تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,846,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,262 |
طراحی کنترلگر صندلی در مدل نیم خودرو برای حالت نشسته بدن انسان در وضعیتهای مختلف ارتعاشی | ||
مکانیک هوافضا | ||
دوره 17، شماره 4 - شماره پیاپی 66، بهمن 1400، صفحه 29-38 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: گرایش دینامیک، ارتعاشات و کنترل | ||
نویسندگان | ||
سعید سهیلی* 1؛ حسین دل آرامی2 | ||
1استادیار، گروه مکانیک، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، گروه مکانیک، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 16 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 20 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
رانندگان وسایل نقلیه در طول رانندگی بهطور دائم در معرض ارتعاش تمام بدن قرار دارند که این مسئله ممکن است منجر به بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی، عصبی، قلبی عروقی، گوارشی و بروز سایر بیماریهای شغلی ناشی از ارتعاش گردد. در این مقاله ابتدا معادلات سیستم دینامیکی غیرخطی بدن نشسته انسان بر روی مدل نیم خودرو بهصورت تحلیلی بررسی میشود و معادلات با استفاده از سری تیلور خطیسازی میگردد. سپس معادلات بهدست آمده در فضای حالت توسط نرمافزار متلب به شکل عددی تحلیل میشود و برای طراحی کنترلکننده چندمتغیره از تحقق کانونیکال و تبدیلات همانند استفاده میگردد. در نهایت با استفاده از الگوریتم ژنتیک، بهینهسازی عملکرد کنترلکننده سیستم دینامیکی با هدف کاهش ارتعاشات وارد بر کل بدن انجام میگردد. بررسی نتایج نشان میدهد که با درنظر گرفتن برآیند دوجهت، میزان شتاب RMS وزنی در دو راستای افقی و عمودی از بدن انسان، بدون کنترلگر برابر با m/s2 76/2 است، با استفاده از کنترلگر به میزان m/s2 27/0 میرسد و با بهکار بردن کنترل بهینه این میزان به m/s2 06/0 کاهش مییابد؛ که نشان میدهد راهبرد کنترلی عملکرد قابل قبولی داشته و بهخوبی موجب کاهش ارتعاشات وارد بر بدن شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدن نشسته انسان؛ مدل نیم خودرو؛ تحقق کانونیکال؛ الگوریتم ژنتیک؛ جاده تصادفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Design of a Seat Controller for the Half Car Model in Various Vibrating Conditions Using the Seated Human Body Situation | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Soheili1؛ Hossein Delarami2 | ||
1Assistant Professor, Department of Mechanical Engineering, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran | ||
2MSc of Mechanical Engineering, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
A drivers’ body is continuously under various vibrations, resulting in different physical disorders such as muscle-skeletal defects, neurogenic diseases, cardiovascular problems, gastrointestinal disorders, etc. In this paper, firstly the nonlinear dynamic equations of a seated human body in the half car model are investigated analytically and linearized by means of the Taylor series. Then the obtained equations are analyzed numerically by the state-space method and employed for the design of multivariable controllers using the canonical and similar transformations. Finally, the controller performance of the system is optimized to suppress the transferred vibrations to the human body using the Genetic Algorithm (GA). The results show the RMS of human body acceleration in both the horizontal and vertical directions, to be 2.76m/s2 and 0.27m/s2, with and without the controller, respectively. It decreases to 0.06m/s2 with an optimized controller; which indicates that the controller acts satisfactorily and efficiently mitigates the human body vibrations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Seated Human body, Half car model, Canonical transformation, Genetic Algorithm, Random Road | ||
مراجع | ||
12 Nasiri, S., Jaafari, H., Habibzadeh, S., Amini, R., “Effects of Uneven Tyre Vibrations on Driver’s Body, 2nd International Conference on Acoustics and Vibration (ISAV2012), Sharif University of Technology, Tehran, 2012 (In Persian).##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |