تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,600 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,129 |
تعیین طول بهینه موجگیر و تحلیل درب ضد انفجار فولادی در تونل دارای موجگیر | ||
علوم و فناوریهای پدافند نوین | ||
دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 45، آبان 1400، صفحه 231-242 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صفا پیمان* 1؛ هادی طولابی2 | ||
1استادیار دانشکده مهندسی و پدافند غیرعامل، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | ||
2دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
تاریخ دریافت: 30 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 28 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 12 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی اثر موجگیر در کاهش اثر انفجار در تونل و کاهش بار وارده به درب ضد انفجار انتهای تونل و تحلیل انواع درب برای تعیین عملکرد بهتر دربرابر انفجار است. برای نیل به این هدف، انتشار موج ناشی از انفجار خرجهایی از نوع TNT با وزن مختلف در دهانه تونل دارای موجگیر شبیهسازی شده است. برای شبیهسازی عددی از هیدروکد AUTODYN استفاده شده است. شبیهسازی و مدلسازی عددی با روابط تحلیلی و تجربی مطالعات پیشین مقایسه و اعتبارسنجی شد. با توجه به بیشینه فشار وارده به تقاطع تونل، مکان مناسب موجگیر، طول بهینه موجگیر و اثر آن در مقدار فشار حداکثر انتهای تونل بررسی شده است. خروجی بار وارده به انتهای تونل (محل درب ضد انفجار) حاصل از این مدلسازی که به صورت بار انفجاری وابسته به زمان است به نرمافزار ABAQUS جهت تحلیل و مقایسه انواع دربهای ضد انفجار انتقال یافت. با توجه به باروارده به درب ضد انفجار، درب لولایی با هندسه مختلف تخت و قوسی با استفاده از نرمافزار ABAQUS تحلیل شده و تغییرمکان ماکزیمم و تنش فون- میسز دربها با هم مقایسه شد. نتایج بررسیها نشان میدهد که عملکرد درب قوسی بهتر از درب تخت است. | ||
کلیدواژهها | ||
انفجار؛ تونل؛ طول بهینه موجگیر؛ تحلیل درب ضد انفجار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determination of optimum lenth of blast wave trap and Analysis of steel explosion-proof door in the tunnel with a blast wave trap | ||
نویسندگان [English] | ||
Safa Peyman1؛ hadi toulabi2 | ||
1Imam Hossein University | ||
2Imam Hossein University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the effect of blast wave trap on reducing the detonation effect in tunnels and its effect on reducing the load on the explosion-proof door end of the tunnels and to analyze the types of doors in order to determine which type has the best performance against detonation. To this end, the propagation of the waves induced by the explosion of TNT-type beams with different weights is simulated in the tunnel span with a blast wave trap. The AUTODYN hydrocode is used for numerical simulations. The simulation and numerical modeling are compared and validated with analytical and empirical relationships of previous studies. Considering the maximum pressure applied to the tunnel intersection, the proper location of the blast wave trap, the optimal blast wave trap length and its effect on the maximum value of the tunnel end pressure are investigated. The output of the load applied to the end of the tunnel (location of the explosion-proof door) resulting from this time-dependent explosive load modeling is transferred to ABAQUS software to analyze and compare the types of explosion-proof doors. From the point of the load exerted on explosion-proof doors, hinged doors with different flat and arched geometries are analyzed using ABAQUS software and the maximum displacement and von-Mises stress of the doors are compared. The results show that the arch door performs better than the flat door. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Explosion, Tunnel, Optimum Length of Blast Wave Trap, Analysis of the Explosion-Proof Door | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |