولا و برادوس (2005) و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به عملکرد سازمانی از پرسشنامه عملکرد سازمانی یانگ و همکاران (2004) استفاده شده است؛ که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحبنظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی موردبررسی قرار گرفتند و پس از اصلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر، پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کورنباخ به ترتیب 835/0، 915/0 و 917/0 برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها جهت آمار توصیفی از آزمونهای فراوانی مانند میانگین، انحراف استاندارد و جهت آمار استنباطی آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای آزمون تعیین نرمال بودن یا غیر نرمال بودن توزیع جامعه و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی 12% درصد و سکوت سازمانی 11% درصد، توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی در کارکنان را دارند و همچنین نتایج نشان داد که بین بازاریابی داخلی با عملکرد سازمانی رابطه معنادار و مثبت به میزان (367/0 =r) وجود دارد. همچنین بین سکوت سازمانی و عملکرد سازمانی رابطه معنادار و منفی به میزان (296/0 -=r) وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی داخلی؛ سکوت سازمانی؛ عملکرد سازمانی | ||
مراجع | ||
ابزاری، مهدی، رنجبریان، بهرام، فتحی، سعید و قربانی، حسن (1388). تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری. فصلنامه چشمانداز مدیریت. شماره 31، 25-42.
ایزدی محمود، بنسبردی، علی و معین فرد، محمدرضا (1397). تعیین سهم نسبی عملکرد کارکنان از بازاریابی داخلی (مطالعه موردی: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی). پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. دوره 10، شماره 4، 77-88.
ایمانی، صائب، گسگری، ریحانه و قیتانی، البرز (1394). اثر بازاریابی داخلی بر عملکرد: اثر میانجی نوآوری سازمانی در ادارههای تابع شرکت بهرهبرداری نفت وگازآقاجاری. فصلنامه مدیریت بازرگانی، سال 7، شماره 2، 316 -338.
باقری، قدرتالله، شهپرتوفیق، آزیتا، ظریفی، مجتبی، دلدار، ابراهیم (1396). ارتباط بین بازاریابی داخلی و سکوت سازمانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم. فصلنامه پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. سال 5، شماره 4، 61-70.
بزرگنیا حسینی، سیده فاطمه و عنایتی، ترانه (1393). رابطۀ سکوت سازمانی با عملکرد کارکنان دانشگاه. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری. سال 9، شماره 4، 1-10.
حسینی، سید یعقوب و رحمانی، سحر (1391). تأثیر بازاریابی درونی بر عملکرد سازمانی در شرکتهای خدمات مسافرتی شهر تهران با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال دوم، شماره 1، شماره 4، 111-128.
دلوی، م و سفیددشتی، ف (1391). تأثیر بازاریابی داخلی بر سکوت سازمانی: مطالعه موردی اداره مالیاتی شهر اصفهان. فصلنامه مدیریت: فرایند مدیریت و توسعه. شماره 83، 160-139.
رجبی فرجاد، حاجیه و رضایی، سمیه (1396). بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر عملکرد کارکنان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی. فصلنامه مدیریت فرهنگی. سال 11، شماره 37، 1-16.
زارعی متین، ح؛ طاهری، ف و سیار، ا (1391). بررسی و تبیین عوامل ایجادکننده سکوت سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان بر مبنای مدل سهشاخگی. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی. شماره 1، 113-99.
سید جوادین، سید رضا، رایج، حمزه، آقامیری، سید علی و یزدانی، حمیدرضا (1389). بازاریابی درونی، گامی در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات: تحقیقی پیرامون شرکت گاز تهران بزرگ. فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران. دوره 14، شماره 2، 67-69.
شاهزاده احمدی، ر (1391). سکوت سازمانی. نشریه بینش. سال اول، شماره 1، 13-1.
طباطبایی هنزایی، سید ولی و اخوان، نیما (1389). بررسی ارتباط بازاریابی درونی و کیفیت خدمات: مطالعه موردی بانک کشاورزی. همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اصفهان 24 تیرماه 1389.
عاطفت دوست، علیرضا، خائف الهی، احمدعلی، فانی، علیاصغر و داناییفرد، حسن (1392). بررسـی تـأثیر بازاریـابی داخلی بر عملکرد سازمان با در نظر گـرفتن متغیرهـای میـانجی تعهـد سـازمانی و کـارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان)، فصلنامه مدیریت بازرگانی، سال 5، شماره 4 ، 21 -42.
عباسی، زهرا (1396). تأثیر سکوت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری ساوه). فصلنامه مطالعات مدیریت و کارآفرینی. دوره 3، شماره 2، 111-103.
قنبری، سیروس و بهشتیراد، رقیه (1395). بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر کاهش کار تیمی و عملکرد سازمانی بر اساس کارت امتیازی متوازن (BSC) (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه). فصلنامه جامعهشناسی کاربردی. سال 27، شماره 64، 47-60.
کریمی، آصف، ولایتی شکوهی، رضوان، شعبانی نژاد، اسماعیل و گیلانی، الهام (1395). رابطۀ میان بازاریابی داخلی و عملکرد سازمانی: نقش تعدیل گری جنسیت. فصلنامه زن در توسعه و سیاست. دوره 14، شماره 3، 308-289.
نصراصفهانی، علی، فرخی، مجتبی و امانی، مجتبی (1391). تأثیر بازاریابی داخلی بر اثربخشی کارگروهی در آموزش عالی، مطالعه موردی دانشگاه اصفهان. فصلنامه چشمانداز مدیریت. سال 11، شماره 9، 59-41.
هرسی، پال و بلانچارد، کنث (1382). مدیریت رفتار سازمانی کاربرد منابع انسانی (ترجمه علی علاقه بند). تهران: امیرکبیر.
یحییزاده فر، محمود، شیرخدایی، میثم و رمضانی، ایوب (1391). بررسی تأثیر گرایش به بازاریـابی داخلـی و رفتـار شـهروندی سـازمانی بـر عملکـرد سازمانی در دانشگاه مازندران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی. سال 4، شماره 8، 158-176.
یعقوبی، نورمحمد، شکوهی، جواد، رئیسی شهرویی، حفصه و سیدی، فرزانه (1394). بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر عملکرد سازمانی با میانجیگرهای یادگیری و نوآوری سازمانی. فصلنامه پژوهشنامه مدیریت تحول. سال 7، شماره 14، 32-56.
یونسی، سید محمد، محقر، علی و یونسیفر، سید عزیز (1392). تأثیر مؤلفههای بازاریابی داخلی بر بهبود عملکرد پرسنل شاغل در بیمارستان شهید صدوقی یزد. فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان. سال 11، شماره 2، 19-27.
یونسیفر، سید محمد و صنایعی، علی (1391). میزان حاکمیـت مؤلفههای بازاریـابی داخلـی و تأثیر آن بر توسعه کیفیت خدمات در بیمارستان افشار یزد. مجله مدیریت بازاریابی. سال 7، شماره 16، 108-100.
Abzari, M., Ranjbarian, B.; Fathi, S., & Ghorbani, H. (2009). The effect ofinternal marketing on market organizational and organizational performance in hotel industry. Journal of Business Management Perspective, 8(31), 25-42.
Ahmed, P.; Rafiq, M,. and Saad, N. (2003), "Internal Marketing and the Mediating Role of Organizational Competencies", European Journal of Marketing, 37 (9), 1221–1241.
Bansal, S., Mendelson, B., & Sharma, B. (2001). The impact of internal marketing activities on external marketing outcomes. Journal of Quality Management, 61–76.
Bansal. Harvvi S and et al.(2001). The Impact of Internal Marketing Activites on External Marketing Outcomes, Journal of quality management, 6: 61-67.
Batmani,A. Pahlavani Nejad, F. Forough, b. (2015). The Relationship between Employee Silence and Organizational Performance, Management and Administrative Sciences Review, 4, ) 2 ( 438-448.
Carter, M. Z., Armenakis, A. A., Field, H. S., & Mossholder, K. W. (2013). Transformational leadership, relationship quality,and employee performance during continuous incremental organizational change. Journal of Organizational Behavior, 34, 942–958.
Cooper, J., & J. Cronin, J. (2000). Internal Marketing: A Competitive Strategy for the Long-Term Care Industry. Journal of Business Research, 177-181.
Deniz, N. Noyan, A.Guien ertosun, O. (2013). The Relationship between Employee Silence and Organizational Commitment in a Private Healthcare Company. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 23 (99). 691 – 700.
Ehtiyar, R., & Yanardag, M. (2008). Organizational silence: a survey on employees working in a chain hotel. Tourism & Hospitality Management, 14(1), 51-68.
Ellinger, A.E., KetchenJr, D.J., Hult, G.T.M., Elmadağ, A.B., RicheyJr., R.G. ) 2008(. Market orientation, employee development practices, and performance in logistics service provider firms. Ind. Mark. Manag. 37(4), 353–366.
Elnihewi, I.; Fadzil, F. H., & Mohamed, R. (2014). The effect of institutional factors on the organizational performance through performance measures ofcommercial banks in Libya. Procedia - Social and Behavioral Sciences, International Conference on Accounting Studies, 164, 635–640.
Eriguc,G. Ozer, O. Sevinc Turac, I. Songur, C. (2014). Organizational Silence among Nurses: A Study of Structural Equation Modeling. International Journal of Business, Humanities and Technology. . 4 (1)1-22.
Gounaris, S. (2008). The notion of internal market orientation and employee job satisfaction: some preliminary evidence, Journal of Services Marketing, 22, (1) 68-90.
Janssen, O., Van Yperen, N.W., (2004). Employees’ goal orientations, the quality of leader-member exchange, and the outcomes of job performance and job satisfaction. Academy of Management Journal. 47 (3), 368–384.
Javed, Masooma. Balouch, Rifat. Hassan, Fatima.(2014). Determinants of Job Satisfaction and its Impact on Employee Performance and Turnover Intentions. International Journal of Learning & Development. ( 4) ( 2)1-22.
Johnson, E. C., & Meade, A. W. (2010). A Multi-Level Investigation of Overall Job Performance Ratings. Paper presented at the 25th Annual Meeting of the Society for Industrial and Organizational Psychology, Atlanta, GA.
Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). “Organizational silence: A barrier to change anddevelopment in a pluralistic world”. Academy of Management Review, 25(4), 706-725.
Mosahab, R., Mahamad, O., & T. Ramayah. (2010). Comparison of Service Quality Gaps among Teachers and Students as Internal and External Customers. International Journal of Marketing Studies, 13-20.
Perlow, L. A., Repenning, N. P. (2009). The dynamics of silencing conflict. Research in Organizational Behavior, 29, 195-223.
Pinder, C.C. and Harlos, K.P. (2001), "Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice", Research in Personnel and Human Resources Management (Research in Personnel and Human Resources Management, Vol. 20), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 331-369.
Sehitoğlu, Yasin, Zehir, Cemal. (2010). The Analysis of Employee Performance in the Context of Employee Silence and Organizational Citizenship Behavior in Turkish Public Institutions, TODAĐE’s 30-Review of Public Administration, Volume 4, No 4 December 2010, 95-120.
Shiua, Y., & Yub, T. (2010). Internal Marketing, Organisational Culture, Job Satisfaction, and Organisational Performance in NonLife Insurance. The Service Industries Journal, 30(6), PP 793 809.
Sony Michael, Mekoth Nandakumar. (2016). The relationship between emotional intelligence, frontline employee adaptability, job satisfaction and job performance. Journal of Retailingand Consumer. Services 30. 20–32.
Tan, C. (2014). Organizational Justice as Predictor of Organizational Silence. Educational Research and Reviews, 9: 1190-1202.
Vakola, M. Bouradas, D. (2005). Antecedents and consequences oforganisational silence: an empirical investigation. Employee Relations. 27 ( 5) 441-458. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260 |