تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,718,985 |
چالشهای آینده تربیت جنسی در داستانهای ترجمهای | ||
آینده پژوهی انقلاب اسلامی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 7، اسفند 1400، صفحه 7-46 اصل مقاله (946.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود سعیدی رضوانی* 1؛ فاطمه غلامی2؛ علیرضا رسولی3 | ||
1نویسنده مسئول: دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مدیر گروه پژوهشی تعلیموتربیت اسلامی، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3کارشناس ارشد فیریک هستهای، پژوهشگر تربیتجنسی و منتقد ادبیات داستانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
با توجهبه اهمیت ویژه آینده تربیت جنسی کودک و نوجوان و همچنین تأثیرپذیری قابلتوجه مخاطب از کتابهای داستان، آسیبشناسی تربیتجنسی کتابهای داستان ترجمهای طنز، مدنظر قرار گرفت. پژوهش حاضر، با رویکرد آیندهپژوهی هنجاری و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع هدایتشده انجام گرفت. جامعه آماری نیز، کتابهای داستان ترجمهشده توسط انتشارات هوپا مشخص گردید و هفت جلد از مجموعه داستانهای «قصههای با پدر و مادر و تامگیتس» که در سال 1398 به چاپ رسیدهاند، بهصورت هدفمند انتخاب شدند. معیار توصیف در تحلیل کتابهای منتخب، براساس مؤلفههای تربیتجنسی استخراجشده در گزارش سعیدیرضوانی (1396) با عنوان «تدوین راهنمای برنامه درسی تربیتجنسی دوره ابتدایی» درنظر گرفته شد. واحد زمینه، پاراگراف و واحد ثبت نیز، مضمون هر پاراگراف (متنها یا تصاویر نشاندهنده آسیب در یکی از زیرمؤلفههای تربیت جنسی) لحاظ گردید. درمجموع 1997 صفحه مورد بررسی قرار گرفت و از تجزیهوتحلیل دادهها، 25 زیرطبقه کشف گردید که در چهار طبقه با عناوین «والدین بیارزش»، «هبوط بزرگترها»، «هنجارشکنی جنسی» و «روحیه اباحیگری» طبقهبندی شد. یافتهها حاکی از آن است که مخاطبان کودک و نوجوان، با مطالعه این کتابهای داستان، آموزههایی در خلاف جهت تربیتجنسی اسلامی فرامیگیرند و این آموزهها، چالشهای متعددی را در آینده آنها بههمراه خواهد داشت. درصورت عدمآیندهنگری و ادامه روند فعلی، انتظار میرود آینده رفتارِ جنسی نسل آیندهساز، بیش از پیش به مخاطره افتد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت جنسی؛ آینده مطلوب؛ تحلیل محتوا؛ داستان ترجمهای؛ کودک و نوجوان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Future Challenges of Sex Education in Translated Stories | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmood saeedy rezvani1؛ fatemeh gholami2؛ alireza rasouli3 | ||
1Corresponding Author: Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Director of Islamic Educational Group, Islamic Studies Research Institute in Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2MSc, Educational Management of Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
3Master of Nuclear Science, Sex Education Researcher and Fiction Critic, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Due to the special importance of the future of sexual education of children and adolescents, as well as the significant influence of the audience on story books, the pathology of sexual education in humorous translation story books was considered. The present study was conducted with a normative futures research approach and a qualitative content analysis method. The statistical population also identified the translated storybooks by Hopa Publications, and seven volumes of the collection of short stories "Stories with Parents and Tom Gates", which were published in 1398, were purposefully selected. The criterion of description in the analysis of selected books, based on the components of sexual education extracted in the report of Saeedi Rezvani (2017) was considered as "Development of a guide to the curriculum of primary education". The context unit, paragraph and registration unit were also included in the content of each paragraph (texts or images showing harm in one of the sub-components of sex education). A total of 1997 pages were examined and from the analysis of the data, 25 subcategories were discovered, which were classified into four categories with the titles of "worthless parents", "descent of adults", "sexual norm-breaking" and "the spirit of immorality". The findings indicate that the audience of children and adolescents, by reading these storybooks, learn teachings contrary to the direction of Islamic sex education and these teachings will bring many challenges in the future. In the absence of foresight and the continuation of the current trend, the future of the sexual behavior of the future generation is expected to be even more endangered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sex Education, Desirable future, Content Analysis, Translated story, Children and Adolescents | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
اشرافی، شهزاده؛ زاهدی، انسیه (1392)، مؤلفههای آیندهنگر تربیت اخلاقی در دیدگاههای تعلیموتربیت و اسلامی، دومین همایش ملی آیندهپژوهی، تهران.
افطاری، بهنام، وقوفی، امید (1400)، ارائه چارچوب مفهومی آیندهاندیشی ازمنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهایمدظلهالعالی، آیندهپژوهی انقلاب اسلامی، 2 (1)، 79-108.
ایمان، محمدتقی؛ نوشادی، محمودرضا (1390)، تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3 (2)، 15-44.
بامری، اسحاق؛ سالارزایی، امیرحمزه (1397)، تحلیل رابطه بین سبکزندگی و تربیتجنسی نوجوانان شهر زاهدان با نگاهی به پیشگیری از جرم. مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 29، 73-96.
برخورداری، رمضان؛ مدنی، سیدهادی (1395)، تحلیل محتوای کیفی قصههای صمد بهرنگی بهمنظور بررسی امکان استخراج مضامین تربیتی انتقادی، خانواده و پژوهش، 13 (1)، 93-116.
بیگدلی، الیاس؛ الهی، طاهره (1394)، نقش قصه در آموزش مفاهیم دینی، ماهنامه معرفت، 24 (2)، 89-106.
تربتی، سروناز؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه؛ خسروی، نیکا (1398)، مطالعه کیفی تربیت جنسی نوجوانان و عوامل زمینهساز آن با تأکید بر روابط میانفردی با والدین (مطالعه موردی: دختران و پسران نوجوان دوره متوسطه ساکن شهر تهران)، مطالعات جامعهشناسی، 12 (45)، 77-104.
حافظی، علیرضا (1396)، بررسی لحاظشدن مؤلفههای تربیت دینی در مجلات رشد کودک: مطالعهای براساس تحلیل محتوا، تربیت اسلامی، 12 (24)، 139-150.
حاکمی، محسن؛ حیدریپور، محمد؛ تاجیک، هاجر (1400)، بررسی مفهوم زمان براساس آرای ابنسینا در نسبت با مطالعات آیندهپژوهی، آیندهپژوهی انقلاب اسلامی، 2 (1)، 63-78.
حیدریپور، محمد؛ حاکمی، محسن (1399)، بررسی کاربست مفهوم فلسفی زمان در آیندهپژوهی، آیندهپژوهی انقلاب اسلامی، 1 (1)، 205-240.
روحپرور، زهرا؛ شاهعلی، شاداب؛ جوادنوری، مژگان (1398)، تبیین ادراکات والدین از چالشهای تربیت جنسی پسران نوجوان؛ یک مطالعه کیفی، تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 8 (3)، 260-270.
زارعی، فخری؛ صفری، جهانگیر (1398)، تحلیل محتوا و فرم داستان «به کی سلام کنم» با رویکرد جامعهشناختی، پژوهشنامه ادبیات داستانی، 8 (1)، 23-48.
زودرنج، صدیقه؛ رحمتی، الهام (1394)، تحلیل ادبی درونمایه اصلی داستان یوسف(علیهالسلام) در قرآن کریم، پژوهشهای ادبی ـ قرآنی، 3 (3)، 140-159.
سعیدیرضوانی، محمود (1396)، پیشنهاد راهنمای برنامه درسی تربیت جنسی برای دوره ابتدایی آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، گزارش پژوهشی مصوب پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، چاپنشده.
سعیدیرضوانی، محمود. (1397)، پاره حقیقتگویی در تحلیل گفتمان انتقادی تربیت جنسی نظام آموزشی ایران، پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت، 8 (1)، 160-173.
سعیدیرضوانی، محمود (1399)، تربیت جنسی، دانشنامه ایرانی برنامه درسی.
سعیدیرضوانی، محمود (1399)، نقد سند آموزش 2030 ازمنظر «دانشِ مطالعات برنامه درسی»: واقعیتِ آموزش در سند «توسعه پایدار» 2030؛ فلسفه، تضادها و چالشها. انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سعیدیرضوانی، محمود (1400)، تقلیلگرایی در تربیت و پیچیدگی امر جنسی: چالش میان تربیت حداقلی و حداکثری در امر جنسی، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سعیدیرضوانی، محمود؛ غلامی، فاطمه (1400)، بررسی پدیدارشناسانه پیشرانها و چالشهای رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 6 (3)، 37-60.
سعیدیرضوانی، محمود؛ غلامی، فاطمه؛ باقری، حسین (1398)، شایستگیهای کانونی مربی تربیت جنسی، پژوهشهای برنامه درسی، 9 (2)، 163-199.
سلطانی، فاطمه (1400)، بررسی کارکرد تعلیمی فانتزی در داستانهای کودکان و نوجوانان. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، 13 (49)، 41-69.
شرفی، محمود؛ محمودی، سیروس؛ پورخواجه، مائده (1399)، بررسی جایگاه مؤلفههای تربیت جهادی در کتابهای درسی دوره متوسطه اول، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 5 (15)، 31-68.
شیربیگی، مریم؛ اسماعیلی، زهره؛ سعیدیپور، بهمن؛ سرمدی، محمدرضا (1399)، طراحی الگوی تربیت جنسی در عصر جهانیشدن با تأکید بر دیدگاه اسلام: با رویکرد نظریه دادهبنیاد، پژوهش در دین و سلامت، 6 (3)، 122-138.
صارمینیا، صبا؛ حسنزاده، علیرضا؛ الهی، شعبان؛ منتظر، غلامعلی (1397)، توسعه چارچوب مفهومی جهت رهنگاری مدیریت دانش سازمانی؛ تحلیل محتوای کیفی، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34 (1)، 171-206.
طهماسبزادهشیخلار، داود؛ عظیمپور، احسان؛ ایمانزاده، علی؛ عباسزاده، محمد (1399)، شناسایی و روانسنجی راهبردهای آموزش تربیت جنسی نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله ایرانی براساس دیدگاه معلمان و والدین: پژوهش آمیخته، مطالعات آموزش و یادگیری، 12 (2)، 231-253.
عابدینیبلترک، میمنت (1399)، بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی؛ مطالعهای از نوع تحلیل محتوا، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 28 (48)، 171-187.
عجم، علیاکبر؛ سعیدیرضوانی، محمود (1391)، چالش در اهداف تربیت دینی (شناخت، عاطفه و عملکرد)، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 20 (17)، 49-70.
عرببافرانی، محمدرضا؛ عیوضی، محمدرحیم (1400)، مطالعه تطبیقی گونهشناسیهای روش در آیندهپژوهی، آیندهپژوهی انقلاب اسلامی، 2 (1)، 7-36.
علوی، سیدحمیدرضا؛ حاجغلامرضایی، مهناز (1391)، روششناسی آموزش ارزشهای اخلاقی و دینی، اسلام و پژوهشهای تربیتی، 4 (2)، 107-132.
فرعشیرازی، سیدمصطفی؛ عبداللهینژاد، عبدالکریم؛ سعیدیرضوانی، محمود؛ عابدیسرآسیا، علیرضا (1399)، رهیافتی فقهی بر چیستی حکم تربیت جنسی براساس ادله عام و خاص تربیت، فقه و حقوق خانواده، 25 (73)، 129-155.
فرعشیرازی، سیدمصطفی؛ عبداللهینژاد، عبدالکریم؛ سعیدیرضوانی، محمود؛ عابدیسرآسیا، علیرضا (1400)، سنّ تأثیرپذیری جنسی در فرزندان، جستارهای فقهی و اصولی، 7 (24)، 191-222.
فقیهی، علینقی (1394)، تربیت جنسی: مبانی، اصول و روشها ازمنظر قرآن و حدیث، انتشارات دارالحدیث.
قائدی، محمدرضا؛ گلشنی، علیرضا (1395)، روش تحلیلمحتوا، از کمیگرایی تا کیفیگرایی. روشها و مدلهای روانشناختی، 7 (23)، 57-82.
قبادیان، مسلم؛ دهقان، سعید؛ شمخانی، اژدر (1396)، تربیتجنسی کودکان و نوجوانان با رویکرد اسلامی بستری برای پیشگیری از جرائم و انحرافات، تحقیقات حقوقی بینالمللی، 10 (38)، 169-210.
قلتاش، عباس؛ محمدجانی، صدیقه (1397)، طراحی چارچوب برنامه درسی تربیت جنسی براساس مبانی تربیت اسلامی، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 3 (3)، 101-130.
قلاوند، زهره؛ صمدی، پروین؛ احمدی، پروین؛ کشتیآرای، نرگس (1399)، شناسایی جایگاه برنامه درسی تربیت جنسی در نظام آموزشی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 17 (40)، 111-129.
کریپندورف، کلوس (1980)، تحلیل محتوا مبانی روششناسی، ترجمه نایبی، هوشنگ، (1390)، انتشارات نی.
محمدبیگی، رضا؛ فقیهی، علیرضا؛ ناطقی، فائزه؛ جولایی، لیلا (1397)، بررسی برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی مبتنیبر دیدگاه معلمان و ارائه راهکارهای مطلوب از دیدگاه متخصصان، نظریه و عمل در برنامه درسی، 6 (12)، 141-166.
محمدیپناه، شیرین؛ آقاییبجستانی، مریم؛ کهساری، رضا (1400)، مؤلفههای تربیت جنسی کودک ازمنظر فقه تربیتی، پژوهشهای اخلاقی، 11 (4)، 223-242.
محمدیپویا، سهراب؛ ایمانزاده، علی؛ محمدیپویا، فرامرز؛ زارعی، احمد (1398)، پدیدارشناختی موانع برنامه درسی تربیت جنسی در مقطع متوسطه، دین و ارتباطات، 26 (1)، 303-334.
مطهری، مرتضی (1382)، تعلیم و تربیت در اسلام، جلد 1، انتشارات صدرا.
مقدم، مریم (1392)، تحلیل محتوایی بیست سال بازنویسی مثنوی برای کودکان و نوجوانان (۱۳۶۹- ۱۳۸۹)، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، پیاپی ۲۸، 89-110.
مؤمنیراد، اکبر؛ علیآبادی، خدیجه؛ فردانش، هاشم؛ مزینی، ناصر (1392)، تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج، اندازهگیری تربیتی، 4 (14)، 187-222.
مهاجری، محمدکاظم؛ یاسینی، محمدرضا؛ شریعتی، مسعود (1392)، تفکر انتقادی و نقش داستان در پرورش آن (با رویکرد تربیتدینی کودکان). بصیرت و تربیت اسلامی، 10 (26)، 31-53.
نژادی، کیومرث؛ استادی، رسول؛ گودرزی، غلامرضا (1399)، تحلیل پیکره روش دیدبانی در آیندهپژوهی و شناخت مدلهای آن جهت بهکارگیری در مراکز آیندهپژوهی، آیندهپژوهی انقلاب اسلامی، 1 (2): 161-188.
نیازی، شهریار و محمدی، اویس (1391)، تحلیلی روانکاوانه از داستان «سیاه زنگی» از کتاب «شیهه اسب سفید» زکریا تامر، زبان و ادبیات عربی، (7)، 177-206.
وقوفی، امید (1400)، مقدمهای بر مبانی آیندهپژوهی اسلامی، آیندهپژوهی انقلاب اسلامی، 2 (2)، 57-89.
یدالهیفر، محمدجواد و همکاران (1399)، تحلیل برنامه درسی هدیههایآسمانی پایه پنجم براساس میزان تأکید بر مؤلفههای تربیت معنوی ازمنظر امام خمینی(رحمهاللهعلیه)، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 28 (48)، 109-123.
یزدانی، سمیه؛ سهرابیشگفتی، نادره (1397)، تأثیر آموزش تربیتجنسی بر هویت جنسی کودکان ۷ تا ۱۱ سال شهر شیراز، مشاوره کاربردی، 8 (2)، 93-108.
Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O., Pölkki, T., Utriainen, K & Kyngäs, H. (2014). Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness. SAGE Open, January-March: 1 –10. DOI: 10.1177/2158244014522633
Erlingsson, C & Brysiewicz, P. (2017). A hands-on guide to doing content analysis. African Journal of Emergency Medicine, 7(3): 93-99.
https://hawzah.net/fa/LifeStyle/View/52116/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 923 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 676 |